جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:33

دی
تصویربرداری زنده از سلول‌های بدن

تحریریه پزشك امروز

ابداع شیوه‌ای برای تصویربرداری زنده از سلول‌های بدن

محققان دانشگاه ‌هاروارد شیوه جدید تصویربرداری در زمان واقعی را ابداع کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آن از ریزترین ساختارهای سلولی درون بدن فیلمبرداری کرد. شیوه جدید تصویربرداری بیوپزشکی در دانشگاه‌هاروارد به محققان امکان می‌دهد تصاویر ویدیویی را در ابعادی که مشاهده آنها تا به حال هرگز امکان‌پذیر نبوده است، به ثبت رسانده و از ریزساختارهای در مقیاس زیر سلولی تصویربرداری کنند.

این شیوه جدید که بر اساس شیوه‌ای به نام SRS ابداع شده است می‌تواند از سلول‌های گلبول قرمز در حالی که در میان مویرگ‌ها فشرده شده‌اند تصویربرداری کند. دقت و سرعت این شیوه می‌تواند آن را به مکملی مناسب برای تصویربرداری MRI تبدیل کند. تکنیک ریزبینی SRS امکان تصویربرداری زنده از پروتئین‌ها، چربی‌ها و آب موجود در میان سلول‌ها را بدون نیاز به استفاده از شیوه‌های برچسب‌گذاری شیمیایی و یا دیگر شیوه‌های نام‌گذاری ساختارهای تحت سلولی به وجود می‌آورد.

به گفته دانشمندان تا به امروز امکان فیلمبرداری مستقیم از چنین مقطع سلولی فراهم نیامده بود. محققان‌ هاروارد تاکنون از ریزبینی SRS برای مطالعه حرکت داروها در میان پوست استفاده کرده‌اند و به‌زودی امکان استفاده از این شیوه در جراحی‌هایی که برای از بین بردن تومورها انجام می‌گیرند، استفاده خواهد شد. این شیوه در خلق تصاویر سه‌بعدی از نسوج نیز کاربرد خواهد داشت.

کشف آنزیمی که روی دندان پلاک ایجاد می‌کند

دانشمندان هلندی با هدف یافتن راهی برای حذف پلاک‌های روی دندان‌ها، آنزیمی را کشف کردند که در ایجاد این پلاک‌ها نقش دارند. گروهی از محققان دانشگاه «گرونینگن» در هلند منشاء شکل‌گیری پلاک‌های دندان‌ها را کشف کردند. علت ایجاد این پلاک‌ها آنزیمی است که قند غذا را به زنجیره‌های بلند قندی تبدیل می‌کند.

به گفته این محققان، با شناسایی موادی که عملکرد این آنزیم را مسدود می‌کنند و افزودن این مواد به خمیردندان‌ها می‌توان به ایجاد این پلاک‌ها پایان داد. این محققان بر روی آنزیم گلوکانسوکراز که باکتری Lactobacillus reuteri تولید می‌کند تحقیقاتی انجام دادند. این باکتری در دهان و در دستگاه‌ هاضمه انسان حضور دارد. Lactobacillus reuteri از این آنزیم برای تبدیل کردن قند موجود در غذا به زنجیره‌های قندی که به دندان‌ها حمله می‌کند استفاده می‌کند.

باکتری دیگری به نام Streptococcus mutans که مسوول تجزیه قند غذا است از همین مکانیزم استفاده می‌کند. به محض اینکه این باکتری‌ها به مینای دندان می‌چسبند با آزاد کردن اسیدهایی که کلسیم دندان را حل می‌کند قندها را تبدیل کرده و فرایند تجزیه غذا را آغاز می‌کنند. این گروه هلندی موفق شد با به‌کارگیری دستگاه «بلورگرافی»، ساختار آنزیم پلاک‌ها را به صورت سه‌بعدی مشاهده کند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: «تاکنون هیچ تحقیقی در مورد توسعه مواد بازدارنده این آنزیم انجام نشده است. چرا که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد هم آنزیم گلوکانسوکراز و هم آنزیم هضم آمیلاز که در بزاق دهان حضور دارند برای شکستن پیوندهای آمیدها ضروری هستند.»

با کمک تصاویر سه‌بعدی آنزیم پلاک، محققان هلندی مشاهده کردند که این آنزیم شباهت بسیاری به آمیلاز دارد و بنابراین مواد بازدارنده‌ای که برای توقف آن توسعه خواهند یافت باید برای حمله به اهداف از پیش تعیین‌شده‌ای برنامه‌ریزی شده باشند چرا که هر دوی این آنزیم‌ها با تکامل دستگاه‌ هاضمه ارتباط تنگاتنگ دارند و نابودی کامل آنها می‌تواند بر روی گوارش اختلال ایجاد کند.

مصرف روغن ماهی خطر نابینایی را کاهش می‌دهد

متخصصان تغذیه تاکید کردند که مصرف روغن ماهی خطر نابینایی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. این متخصصان می‌گویند: نتایج آزمایشات جدید تایید می‌کند که یک رژیم غذایی غنی از روغن ماهی می‌تواند از بروز نابینایی در سالمندان پیشگیری کند.

متخصصان می‌گویند: گروه اسیدهای چرب امگا‌3  که در روغن ماهی یافت می‌شود از بروز شایع‌ترین نوع نابینایی در سالمندان جلوگیری می‌کند. در حال حاضر برای این نوع نابینایی که تحلیل ماکولار چشم ناشی از افزایش سن نامیده می‌شود هیچ درمانی وجود ندارد. این بیماری سبب مرگ سلول‌ها در شبکیه چشم می‌شود. روغن ماهی احتمال بروز بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن می رساند و اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.

این چربی مقدار تری‌گلیسیرید خون را کم می‌کند، از تجمع پلاک‌های خونی جلوگیری می‌کند، عملکرد سلول‌های خون‌رسان را تقویت می‌نماید، ضربان قلب را تنظیم می‌کند، در پایین آوردن فشار خون موثر است، سطح کلسترول خوب را بالا می‌برد که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است، سلامت مغز را تامین می‌کند و برای بیماران مبتلا به MS نیز مفید است، درمان‌کننده دردهای کمر و گردن است.

علاوه بر اینها اسید چرب امگا 3 از بروز دیابت نوع اول در کودکان جلوگیری می‌کند و مصرف آن در زنان باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و ضریب هوشی نوزادان پس از تولد می‌شود.

متخصصان همچنین در مطالعات اخیر دریافته‌اند که با مصرف روغن ماهی از زایمان زودرس جلوگیری شده، موجب افزایش متابولیسم بدن و به دنبال آن موجب کاهش وزن می‌شود، روغن ماهی درمان‌کننده بیماری‌های تنفسی است، اسید چرب امگا 3 بر سلامتی پوست اثر مثبتی دارد و موجب سلامت و افزایش قدرت بینایی می‌شود. روغن ماهی از افسردگی و پریشانی جلوگیری و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. ماهی‌های آزاد و ساردین و همچنین گردو بیشترین مقدار امگا 3 را دارا هستند و منابع دیگر اسید چرب امگا 3 شامل دانه سویا، کدو و کلم هستند