Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:26

25
اسفند
عملكرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی (1)

عملكرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی (1)

از علل عضوی اختلال نعوظ، اختلالات نورولوژی (در هر سطحی)، اختلال شریانی، اختلالات وریدی و به میزان كمتر علل هورمونی و عوامل مربوط به خود پنیس را می‌توان نام برد.

 دكتر بهزاد قربانی؛ روانپزشك

 

 

 

طی سالیان اخیر پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در پی بردن به علل آزواسپرمی، اساس ژنتیكی آن و غلبه بر ناباروری این افراد با استفاده از روش‌های كمك باروری صورت گرفته است؛ اما كیفیت زندگی این افراد به طور عام و عملكرد جنسی آنها به طور خاص، كمتر بررسی شده است.

آزواسپرمی (فقدان اسپرم در انزال)، غیرشایع نبوده و در حدود 5 درصد زوج‌های نابارور و 20-10 درصد مردان نابارور با آزمایش غیرطبیعی منی، دیده می‌شود آزواسپرمی به دو گروه كلی انسدادی و غیرانسدادی تقسیم می‌شود در آزواسپرمی انسدادی در طول مسیر حركت اسپرم از بیضه تا انزال، انسداد وجود دارد ولی اسپرماتوژنز طبیعی است.

در حالی كه عامل آزواسپرمی غیرانسدادی، كاهش یا فقدان اسپرماتوژنز در بیضه است. آزواسپرمی غیرانسدادی در واقع نارسایی اولیه بیضه به دلایل اختلالات كروموزومی، مادرزادی، عفونی، بدخیمی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا به دلایل ناشناخته است.

طی سال‌های اخیر، درك ما از اساس ژنتیكی و اتیولوژی آزواسپرمی افزایش یافته است. دسترسی به استحصال اسپرم از بیضه و استفاده از آن در میكرواینجكشن جهت غلبه بر ناباروری، موفقیت بزرگی بوده است.

به كارگیری روش‌های پیشرفته درمان ناباروری از قبیل میكرواینجكشن، امكان تزریق اسپرم حاصل از بیوپسی بیضه را فراهم كرده و بدین ترتیب امكان بارور نمودن تخمك و باروری زوجی كه تا چندی پیش داشتن فرزند برای آنها متصور نبود، حاصل شده است. پیشرفت‌های درمان ناباروری مردان آزواسپرم چشمگیر بوده به طوری كه در آزواسپرمی غیرانسدادی میزان موفقیت و بارداری حاصل از اسپرم اپی‌دیدیم و بیضه قابل مقایسه با اسپرم منی بوده است.

عملكرد جنسی، از جنبه‌های مختلف از جمله وضعیت ارکشن آلت تناسلی، وضعیت انزال مایع منی، تمایل جنسی و فواصل نزدیكی جنسی قابل بحث است كه هر كدام به تنهایی یا با همدیگر ممكن است در یك فرد دچار اختلال شوند.

یكی از اختلالات عملكرد جنسی، اختلال نعوظ است كه در آن به مدت حداقل 3 ماه، ناتوانی در رسیدن به نعوظ و یا حفظ نعوظ لازم برای یك نزدیكی طبیعی وجود دارد زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، نژادی، مذهبی، ملیتی و اقلیمی بر روی انتظارات، نیازها و مشخصات فرد بیمار و همسرش تاثیرگذار هستند.

علاوه بر آن، اختلال نعوظ، كیفیت كلی زندگی را تحت شعاع قرار داده و با افسردگی، اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفس همراه خواهد شد. از طرفی ماهیت چند علتی اختلال نعوظ از جمله علل عضوی و روانپزشكی آن، نگاه چند بخشی را در ارزیابی و درمان آن الزامی می‌كند.

از علل عضوی اختلال نعوظ، اختلالات نورولوژی (در هر سطحی)، اختلال شریانی، اختلالات وریدی و به میزان كمتر علل هورمونی و عوامل مربوط به خود پنیس را می‌توان نام برد.

افسردگی، اضطراب و مشكلات روابط بین زن و شوهر، در ایجاد اختلال نعوظ دخالت دارند. درخصوص میزان شیوع آن باید گفت در درجات متوسط تا شدید اختلال نعوظ در كشورهای مختلف، تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

از یك طرف به دلیل آنكه اختلال نعوظ تهدیدی برای سلامت جسمی نیست بیماران مربوطه برای درمان آن مراجعه نمی‌كنند و از طرف دیگر تعاریف متفاوت مربوطه، تعیین دقیق میزان شیوع آن را مشكل كرده است.

اختلال در انزال

به عقیده بسیاری از متخصصان بالینی انزال زودرس یا انزال سریع شایع‌ترین مشكل جنسی مردان در نظر گرفته می‌شود.

انزال زودرس، فقدان كنترل ارادی طبیعی بر روی انزال منی می‌باشد. این مشكل جنسی، غالبا یك مشكل روانپزشكی در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی كه طی سال‌های اخیر، بسیاری از علل عضوی (آلت تناسلی، سیستم عصبی مركزی و محیطی) برای آن متصور است.

شیوع انزال زودرس نیز متأثر از فاكتورهای مختلفی نظیر عمومیت داشتن انجام ختنه، فاكتورهای مذهبی و فرهنگی می‌باشد

در مطالعه اخیر، ضمن ارائه تابلوی بالینی و هورمونی افراد با آزواسپرمی غیرانسدادی كه به دلیل ناباروری مراجعه نموده‌اند، به بررسی عملكرد جنسی این افراد پرداخته شد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- عملكرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ناباروری، پرتو درمانی، علل آزواسپرمی، عملكرد جنسی، اسپرم در انزال، اسپرماتوژنز، اختلالات كروموزومی، اتیولوژی آزواسپرمی، اختلال نعوظ، اختلالات نورولوژی، اختلال در انزال تعداد بازديد: 1268 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز