Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:47

11
بهمن
كشف دروغ‌یاب ذهنی در مغز انسان

كشف دروغ‌یاب ذهنی در مغز انسان

پارانویا در تعریف عام آن، حالتی است که شخص در آن با اهمیت فوق العاده و خارج از اندازه‌ای که به سلامت جانی و مالی خود می‌دهد، خود را شکنجه می‌دهد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

دانشمندان توانستهاند ناحیهای را در مغز انسان شناسایی كنند كه به انسان در شناخت دروغ كمك میكند. انسانها این توانایی را دارند كه افكار دیگران را حدس زده و رفتار اجتماعی آنها را درك كنند. از این طریق انسان میتواند بفهمد چیزی نادرست است. این تحقیقات همچنین میتواند به این موضوع كمك كند كه چرا برخی از افراد به پارانویا مبتلا میشوند.

پارانویا در تعریف عام آن، حالتی است که شخص در آن با اهمیت فوق العاده و خارج از اندازهای که به سلامت جانی و مالی خود میدهد، خود را شکنجه میدهد. این گونه از افراد مدام در این فکر هستند که عواملی انسانی، طبیعی یا ماورا طبیعی خودشان، دارایی و افراد خانوادهشان را تهدید میکنند و همه، در فکر توطئهچینی بر ضد آنها هستند.

دانشمندان دانشگاه آكسفورد مغز افراد داوطلب را در زمانی كه آنها بین دو جعبه برای برنده شدن انتخاب میكردند مورد اسكن قرار دادند. به شركتكنندگان در مورد انتخاب جعبه درست از سوی بازیكن دوم مشاورههایی داده میشد كه گهگاه تقلب میكرد. وقتی داوطلبان شك میكردند كه به آنها دروغ گفته شده، سطح فعالیت قشر جلوی پیشانی دورسومدیال آنها كه ناحیهای در نزدیكی مغز است،بهطور چشمگیری افزایش یافت. ‌اگر یكی از داوطلبان فكر میكرد كه بازیكن دوم راست میگوید، فعالیت مغزی پایین باقی میماند و اگر ثابت میشد كه حدس آنها اشتباه است،فعالیت مغز تغییر میكرد.

عدم كاركرد درست این سیستم میتواند به توضیح این مساله كمك كند كه چرا گاهی بیماران اسكیزوفرنی به پارانویا دچار میشوند. «نظریه ذهنی»‌ به انسان اجازه میدهد كه واكنش یا احساسات افراد را حدس زده و سپس به وی كمك میكند تا بر مبنای این اطلاعات تصمیمگیری كند. دانشمندان معتقدند افرادی كه نشانههایی از اوتیسم دارند، ممكن است این قسمت ذاتی تئوری ذهنی را از دست داده باشند.

 

سگهای مصنوعی، سرطان را بو میكشند!

محققان سوئدی در تلاشند بینی الكترونیكی بسازند كه قادر به تشخیص تومورهای سرطانی تخمدان باشند. دانشمندان پیش از این در تحقیقات خود به تفاوت بوی بافتسالم و سرطانی تخمدان پی برده و توانستهاند سگها را برای تشخیص گونهها و درجات مختلف سرطان تخمدان مانند تومورهای مرزی آموزش دهند.

درآزمایشهای اولیه این محققان تایید كردند كه میتوان سگها را برای تشخیص بین بافتهای سرطان تخمدان و بافتهای سالم شكمی و بافتهای زنانه آموزش داد اما بعد اذعان كردند كه نمیتوان از آنها در آزمایشات كلینیكی استفاده كرد چرا كه ممكن است بر كار محققان تاثیر گذاشته و صحت آزمایشها را زیر سوال ببرند.

محققان سوئدی سپس از یك بینی الكترونیكی موجود در موسسه سلطنتی فناوری (KTH) برای شناسایی بوی سرطان استفاده كردند. ساختار اولیه همان ساختار سایر بینیهای الكترونیكی موجود است اما محققان اجزای دیگری برای افزایش حساسیت آن به دستگاه افزودند. هدف این محققان دستیابی به این توانایی است كه بتوانند نمونههای خونی زنان ظاهرا سالم را بررسی كرده و از این طریق سرطان تخمدان را در سطوح اولیه شناسایی كرده و آن را
درمان كنند.

درمان بیماران سكته مغزی از راه تلویزیون

یك متخصص اعصاب آمریكایی هندی تبار ادعا كرده است كه درمان سكته مغزی با یك روش منسجم و از طریق استفاده از ابزار صوتی و تصویری امكان پذیر است و با این شیوه مساله زمان كه برای مبتلا به سكته مغزی بسیار حیاتی است، در نظر گرفته میشود.

دكتر مجاز مونس متخصص اعصاب و رییس موسسه سكته مغزی و نورولوژی عروقی در ماساچوست آمریكا در این باره خاطرنشان كرد: شش ساعت نخست بعد از سكته مغزی زمان طلایی برای نجات جان بیمار است اما از آنجا كه كمك پزشكی مناسبی به این دوره وجود ندارد اغلب قربانیان سكته مغزی میمیرند.

دكتر مونس كه پیشتر در انستیتو علوم پزشكی ال ایندیا تحصیل میكرده یك برنامه طب از راه دور را در آلمان توصیه كرده كه بیماران سكته مغزی را با تلویزیون درمان میكند. در این روش كه درمان از راه دور است بیمار سریعا به نزدیكترین مركز درمان سكته منتقل میشود كه در آنجا یك اپراتور تعلیمدیده پزشك به یك متخصص مرتبط است. در این وضعیت معالجه بیمار با دارو آغاز میشود و لختههای خونی تشكیل شده در مغز به سرعت برطرف میشوند و سرعت درمان تسریع میشود.

 

برچسب ها: درمان بیماران سکته مغزی، تشخیص تومورهای سرطانی، پارانویا، دروغ یاب ذهنی، سرطانی تخمدان تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز