Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:19

26
فروردین
نگرش مثبت به زندگی (1)

نگرش مثبت به زندگی (1)

احترام به نفس سنگ زیربنای نگرش مثبت به زندگی است. احترام به نفس اهمیت زیادی دارد زیرا روی طرز فكر شما و چگونگی رفتارتان با دیگران اثر می‌گذارد و به شما اجازه زندگی كردن می‌دهد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

 

احترام به نفس، یعنی نظری كه هر فرد راجع به خودش دارد. احترام به نفس بالا یعنی اینكه فرد نسبت به خودش نظر خوبی دارد و احترام به نفس پایین به معنی داشتن نظر بد راجع به خویشتن. پرورش احترام به نفس اهمیت زیادی دارد زیرا بر همه سطوح زندگی اثر می‌گذارد.

چنانچه نیاز به عزت نفس ارضاء نشود، نیازهای گسترده‌تر و بزرگ‌تر مثل پیشرفت و یا درك استعدادها محدود می‌ماند. احترام به نفس در محافظت فرد از اضطراب در تعاملات اولیه با دیگران، نقش مؤثری دارد. تمام انسان‌ها به یك ارزشیابی ثابت و معمولاً عالی از خودشان، احترام و عزت نفس و احترام به دیگران تمایل دارند.

در ما انسان‌ها چیزی است كه می‌توانیم آن را تمایل به اعتبار و افتخار و شهرت تعریف كنیم. بی‌اعتنایی به این نیازها، موجب احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی می‌شود و سبب به وجود آمدن دلسردی و یأس می‌شود. احترام به نفس، یك نوع احترام درونی است. دریافت نقاط قوت و ضعف به ما كمك می‌كند كه بدانیم چیستیم و كیستیم و تا ندانیم كه هستیم و چه هستیم نمی‌توانیم به خود احترام بگذاریم.

احترام به نفس هر فرد به سؤالات زیادی بستگی دارد:

 آیا دیگران به شما و كارهایتان احترام می‌گذارند و آیا شما نیز به دیگران احترام می‌گذارید؟  آیا باور دارید كه فرد موفقی هستید؟ خود را چگونه می‌بینید، چه احساسی راجع به ضعف‌ها و قوت‌هایتان دارید؟  آیا خود را با دیگران مقایسه می‌كنید و از ارزش خود به عنوان یك فرد منحصر به فرد غافلید؟  از موقعیت اجتماعی خود چه تصوری دارید؟  آیا قدرت تصمیم‌گیری دارید؟

احترام به نفس پایین

احترام به نفس پایین در اثر تصویر ضعیفی كه از خود ساخته‌اید، ایجاد می‌شود. این تصویر بستگی به این دارد كه شما خود را چگونه می‌بینید؟ آیا فكر می‌كنید انسان خوبی هستید؟ صادق، درستكار، راستگو، سختكوش و مهربان هستید؟ آیا وقتی در آیینه خود را نگاه می‌كنید این چیزها را می‌بینید یا اینكه فكر می‌كنید دیگران بیش از شما خوب به نظر می‌رسند؟ احترام به نفس پایین می‌تواند در اثر عواملی مثل شغل نیز به وجود آید.

احترام به نفس پایین، به افكار منفی شما نیرو و قوت می‌دهد و باعث می‌شود كه تمام انتقادهایی كه دیگران از شما می‌كنند را باور كنید. آیا می‌دانید كه پذیرفتن تمام انتقادها و كاهش احترام به نفس، منجر به كاهش اعتماد به نفس می‌شود و با كاهش اعتماد به نفس و قدرت‌های درونی، چگونه می‌خواهید به موفقیت برسید؟

احترام به نفس بالا

احترام به نفس بالا درست در مقابل احترام به نفس پایین است. با داشتن احترام به نفس بالا، اعتماد به نفس، شادی و انگیزه بالا نیز زیاد می‌شود و شما خود را به موفقیت نزدیك‌تر می‌بینید.

اهمیت احترام به نفس

احترام به نفس سنگ زیربنای نگرش مثبت به زندگی است. احترام به نفس اهمیت زیادی دارد زیرا روی طرز فكر شما و چگونگی رفتارتان با دیگران اثر می‌گذارد و به شما اجازه زندگی كردن می‌دهد. وقتی یك فرد قدم در جاده موفقیت می‌گذارد، مهم‌ترین چیز چیست؟ مهم‌ترین چیز این است كه روی احترام به نفس خود كار كند.

ویژگی‌های اصلی افرادی كه احترام به نفس پایینی دارند:

دوری از اجتماع، ناراحتی‌های عاطفی، پریشانی و نگرانی، عدم مهارت‌های اجتماعی و اعتماد به نفس، عدم همرنگی با جماعت، اختلال در خوردن، ناتوانی در قبول تعریف‌ها، ناتوانی در خوب دیدن خود، به منفی‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند، نگرانی‌های مبالغه‌شده از تصور مردم راجع به خودشان دارند، معمولاً از خودشان غافلند، با خودشان برخورد بدی دارند، بی‌میلی برای مطرح كردن خودشان، بی‌میلی برای اعتماد به خودشان، در زندگی برای خود كمترین انتظار و توقع را دارند.

عامل اصلی احترام به نفس پایین چیست؟ كاهش حس ارزشمندی، عدم رضایت در روابط خانوادگی، انتظارات غیرمنطقی از خود و دیگران، شكست‌های پی‌درپی، اضطراب شدید از واپس زده شدن، عدم معاشرت با افراد مثبت‌اندیش...

 

 

 

 برای خواندن بخش دوم- نگرش مثبت به زندگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عزت نفس، اعتماد به نفس، احترام به نفس پایین، احترام به نفس بالا، بهبود احترام به نفس، اعتماد به خود، تقویت اعتماد به نفس، بالا بردن عزت نفس، نگرش مثبت به زندگی تعداد بازديد: 1391 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز