Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:00

19
بهمن
آلرژی فصلی، خطر افسردگی

آلرژی فصلی، خطر افسردگی

در هنگام آلرژی حالت‌های شبیه آنفلوآنزا بروز می‌كند كه آزاردهنده هستند و مصرف داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین نیز موجب خواب آلودگی و گیجی می‌شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

روانپزشكان در یك مطالعه جدید هشدار دادند كه آلرژی‌های فصلی خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می‌كنند. هرچند برای برخی از افراد فرا رسیدن فصل بهار یادآور گرما و تصاویر زیبای طبیعت است اما می‌تواند برای گروهی دیگر آغاز یك نگرانی مهم و مشكلات آزاردهنده حساسیتی و آلرژی‌های شدید باشد.

به گزارش سایت اینترنتی هلث نیوز، افرادی كه به آلرژی‌های فصلی مبتلا هستند با رسیدن فصل بهار دچار مشكلاتی مثل خارش و آبریزش از چشم‌ها و آبریزش مداوم از بینی و یا سرفه و عطسه بدون توقف می‌شوند. اما نتایج یك مطالعه جدید پا را از این هم فراتر گذاشته و نشان می‌دهد كه آلرژی فصلی حتی می‌تواند در بروز و تشدید علائم افسردگی نقش داشته باشد.این مطالعه نشان می‌دهد كه در حال حاضر حدود 36 میلیون نفر در آمریكا به آلرژی فصلی مبتلا هستند كه این بیماری نه تنها عوارض جانبی جسمی بلكه مشكلات و عوارض روانی نیز به دنبال دارد.

دكتر پاول مارشال متخصص روانشناسی اعصاب در مركز پزشكی هنپین كانتی در این باره اظهار داشت: اگر در طول فصل آلرژی‌ دچار حالت‌های افسردگی و دلتنگی می‌شوید مطمئنا با شنیدن این خبر اندكی آرام خواهید گرفت چون متوجه می‌شوید برای افت خلق شما، توجیهات روانشناسی وجود دارد و بی‌دلیل دچار این حالت نشده‌اید.دكتر مارشال در اظهارات خود تاكید كرد: كسانی كه دچار آلرژی‌ها می‌شوند در واقع دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند در حالی كه این خطر در افرادی كه آلرژی و حساسیت ندارند به مراتب كمتر است.

همچنین كسانی كه برای درمان واكنش‌های آلرژیك شدید خود از یك متخصص كمك می‌گیرند بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.به گفته متخصصان، در هنگام آلرژی حالت‌های شبیه آنفلوآنزا بروز می‌كند كه آزاردهنده هستند و مصرف داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین نیز موجب خواب آلودگی و گیجی می‌شوند. بنابراین هم علائم آلرژی و هم عوارض جانبی داروهای آلرژی هر دو می‌توانند عامل بروز علائم افسردگی باشند.

زایمان زودرس خطر ابتلا به آسم را در نوزاد تشدید می‌كند

نتیجه یك مطالعه از سوی پزشكان سوئدی نشان داده است كه خطر ابتلا به آسم در نوزادانی كه بیش از موعد بدنیا می‌آیند، افزایش پیدا می‌كند. دكتر‌هارتموت ووگت از متخصصان دانشگاه سوئدی لنیكوپینگ در این رابطه یادآور شد: هر هفته از رشد جنین در داخل رحم برای كاهش خطر ابتلا به آسم پس از تولد و دوران كودكی و نوجوانی، حائزاهمیت است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دكتر ووگت تاكید كرد: با توجه به نتایج این مطالعه، ترغیب به زایمان زودرس و پیش از موعد مثلا توسط سزارین باید تا حد امكان جلوگیری و ممانعت شود.

دكتر ووگت و دستیارانش برای انجام این مطالعات از اطلاعات مربوط به «ثبت سلامت ملی» استفاده كردند تا احتمال بروز آسم را در كودكان و نوجوانان 6 تا 19 ساله پیش‌بینی كنند. دوره كامل بارداری طبیعی پس از تكمیل 37 هفته است و وضع حمل زودتر از این زمان، زایمان زودرس اطلاق می‌شود. پزشكان سوئدی در توضیح این مطلب خاطرنشان كردند: این مطلب قابل قبول است كه رشد تدریجی ریه‌ها در دوران جنینی در كاهش خطر بروز آسم پس از تولد و در سنین بالاتر تاثیرگذار است. دكتر ووگت همچنین اضافه كرد كه تاثیرات تولد زودهنگام به احتمال زیاد با بالارفتن سن كاهش می‌یابد و احتمال بروز علائم آسم در نوجوانان و دوران پس از نوجوانی به تدریج كمتر می‌شود.

خطر ماده شیمیایی در پلاستیك‌ها برای جنین

پزشكان هشدار دادند افزایش مقدار نوعی تركیب موجود در مواد پلاستیكی موسوم به بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزاردان افزایش می‌دهد. افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران احتمال نارسایی‌های عصبی – رفتاری را در نوزادان آنها تشدید می‌كند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دكتر شیلا ساتیانا رایانا، متخصص انستیتو مطالعات اطفال در سیاتل در این باره متذكر شد: غذا مهمترین منبع ورود این ماده شیمیایی به بدن است. BPA یك ماده شیمیایی مصنوعی است كه در آستر داخلی قوطی‌های كنسرو، پلاستیك‌های خشك پلی كربناتی مثل شیشه شیر نوزادان و لیوان‌های چند بار مصرف و مواد پركننده دندان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین زنان باردار اغلب در زندگی روزمره خود در معرض و در تماس با این ماده شیمیایی قرار دارند.دكتر سایتانا رایانا در بیانیه‌ای تاكید كرد: با توجه به این یافته، آگاه سازی مادران نسبت به منابع احتمالی BPA بسیار حائز اهمیت است به طوری كه آنها بتوانند تا حد امكان از تماس‌های غیرضروری با این ماده جلوگیری كنند.

در این بررسی‌ها گروهی از مادران باردار به لحاظ میزان تماس با ماده BPA مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس نوزادان آنها نیز به لحاظ پیامدهای رشد عصبی‌شان مطالعه شدند. پزشكان متوجه شدند كه غلظت این ماده در ادرار مادران بالا است كه همین امر رشد عصبی كودك را به خطر می‌اندازد.جزئیات این مطالعه در نشریه «دورنماهای سلامت محیط زیستی» منتشر شده است.

 

برچسب ها: آلرژی فصلی، رابطه افسردگی با آلرژی، آسم در نوزادان، بیسفنول، مشکلات حساسیت تعداد بازديد: 949 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز