Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:17

26
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

پژوهش جديدي که بوسيله دانشمندان آلماني انجام شده، نشان مي‌دهد ...

خواندنی های پزشكی

 

 

خبری خوش برای دانشجویان تنبل!

پژوهش جدیدی که بوسیله دانشمندان آلمانی انجام شده، نشان می‌دهد استفاده از یک مولکول خاص به صورت اسپری بینی، می‌تواند به مغز کمک کند تا حافظه خود را در سراسر مراحل REM خواب بهتر نگه ‌دارد. درنتیجه، دانش‌آموزان و دانش‌جویان زیادی که درس‌خواندن را برای روزهای آخر و یا شب قبل از امتحان می‌گذارند، می‌توانند امیدوار شوند از این پس نمرات بهتری خواهند گرفت.

دانشمندان آلمانی قول داده‌اند که اسپری بینی ساخت آنها، درس خواندن آخر شب را بسیار موثر می‌سازد. البته این اثربخشی زمانی بیشتر خواهد بود که فرد، خواب خوبی هم داشته باشد. در گزارش تحقیقاتی منتشر شده در نشریه ماه اکتبر «FASEB»، دانشمندان نشان می‌دهند وقتی یک مولکول از سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین- 6 از طریق بینی استفاده شود، به مغز کمک می‌کند تا حافظه هیجانی و پردازشی خود را در طی مراحل REM خواب بهتر نگه ‌دارد.

لیزا مارشال، نویسنده همکار این مطالعه می‌گوید که در واقع او و همکارانش اولین شواهد مبنی بر نقش اساسی اینترلوکین- 6 را در شکل‌گیری حافظه بلند مدت در انسان‌ها که وابسته به خواب است، یافته‌اند. او و همکارانش، 17 مرد جوان سالم را دو شب در آزمایشگاه مورد آزمایش قراردادند. این افراد هر شب بعد از خواندن یک داستان هیجانی یا داستانی با موضوع غیرهیجانی، مایعی به صورت اسپری بینی دریافت می‌کردند که دربردارنده اینترلوکین- 6 یا مایع پلاسبو بود. سپس خواب متعاقب مصرف این دارو و فعالیت الکتریکی مغز افراد مورد مطالعه، سراسر شب تحت نظر قرار گرفت. افراد روز بعد باید سعی می‌کردند تا بیشترین کلماتی که از هر یک از دو داستان به خاطر داشتند، بنویسند. یافته‌ها نشان داد افرادی که اینترلوکین- 6 دریافت کرده بودند، کلمات بیشتری را به خاطر آوردند. به عقیده محققان، از آن‌جا که قبلا اینترلوکین- 6 تنها یک فراورده جنبی التهاب تلقی می‌شد و نه یک عامل اثرگذار در شناخت و حافظه، نتایج حاصله، می‌تواند یافته مهیجی درعلوم بین‌رشته‌ای ارزیابی می‌شود.

 

تایید دارویی جدید برای سلامتی بیشتر کودکان

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد داروی مکمل جدیدی به‌نام Welchol (با نام ژنریک colesevelam)  برای کاهش سطح کلسترول مورد تایید این اداره قرار دارد، بنابراین از این پس می‌توان این دارو را همراه با رژیم غذایی و برنامه ورزشی، برای کاهش سطوح LDL کلسترول سرم در کودکان 10 تا 17 سال که مبتلا به هیپرکلسترولمی فامیلیال هستند، تجویز کرد. در این گروه هدف، Welchol می‌تواند به‌تنهایی یا در ترکیب با استاتین‌ها در بیمارانی که به رژیم درمانی پاسخ نمی‌دهند، تجویز شود. FDA همچنین محلول خوراکی این داروی جدید را علاوه‌ بر شکل قرص آن تایید کرده است. فرمولاسیون خوراکی این داروی جدید نیز برای اضافه شدن به ورزش و رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت تیپ دو مفید است تا قند خونشان بهتر کنترل شود. همچنین برای کاهش سطح LDL کلسترول سرم در بزرگسالان مبتلا به هیپرلیپیدمی اولیه نیز به تنهایی یا همراه با یک استاتین تجویز می‌شود. دوز پیشنهادی فرمولاسیون خوراکی Welchol، 75/3 گرم روزانه است. باید توجه داشت دختران مبتلا به هیپرکلسترولمی فامیلیالی می‌توانند از این دارو استفاده کنند که حتما منارک شده باشند.

 

مردان هم از گاردازیل بهره می‌برند

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد استفاده از واکسن «گاردازیل» برای پیشگیری از زگیل‌های تناسلی که در اثر «پاپیلوما ویروس انسانی» (HPV) تیپ 6 و 11 در پسران و مردان 9 تا 26 سال ایجاد می‌شود، مورد تایید این اداره قرار دارد. پیشتر «گاردازیل» برای پیشگیری از سرطان سرویکال، وولو و واژینال که در اثر HPV تیپ 16 و 18 در دختران و زنان 9 تا 26 سال ایجاد می‌شود، همچنین ضایعات پیش‌بدخیم ایجادشده در اثر تیپ‌های 6، 11، 16 و 18و زگیل‌های تناسلی که در اثر تیپ‌های 6 و 11 دیده می‌شوند، تاییدیه FDA را گرفته بود. بدین‌ترتیب این واکسن، اولین درمان پیشگیرانه از زگیل‌های تناسلی در مردان و پسران 9 تا 26 سال محسوب می‌شود که نتیجه آن، کاهش تعداد مردانی است که به درمان زگیل‌های تناسلی نیاز دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که این واکسن در پیشگیری از ایجاد زگیل‌های تناسلی، تا 90 درصد موثر است. نحوه تجویز «گاردازیل» به‌صورت 3 تزریق در یک دوره 6 ماهه است. سردرد، تب، درد در محل تزریق، خارش، قرمزی، تورم و زخم شدن محل تزریق، از شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده با این واکسن است.

 

از CRP بیشتر استفاده کنید

افزودن پروتئین واکنشی CRP به مدل‌هایی که خطر بیماری عروق کرونری قلب (CHD) را پیش‌بینی می‌کنند، ممکن است به طبقه‌بندی کردن بیمارانی که برپایه عوامل خطر قراردادی، در معرض خطر متوسط قرار دارند، کمک کند. محققین در بررسی‌های نظام‌مند و فرابررسی (متاآنالیز)هایی که انجام داده‌اند، 37 مطالعه مختلف را در فاصله سال‌های 1966 تا 2007 یافته‌اند که توانایی مستقل پیش‌گویی کنندگی سطح CRP را در بیماران مبتلا به CHD مورد ارزیابی قرار داده‌اند. برپایه نتایجی که این مطالعات، منطبق با تمامی متغیرهای خطر Framingham در دسترس پژوهشگران قرار می‌دهند، بیماران با سطوح بالای CRP (بیش از 3 میلی‌گرم در دسی‌لیتر)، نسبت به افرادی که سطوح پایین CRP (کمتر از 1 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) دارند، 58 درصد بیشتر احتمال خطر ابتلا به CHD را پیدا می‌کنند.

هم‌چنین بیماران با سطوح متوسط CRP (1 تا 3 میلی‌گرم در دسی‌لیتر)، 22 درصد بیشتر در معرض خطر قرار دارند. ازسویی پژوهشگران با بررسی 4 مطالعه بزرگ کوهورت، به این نتیجه رسیدند که افزودن CRP به مدل‌های پیش‌گویی کننده، به طبقه‌بندی خطر اضافی میان بیمارانی که از ابتدا در گروه «خطر متوسط» قرار می‌گیرند، کمک بیشتری می‌کند. البته باید افزود که هنوز اطلاعات موجود در مورد اینکه آیا کاهش سطح CRP می‌تواند به پیشگیری از CHD کمک کند یا خیر، محدود

است.

 

رادیوگرافی نرمال می‌تواند فریب‌ دهنده باشد

اولین رادیوگرافی قفسه سینه (CXR) که در بیمارانی که با تظاهرات آنفولانزای خوکی مراجعه می‌کنند گرفته می‌شود، اغلب اوقات طبیعی است، اما می‌تواند در بیماران شدیدا بدحال سریعا به سمت بیماری شدید و گسترده دوطرفه air-space پیشرفت کند.

در مطالعه‌ای که بدین منظور طراحی و انجام شده، مشخص شد 58 درصد اولین رادیوگرافی‌های قفسه سینه گرفته شده در بیماران مبتلا به آنفولانزای H1N1 طبیعی بوده، اما این تصاویر اولیه در همه بیمارانی که بیماریشان پیشرفت می‌کرد، صددرصد غیرطبیعی می‌شد. به‌طور میانگین اولین CXR، 4 روز پس از ظهور علایم گرفته می‌شد. اگر علایم بالینی بیمار بدتر شده و احتیاج به بستری در ICU پیدا می‌کرد، CXR بعدی در همه آنها غیرطبیعی بود، اما اگر بیمار سرپایی درمان می‌شد یا نیاز به بستری شدن کوتاه‌مدت در بیمارستان داشت، تنها 72 درصد آنها CXR غیرطبیعی پیدا می‌کردند. شایع‌ترین یافته در CXR دوم نیز patchy consolidation بود.به‌نظر می‌رسد با رسیدن فصل آنفولانزای فصلی، دانسته‌های پزشکان از خصوصیات رادیولوژیکی آنفولانزای H1N1، هم‌چنین عوارض بالقوه ویروس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید دایما در جریان آخرین یافته‌ها قرار گیرند.

 

استراتژی درمانی جدید ریفلاکس

به‌تازگی محققان سعی می‌کنند در درمان بیماری ریفلاکس مری به معده (GERD)، توجه خود را از سرکوب اسید به مهار گذرای شل شدن اسفنکتر پایینی مری (به‌عنوان یک رویکرد درمانی جدید) معطوف کنند. امروزه مهارکننده‌های پمپ پروتونی که ترشح اسید را از سلول‌های جداری اپی‌تلیوم معده مهار می‌کنند، نقطه اتکای اصلی درمان GERD هستند، اما این روش درمانی در 30 درصد بیماران ناموفق است. در حال حاضر، مطالعات پایه و بالینی جدید روی مکانورسپتورهای واگال که «برانگیزنده شل شدن گذرای اسفنکتر تحتانی مری» (TLESR) هستند، تمرکز دارند و شاید نسبت به سلول‌های جداری، مهم‌ترین هدف سلولی در درمان GERD قرار داده شود. به عبارت دیگر، نورون‌های آوران واگ معده، هدف سلولی جدید در GERD هستند.

اتیولوژی اولیه GERD، اختلال در کنترل عصبی سد ریفلاکس گاستروازوفاژیال است که این سد شامل اسفنکتر داخلی تحتانی مری و یک اسفنکتر خارجی است که هر دوی آنها در TLESR شل می‌شوند. تا به حال، آگونیست‌های گیرنده GABAB مانند باکلوفن که به‌عنوان عامل ضداسپاسم تایید شده، به‌عنوان مهار کننده TLESR و ریفلاکس در انسان پذیرفته شده، هرچند به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز است. از دیگر مهارکننده‌های مکانورسپتورهای واگال معده که در درمان GERD در نظر گرفته می‌شود، آگونیست گیرنده کانابینویید I، آگونیست‌های رسپتور گالانین یک، آگونیست گیرنده ghrelin و غیره را می‌توان نام برد. مهارکننده‌های سنتز نیتریک‌اکسید هم TLESR را مهار می‌کنند، اما محل عمل آنها هنوز شناخته نشده است.

 

 

ماموگرافی‌های روتین را جدی بگیرید

در تحلیل اطلاعات 6 هزار و 997 زن که در فاصله سال‌های 1990 تا 1999 مبتلا به سرطان مهاجم پستان شده و تا سال 2007 پیگیری شدند، مشخص شد 75 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان پستان در بیمارانی رخ می‌دهد که برنامه‌های غربالگری پستان و بیماری‌های آن را جدی نگرفته و در آنها شرکت نمی‌کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد موثرترین روش برای پیشگیری از مرگ ناشی از سرطان پستان، داشتن غربالگری منظم با ماموگرافی باشد. به بیان دیگر، مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در زنانی که مرتبا در برنامه‌های غربالگری مشارکت دارند، 5 درصد است، درحالیکه این میزان مرگ و میر در افرادی که برنامه‌های غربالگری روتین را جدی نمی‌گیرند، به 56 درصد می‌رسد. حتی میان زنانی که در دهه 50 و 60 عمر خود به سر می‌برند و کاندید مناسبی برای غربالگری سرطان پستان محسوب می‌شوند، هستند افرادی که از این برنامه‌ها روگردانند. از این‌رو، باید توصیه به انجام ماموگرافی‌های روتین غربالگری میان پزشکان نهادینه شود و آنها بیماران خود را تشویق نمایند که به‌طور مرتب در برنامه‌های سلامتی شرکت فعال داشته باشند تا بیماران کمتری از سرطان پستان بمیرند.

 

فناوری نانو  به کمک پزشکان می‌آید

گروهی از محققان دانشگاه Northwestern، با استفاده از یک وسیله بسیار حساس که بر اساس فناوری نانو عمل می‌کند، توانسته‌اند سطوح غیر قابل کشف قبلی آنتی‌ژن مخصوص پروستات (PSA) را در بیمارانی که به علت سرطان پروستات، تحت پروستاتکتومی رادیکال قرار می‌گیرند، تشخیص دهند. درواقع محققان در این مطالعه به لطف قدرت نانوذرات مبتنی بر سنجش با بارکدهای زیستی، سطوح PSA را که با تست‌های روتین غیرقابل اندازه‌گیری محسوب می‌شوند، تشخیص می‌دهند. این تکنولوژی 300 بار حساس‌تر از تست‌های رایج کنونی در تشخیص PSA است. اغلب بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، به نظر می‌رسد پس از درآوردن غده، با اندازه‌گیری‌هایی که بوسیله تست‌های دردسترس انجام می‌شود، دیگر PSA بالایی نداشته باشند، اما همین بیماران چند سال بعد با سرطان عودکننده پروستات مراجعه می‌کنند. بنابراین با این تکنولوژی، به راحتی و سریع می‌توان سطوح بسیار پایین PSA را مشخص کرد تا تشخیص بیمارانی که ممکن است با عود دوباره سرطان مراجعه کنند، آسان‌تر شود. در واقع با این روش، صفر جدیدی برای PSA تعریف شده و استراتژی‌های مدیریت و پیگیری بیماران دچار تغییرات عمده‌ای خواهد شد. این سطح حساسیت در تشخیص غلظت‌های پایین PSA، جامعه پزشکی را آگاه‌تر کرده، بویژه زمانی که در ردیابی بیماران دچار مشکل و خطا می‌شوند.

 

دارویی جدید برای پیشگیری از تب‌خال لبیا

به‌تازگی یک کرم جدید که حاوی آسیکلوویر 5 درصد و هیدروکورتیزون یک درصد است، برای پیشگیری از ضایعات زخمی‌شونده در بیماران مبتلا به تب‌خال‌های عود کننده لبیاها (در مقایسه با آسیکلوویر موضعی به‌تنهایی) تایید شده است. این محصول کهME-609 نام دارد و با نام ژنریک Lipsovir وارد بازار دارویی شده است، برای درمان زودهنگام تب‌خال‌های عود کننده لبیاها (زخم‌های سرد) و کاهش احتمال زخمی شدن آنها، هم‌چنین کوتاه کردن زمان تا بهبود ضایعات تجویز می‌شود. به عبارتی، این دارو، اولین محصول برای پیشگیری از پیشرفت زخم‌های سرد است. دیگر داروهایی که در این زمینه تجویز می‌شوند، طول مدت بیماری را کاهش می‌دهند، اما Lipsovir، پیشرفت زخم‌ها و بلیسترها را هم بلوک می‌کند. بیماران باید به‌محض بروز اولین علایم یا نشانه‌های بیماری و برای جلوگیری از عود دوباره آنها، درمان را به‌صورت 5 بار در روز و به مدت 5 روز شروع نمایند. لازم به ذکر است که  ME-609 اثر کلی روی بیماری دارد و تنها محدود به پیشگیری از بروز زخم نمی‌شود، بلکه باعث کوچک شدن زخم‌ها و کوتاه شدن طول دوره بیماری می‌شود، بنابراین بیماران از یک محصول، منفعت زیادی خواهند برد.

 

 

 

برچسب ها: رادیوگرافی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 625 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز