Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:03

12
بهمن
تکنیک های رسیدن به موفقیت

تکنیک های رسیدن به موفقیت

تقلید كردن از افراد موفق و با اعتماد به نفس در این مرحله كمك زیادی به شما می‌كند. از شیوه رفتاری آنهایی كه قبول‌شان دارید، الگوبرداری كنید. چنین افرادی معمولا افكارشان را واضح و با جرأت بیان می‌كنند.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

چگونه اعتماد به نفس را به دست آوریم؟ 

1- خودآگاهی و خویشتن‌شناسی خود را افزایش دهید:  

وقتی به خودتان اعتماد می‌كنید و تصویر مثبتی از خودتان را در یك قاب زیبای خودآگاهی می‌گذارید، اعتماد به نفس‌تان اوج می‌گیرد. برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر، زمانی را به یاد آورید كه در مورد خودتان بهترین احساس را داشتید و این احساس را مرتبا در ذهن‌تان تكرار كنید؛ خصوصا وقتی كه تلاش می‌كنید تا به موفقیت برسید.

دفتر وقایع روزانه‌‌تان به شما كمك می‌كند تا مسیر افكار و احساسات خود را دنبال كنید. در حین نوشتن به جای جملات و عبارات منفی از جملات مثبت استفاده كنید. مثلا در جایی كه نوشته‌اید «من نمی‌توانم این كار را انجام دهم» بنویسید: «من قبلا این كار را انجام نداده‌ام، ولی مطمئنم كه می‌توانم آن را یاد بگیرم» 

2- از افرادی كه قبول‌شان دارید، الگوبرداری كنید: 

تقلید كردن از افراد موفق و با اعتماد به نفس در این مرحله كمك زیادی به شما می‌كند. از شیوه رفتاری آنهایی كه قبول‌شان دارید، الگوبرداری كنید. چنین افرادی معمولا افكارشان را واضح و با جرأت بیان می‌كنند. آنها به هنگام سخن گفتن به خوبی از حركات دست و صورت خود بهره می‌گیرند تا تأثیر بیشتری روی شنونده داشته باشند و به این ترتیب اهداف خاص خود را نشانه می‌گیرند.

تصویری را كه از خودتان در ذهن دارید، شبیه آنها كرده و آنقدر روی رفتارهای‌شان تمركز كنید تا ملكه ذهن‌تان شوند. این رفتارهای مثبت با وجود آنكه تقلیدی هستند، به شما كمك می‌كنند تا به طور ذهنی با آنها خو بگیرید و بعد از مدتی بخشی از شخصیت خودتان شوند. احساسا و رفتارهای مثبت، ترشح اندورفین‌ها (مواد شیمیایی مغز) را افزایش می‌دهند و شما احساس خوشایند خوب بودن خواهید داشت.

3- روی قدرت‌ها و توانایی‌های‌تان تمركز كنید، نه ضعف‌ها و ناتوانی‌ها:

اگر درك واقع‌بینانه‌ای از قدرت‌‌ها و توانایی‌های خود داشته باشید و آنها را در جهت اهداف معنادار و مهم به كار بگیرید، ابزار قدرتمندی در اختیار خواهید داشت و این ابزار اعتماد به نفس شما را می‌سازد شما كاری را انجام می‌دهید كه می‌دانید در آن كار توانایی و قدرت لازم را دارید؛ همین مسأله به شما حس بهتر بودن می‌دهد و با كمك این حس، اعتماد به نفس‌تان نیز بیشتر و در نتیجه رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود.

پس اولین كاری كه باید در این مرحله انجام دهید، كشف و شناسایی توانایی‌های فردی‌تان است.

توانایی و قدرت انسان‌ها شامل چهار بخش اصلی می‌شود 

1-  استعدادها و توانایی‌های ذاتی

2-تحصیلات و دانش اكتسابی 

3-تجربیات حاصل از زندگی

4- مهارت‌‌ها

استعدادها و توانایی‌های ذاتی

به چیزی گفته می‌شود كه به طور فطری آن را دارید و حتی گاهی اوقات خودتان هم از آن بی‌خبرید. حتما این اتفاق برای شما هم پیش آمده كه برخی كارها را به طور طبیعی خوب انجام دهید، در حالی كه اطرافیان علی‌رغم تلاش بیشتر نتوانند مثل شما در آن زمینه به موفقیت دست یابند و با تعجب از خودتان بپرسید: «چرا آنها نمی‌توانند از پس چنین كار ساده‌ای برآیند؟»  

تحصیلات و دانش اكتسابی

به شما كمك می‌كند تا توانایی‌‌تان را بسازید و به آگاهی برسید، با داشتن آگاهی و تمرین درست، می‌توانید صلاحیت و شایستگی خود را بروز دهید. به این ترتیب حس و حال بهتری خواهید داشت؛ حسی كه اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.  

تجربیات حاصل از زندگی

به دست آوردن تجربه و استفاده از آن به رشد توانایی‌ها كمك می‌كند. تجربه كردن یعنی قرار داشتن در مرحله‌ای بالاتر از حرف و سخن. وقتی كه از جزئیات كاری آگاهید و در اتفاقات زندگی حضور واقعی داشته‌اید، یعنی تجربه لازم برای انجام آن كار را دارید. این ابزار قدرتمند، توانایی شما را بالاتر می‌برد.  

مهارت‌ها

برخی روانشناسان می‌گویند برای به حداكثر رساندن توانایی‌ها، باید از نیروهای فردی (نیروی پیش‌برنده، نیروی تجزیه‌كننده، نیروی رابطه‌گر و نیروی سازمان‌دهنده) بهترین استفاده را كرد. مثلا نیروی پیش‌برنده به شما این حس را می‌دهد كه در نقطه صفر هستید و باید تلاش كنید تا چیزی را به دست آورید كه از خودتان احساس رضایت بیشتری كنید.

نیروی تحلیل‌كننده، شما را به چالش با دیگران برمی‌انگیزد. هر ادعایی را به راحتی نمی‌پذیرید و برای رسیدن به حقایق، عقاید و نظرات دیگران را تحلیل و بررسی می‌كنید. نیروی رابطه‌گر به شما حس ایجاد رابطه با دیگران را می‌دهد. دوست دارید توضیح دهید، میزبان شوید، صحبت كنید و بنویسید.

عقاید و نظرات در ابتدا خشك و بی‌جان هستند و شما احساس می‌كنید باید به آنها روح دهید تا انرژی بگیرند و زنده شوند و شما را به هیجان بیاورند. پس آنها را در میان دیگران از حالت سكون خارج كرده و با روحی كه به آنها داده‌اید، بیان‌شان می‌كنید. برای این منظور نیاز دارید با دیگران رابطه برقرار كنید. نیروی سازمان‌دهنده شما را در نقش یك راهنما قرار می‌دهد تا با موقعیت‌های پیچیده روبه‌رو شوید، تطبیق دهید، تنظیم كنید و از كنترل و مدیریت خود لذت ببرید.

خود را آماده موانع احتمالی كنید

حتی اگر موانع ناامید كننده و بازخوردهای منفی در طول مسیر، آزارتان می‌دهد، باز هم تسلیم نشوید. برای رسیدن به اطمینان و اعتماد به نفس، سماجت و پایداری لازم است. انتظارات خود را بر پایه واقعیت‌های زندگی قرار دهید. مثلا فردی كه به تازگی تجربه طلاق داشته، نمی‌تواند انتظار داشته باشد كه همه‌چیز بلافاصله به حال اول خود باز گردد.

انتظارات غیرواقعی و بی‌جا گاهی شما را به شدت تحت فشار می‌گذارند. این را بدانید كه برای رسیدن به هر چیز ارزشمندی باید بهای آن را بپردازید و رسیدن به اعتماد به نفس بیشتر، ارزش سماجت و پایداری را دارد.

 

برچسب ها: به دست آوردن اعتماد به نفس، خویشتن‌شناسی، روش های الگوبرداری از دیگران، توانایی و قدرت انسان‌ها، استعدادها و توانایی‌های ذاتی، تحصیلات و دانش اكتسابی، تجربیات حاصل از زندگی، کسب مهارت در زندگی تعداد بازديد: 1646 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز