Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:20

31
فروردین
درمان زخم معده با محصولات پروبیوتیك

درمان زخم معده با محصولات پروبیوتیك

مصرف منظم پروبیوتیك‌ها می‌تواند در پیشگیری از چندین اختلال گوارشی از جمله اسهال و بیماری‌ التهاب روده‌ای موثر باشد.

تحریریه پزشک امروز

 

 

 

متخصصان اسپانیایی در یك تحقیق جدید، گروهی از باكتری‌های پروبیوتیك را شناسایی كرده‌اند كه برای درمان زخم معده ناشی از میكروب هلیكوباكترپیلوری مفید هستند. پزشكان می‌گویند كه میكروب هلیكوباكترپیلوری یكی از فاكتورهای اصلی بروز زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده است.

این متخصصان خاطرنشان كردند: در حال حاضر درمان‌های آنتی‌‌بیوتیكی برای مقابله با عفونت ناشی از این میكروب یا كافی نیستند و یا نتایج رضایت‌بخشی ندارند. به همین علت آنها در آزمایشات اخیر تلاش كرده‌اند كه به تركیب یا فاكتور جدیدی برای مقابله موثرتر با این عفونت دست پیدا كنند.

در موفق‌ترین حالت، استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها برای مقابله با هلیكوباكترپیلوری 75 تا 90 درصد جواب می‌دهد. در مطالعه جدید متخصصان تاكید دارند كه باكتری‌های پروبیوتیك می‌توانند ابزاری امیدواركننده و مفید برای مقابله با این میكروب باشند. طبق یك مشاوره كارشناسی كه از سوی سازمان غذا و كشاورزی آمریكا و سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گروهی از متخصصان و محققان تاكید كردند كه پروبیوتیك‌ها میكروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند كه وقتی به مقدار مناسب مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند برای سلامت میزبان خود مفید باشند.

در مطالعات پیشین نیز نشان داده شد كه مصرف منظم پروبیوتیك‌ها می‌تواند در پیشگیری از چندین اختلال گوارشی از جمله اسهال و بیماری‌ التهاب روده‌ای موثر باشد. پزشكان معتقدند كه مصرف مکمل‏‌های پروبیوتیک موجب ایجاد کلونی‌های مفیدی می‌شوند که می‏توانند مانند محیط باکتریایی طبیعی روده به سلامتی انسان کمک کنند و در عین حال زمانی را فراهم آورند که محیط باکتریایی طبیعی روده، خود را ترمیم و بازسازی کند و سپس این کلونی‏ها به تدریج توسط محیط باکتریایی طبیعی روده که خود را بازسازی کرده است، جایگزین خواهند شد.

مکمل‏‌های پروبیوتیک در مواردی مثلا بعد از مصرف طولانی آنتی‌‏بیوتیک‏ها یا برای درمان برخی ناراحتی‏های روده‏ای از طرف متخصصان تغذیه و یا پزشکان تجویز می‏شوند.

سرنخ خطر ابتلا به سرطان ریه در ناخن انگشت پا

پزشكان در یك تحقیق جدید ادعا كرده‌اند كه سرنخ خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در ناخن‌های انگشتان پا نهفته باشد. نتایج این تحقیق نشان داده است مردانی كه مقدار نیكوتین در تركیبات ناخن انگشتان پای آن‌ها زیاد است، 5/3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و در عین حال سابقه زمانی سیگار كشیدن فرد در این رابطه تاثیری ندارد بدین معنی كه بدون توجه به سابقه استعمال دخانیات، هر فرد سیگاری ممكن است در معرض این خطر قرار داشته باشد.

محققان تاكید دارند این یافته به پزشكان هشدار می‌دهد كه برای معاینه افراد سیگاری فقط طول مدت سیگار كشیدن را در نظر نگیرند بلكه فاكتورهای زیان‌بار و مهم دیگری هستند كه در آزمایشات و مطالعات ممكن است نادیده گرفته شوند در حالی كه تشخیص احتمال سرطان در این افراد بسیار مهم و تعیین كننده هستند.

متخصصان دانشگاه كالیفرنیا در این پژوهش تاكید كردند: حتی افرادی هم كه مدت كوتاهی است سیگار می‌كشند، می‌توانند در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه باشند چون ممكن است تعداد كمتری سیگار بكشند، اما دود آن را خیلی عمیق‌تر استنشاق كنند كه این امر تاثیر منفی‌تر و وخیم‌تری بر روی بدن فرد می‌تواند، داشته باشد.

این متخصصان خاطرنشان كردند: علت انتخاب ناخن انگشتان پا این بوده كه ناخن‌ها به كندی رشد می‌كنند و سطح نیكوتین در این بافت در مقایسه با بزاق و ادرار ثبات بیشتری دارد. بنابراین اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار پزشكان و محققان قرار می‌دهد.

ممنوعیت توزیع داروهای تایید نشده از سوی FDA

سازمان غذا و داروی آمریکا در گزارش جدیدی اعلام كرد كه به زودی تجویز داروهای تایید نشده برای مشكلاتی چون سرفه، سرماخوردگی و آلرژی ممنوع می‌شود. این سازمان در گزارش جدید خود تاكید كرد كه حدود 500 داروی آزمایش نشده بر اساس قانون جدید از بازار حذف خواهند شد.

این داروها به لحاظ ایمنی و تاثیرگذاری از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا ارزیابی و بررسی نشده‌اند. مقامات این سازمان تاکید کردند كه مصرف داروهای فوق که به صورت داروهای اوتی سی (بدون نیاز به نسخه پزشک) ارایه می‌شوند، حتی می‌تواند خطرناک‌تر از نخوردن آنها باشد.

دکتر دبورا اوتور، رییس اداره بازرسی در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی این سازمان متذکر شد: این اقدام برای حفاظت از مصرف کنندگان در برابر خطرات احتمالی استفاده از این داروهای تایید نشده ضروری است، چون ما نمی‌دانیم این داروها حاوی چه ترکیباتی هستند؟ چه تاثیری دارند و یا اینکه چگونه تولید شده‌اند؟

 

برچسب ها: زخم معده، سرطان ریه، باكتری‌های پروبیوتیك، میکروب هلیكوباكترپیلوری، زخم های گوارشی، درمان زخم معده، سرماخوردگی و آلرژی تعداد بازديد: 902 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز