Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:23

19
بهمن
کاهش عوارض سکته با امگا 3

کاهش عوارض سکته با امگا 3

جذب بیشتر ویتامینD با کاهش خطر بیماری‌های قلبی در مردان همراه است ولی این موضوع درباره زنان صدق نمی‌کند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

تحقیقات جدید محققان نشان داد رعایت رژیم غذایی غنی از امگا 3، میزان شدت آسیب به مغز را بعد از سکته مغزی کاهش می‌دهد. پژوهشگران اعلام کردند، تحقیقات انجام شده روی موش ها نشان می‌دهد، میزان آسیب به مغز که در پی وقوع  یک سکته رخ می‌دهد، در موش‌هایی که روزانه «DHA» (نوعی از امگا 3) را مصرف کرده بودند، 25 درصد کمتر از موش‌هایی بوده که این رژیم را نداشته‌اند، همچنین تاثیر سکته در موش‌هایی که رژیم غنی از این نوع امگا‌3 را برای مدت سه ماه داشته‌اند، نسبت به موش‌هایی که از رژیم کنترل شده‌ای تبعیت می‌کردند، کمتر بوده است.

دانشمندان با تحقیق در موش‌هایی که پیش از بروز سکته، امگا 3 مصرف کرده بودند، دریافتند که در این موش‌ها، تمرکز مولکول‌هایی که سبب تورم در بافت می‌شود، کاهش داشته در حالی که میزان مولکول‌هایی که مانع مرگ سلولی می‌شوند را افزایش داده است. به گفته آنها، این نخستین بار است که تاثیر مهم ضد تورمی بودن امگا 3 در مغز، شناخته شده است، زیرا مصرف امگا 3 به ایجاد یک محیط ضد تورمی کمک کرده و سبب محافظت اعصاب مغز و در نهایت تسکین دردهای وارده از سکته می‌شود.

شکلات و شیرینی را از رژیم لاغری حذف نکنید

مطالعات جدید دانشمندان آمریکایی نشان داد، کاهش وزن می‌تواند با مصرف شکلات همراه باشد. آنها معتقدند زنانی که با مشکل اضافه وزن یا چاقی روبرو هستند اگر یک تکه شکلات یا شیرینی به برنامه رژیم غذایی سالم خود اضافه کنند، می‌توانند طی 4‌ماه، به طور میانگین، 11 پوند( حدود 5 کیلو) وزن کم کنند. محققان طی تحقیقی در رژیم غذایی 2 گروه از زنان کمتر از 50 سال که باید در روز 1500 تا1800 کالری مصرف کنند، شکلات و شیرینی اضافه کردند.

در این تحقیق به گروهی از زنان، 2 بار در روز یک قطعه کوچک شکلات تیره ( 90 کالری در روز) و برای صبحانه کاکائو بدون قند داده شد.به گروه دوم هم، شیرینی میوه‌ای به عنوان میان وعده و برای صبحانه نوشیدنی کاکائویی بدون شکر دادند.محققان بعد از 4‌ماه، شاهد کاهش حدود 5 کیلویی در وزن افراد 2 گروه شدند. آنها اعلام کردند، زنان نباید به طور کامل شکلات و اسنک‌های شیرین را از رژیم غذایی‌شان کم کنند، زیرا خوردن اندکی از شیرینی‌جات در روز، نه فقط باعث چاقی نمی‌شود بلکه تمایل برای خوردن بیشتر این مواد را کم می‌کند.به گفته محققان، بهترین مواد غذایی برای رفع گرسنگی، مصرف آجیل یا ماست کم چرب در میان وعده‌ها است.

نجات مردان از سکته قلبی با مصرف ویتامین D

جذب بیشتر ویتامین Dبا کاهش خطر سکته قلبی در مردان همراه است، ولی این موضوع در مورد زنان صدق نمی‌کند، مردانی که روزانه میزان توصیه شده از این ویتامین را مصرف می‌کنند به نظر می‌رسد نسبت به کسانی که ویتامین D کمتری استفاده می‌کنند، کمتر دچار حمله قلبی می‌شوند. این مطالعه که بر روی 119 هزار جوان طی 2 دهه انجام شده نشان داده است کسانی که روزانه 600 واحد ویتامینD  استفاده می‎کردند نسبت به کسانی که روزانه 100 واحد ویتامین دی می‌خورند 16 درصد کمتر به مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند.

بر این اساس جذب بیشتر ویتامینD با کاهش خطر بیماری‌های قلبی در مردان همراه است ولی این موضوع درباره زنان صدق نمی‌کند.ویتامینD که بیشتر در ماهی، تخم مرغ، شیر و جگر یافت می‌شود در مردان اثرگذارتر است اما محققان هنوز رابطه‎ای با افزایش مصرف ویتامینD و کاهش حملات قلبی در زنان نیافته‌اند. دلیل مشخصی برای توجیه این مساله وجود ندارد اما پیش بینی می‌‌‌‌شود که این موضوع به دلیل کمبود ویتامینD  فعال در خون زنان باشد. زیرا ویتامین Dدر چربی‌ها ذخیره می‎شود و زنان دارای درصد بالاتر چربی نسبت به مردان هستند.

استرس پیش از تولد به چندین نسل بعد منتقل می‌شود

پزشكان معتقدند قرار گرفتن در معرض استرس در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند موجب تغییرات و تاثیرات بلندمدت در جنین شود تا جایی كه حتی ممكن است این استرس به چندین نسل منتقل شود. آزمایشات انجام شده نشان می دهد اگر موش‌های نر در دوران جنینی در معرض استرس قرار بگیرند، پس از پدر شدن بچه موش‌های نر آنها نیز در نسل بعدی پس از بالغ شدن نسبت به استرس حساس و آسیب‌پذیر می‌شوند.به گفته متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا این مطالعه تایید می‌كند كه استرس پیش از تولد در یك جنین، پس از تولد و بلوغ به فرزندان و نسل بعدی آن فرد منتقل می‌شود.

درمان التهاب‌های سینوسی با فلفل تند

یك آزمایش جدید نشان داد فلفل‌های قرمز تند كه به طور معمول موجب آبریزش از چشم و بینی می‌شوند می‌توانند به برطرف كردن انواع خاصی از التهاب‌های ویروسی كمك كنند. جوناتان برن اشتین، پزشك و متخصص آلرژی در دانشگاه سینسیناتی در آزمایشات خود متوجه شد كه یك اسپری بینی حاوی نوعی ماده‌ای كه از فلفل قرمز تند بدست می‌آید می‌تواند مشكل التهاب سینوسی را برطرف كند.

این ماده حاصل از فلفل تند "Capsicum annumu" نام دارد. در این آزمایشات تاثیر استفاده از اسپری بینی حاوی این ماده با یك اسپری حاوی دارونما روی 44 بیمار مبتلا به نوعی مشكل سینوسی غیرآلرژیك (rhinitis) با علائم گرفتگی بینی، درد سینوسی و فشار سینوسی، طی یك دوره دو هفته‌ای مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.این ماده تهیه شده از فلفل تند حاوی كاپسایسین است كه مهمترین جزء تشكیل دهنده فلفل تند بوده و احساس داغی شدید تولید می‌كند. كاپسایسین همچنین به عنوان ماده تشكیل دهنده برخی از داروهای معمولی برای تسكین موقتی درد بكار می‌رود.

 

برچسب ها: رژیم لاغری، کاهش سکته، مردان و سکته قلبی، عوارض استرس، التهاب های سینوسی تعداد بازديد: 835 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز