Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 03:04

3
بهمن
ناباروری در مردان (2)

ناباروری در مردان (2)

البته در بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل تعداد و تحرک اسپرم‌ها با وجود کاهش یافتن، هنوز برای ایجاد باروری کافی است و فرد با وجود این عارضه می‌تواند بچه‌دار شود. لذا در مواردی که واریکوسل باعث ناباروری نشده است، نیاز به درمان ندارد.

درمان‌های شایع ناباروری   

یکی از علل شایع کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در آقایان، بیماری واریکوسل است. كه حدود 15 درصد مردان جوان به این بیماری مبتلا هستند. در واقع واریسی و بزرگ شدن سیاهرگ‌های بیضه باعث افزایش دمای بیضه شده و گرمای زیاد تولید و تحرک اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد. درمان واریکوسل بستن عروق واریسی توسط عمل جراحی است.

البته در بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل تعداد و تحرک اسپرم‌ها با وجود کاهش یافتن، هنوز برای ایجاد باروری کافی است و فرد با وجود این عارضه می‌تواند بچه‌دار شود. لذا در مواردی که واریکوسل باعث ناباروری نشده است، نیاز به درمان ندارد. آزمایش اسپرم در موارد ابتلا به واریکوسل به پیش‌بینی امکان ناباروری در آینده کمک بسیاری می‌‌كند.

لذا برای افراد مبتلا به واریکوسل، دادن آزمایش اسپرم برای اینکه مشخص شود نیاز به درمان دارند یا خیر، توصیه می‌شود. در صورتی‌که مسیر عبور اسپرم‌ها از بیضه به سمت غده اپیدیدیم و یا لوله منی بر انسداد داشته باشد، عمل جراحی رفع انسداد انجام می‌گیرد.

در مواردی که تعداد و حرکت اسپرم‌ها از حداقل لازم برای باروری کمتر بوده و فرد واریکوسل نداشته باشد، درمان‌های دارویی زیر نظر پزشک ارولوژیست در بسیاری از موارد کمک‌کننده است و منجر به باروری می‌شود.

در صورت عدم پاسخگویی به روش‌های درمانی قبلی، اقدام بعدی استفاده از روش‌های کمکی باروری است كه دو روش رایج IUI و IVF می‌باشد.  

روشIUI

این روش در مواردی قابل انجام است که اولاً تعداد و حرکت اسپرم‌ها خیلی كمتر از حد طبیعی نباشد و ثانیاً همسر مرد نابارور مشکلی از نظر باروری نداشته باشد.

در این روش مایع منی از مرد گرفته و اسپرم‌ها با محلول مخصوصی در آزمایشگاه شسته می‌شود تا اسپرم‌های كم تحرک از اسپرم‌های متحرک جدا ‌شوند. سپس توسط متخصص زنان به داخل رحم تزریق می‌گردند. 

روش IVF

روش IVF در مواردی که تعداد و حرکت اسپرم‌ها خیلی کم است، انجام می‌گیرد. ابتدا اسپرم از مایع منی و در مواردی که مایع منی فاقد اسپرم است، با عمل جراحی از بیضه‌ها گرفته و مدتی در دمای بسیار پایین نگهداری می‌شود.

متخصص زنان نیز از زن تخمک قادر به باروری را از طریق جراحی به دست می‌آورد و اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاهی با هم تركیب‌شده و بعد از لقاح و تشکیل تخم و رشد اولیه، بعد از چند روز جنین داخل رحم کاشته می‌شود.

خوشبختانه درمان‌های ناباروری در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و بسیاری از افرادی که در گذشته نه چندان دور عقیم محسوب می‌شدند، می‌توانند فرزند داشته باشند.

 

 

برای خواندن بخش اول - ناباروری در مردان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان‌های شایع ناباروری، تعداد و تحرک اسپرم‌ آقایان، بیماری واریکوسل، روشIUI، روش IVF تعداد بازديد: 948 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز