Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:15

11
بهمن
محافظت عصب چشم در گلوکوما با نانودارو

محافظت عصب چشم در گلوکوما با نانودارو

هر عضو و هر سلولی در بدن انسان ویژگی‌های شیمیایی، زیستی و فیزیولوژیکی مختلفی دارد و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مربوط به این اندام و سلول‌ها نیازمند نانوذرات مختلفی است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

دکتر Bae، رییس آزمایشگاه بیومغناطیس بخش مهندسی کامپیوتر و برق در دانشکاه ملی سنگاپور و دکتر Ki Ho Park، یکی از محققان بخش Ophthalmology دانشگاه ملی سئول با کمک روشی، نانوذرات سوپرپارامغناطیس با اندازه ذرات 5/5 نانومتر، پروتئین‌های شوک حرارتی را وارد کردند.

روش جدید تزریق نانوذرات به شبکیه‌ چشم از طریق اندام زجاجی توسعه داده شده‌ است (فناوری تزریق رایج، اکثرا از طریق تزریق داخل رگی انجام می‌شود؛ اما به ‌دلیل اینکه چشم رگ‌های خونی ندارد، به استثنای Choroid در نتیجه فناوری جدیدی ارایه و در آن از اندام‌های زجاجی چشم استفاده شد) در این روش نانوذرات به داخل مردمک تزریق شده و از طریق اندام زجاجی به سطح شبکیه‌ چشم نفوذ می‌كند.

نانوذرات بسیار کوچکی به قطر 5/5 نانومتر تولید شد. این نانوذرات سرعت جذب بالا و توان تولید حرارت زیاد در مدت زمان کم را داشته و با طراحی روش سنتزی جدید به ‌آسانی در چشم انتقال داده می‌شوند. دکتر Bae خاطرنشان کرد: نتایج آزمایش‌های گروه نشان می‌دهد که محافظت عصب چشمی به کمک پروتئین شوک حرارتی القاشده به‌ وسیله‌ Hyperthermia مغناطیسی، با به‌ کارگیری ذرات سیلیکای پوشش داده‌ شده با نانوذرات سوپرمغناطیس به‌عنوان یک نوآوری در درمان گلوکوماست.

این روش قبل از اینکه کاربرد کیلینیکی پیدا کند، نیاز به تغییر و تحولاتی دارد. محققان دریافتند که تعدادی از نانوذرات تزریقی نمی‌توانند به اندازه‌ کافی پروتئین شوک حرارتی را القا کنند و به همین دلیل زمان تزریق بسیار طولانی می‌شود. دکتر Bae افزود: این یک مشکل جدی است و باید حل شود.

برای حل این مشکل تجهیزات تزریق جدیدی طراحی شد. نتایج اولیه‌ آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این راهکار موثر واقع شده‌ است. هم‌اکنون برای بهینه کردن این روش تلاش‌های زیادی انجام شده‌است. دکتر Bae و همکارانش مطمئن هستند که داروهای کمکی معرفی‌شده، می‌تواند کاربردهای موفقیت‌آمیز کلینیکی داشته باشند. از این نانوزیست فناوری می‌توان در درمان بیماری‌های عصبی دیگری مانند پارکینسون، آلزایمر، صرع استفاده کرد.

همچنین در مورد بیماری‌های در ارتباط با ایمونولوژی نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. دکتر Bae می‌گوید : هر عضو و هر سلولی در بدن انسان ویژگی‌های شیمیایی، زیستی و فیزیولوژیکی مختلفی دارد و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مربوط به این اندام و سلول‌ها نیازمند نانوذرات مختلفی است. برخی از ویژگی‌های نانوذرات باید اصلاح شود که عبارتند از افزایش ویژگی‌های سطح نانوذرات برای جذب بالا در سلو‌ل‌ها، گردش موفقیت‌آمیز در جریان خون و دفع آسان.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به جنگ آلزایمر می‌رود!

محققان دانشگاهی در آمریكا به این نتیجه دست یافتند كه استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند در یادآوری خاطرات و جلوگیری از آلزایمر موثر واقع شود. بر اساس تحقیقاتی كه توسط دانشكده پزشكی دانشگاه «راش» در ایالت نیویورك آمریكا انجام شد، محققان و پزشكان به این نتیجه دست یافتند كه رژیم غذایی حاوی انواع میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات و ماهی كه در ظرف غذایی سكنه مدیترانه مورد مصرف قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث جلوگیری از آلزایمر شود. بر اساس این تحقیق، رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما افرادی كه مرز 60 سالگی را گذرانده‌اند باید بیش از سایرین از این رژیم غذایی استفاده كنند.

همچنین بر اساس تحقیقات انجام‌شده بر روی ظرف غذایی مدیترانه‌ای مشخص شد كه مواد مورد استفاده در این رژیم باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان می‌شود. «كریستین تانگنی» یكی از محققان این پروژه در این‌باره افزود: استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب به ویژه آن‌ دسته كه حاوی مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها هستند، می‌توانند نقش موثری در كاهش بروز آلزایمر یا فراموشی مزمن ایفا كنند. با این حال، استفاده از این رژیم غذایی به عنوان درمان اصلی این بیماری نیازمند تحقیقات بیشتر است.

نشاسته‌های جلبكی  بر علیه مالاریا

متخصصان علوم پزشكی در فرانسه با استفاده از یك راه‌كار جدید موفق شده‌اند واكسنی موثر و مفید برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری مالاریا ایجاد كنند و در مرحله بعدی امیدوارند كه به نتایج مثبتی از این واكسن در مورد انسان‌ها نیز دست یابند. در حال حاضر هیچ واكسنی برای مقابله با مالاریا كه عامل مولد آن انگل «پلاسمودیوم» است، وجود ندارد. به تازگی یك تیم برجسته از متخصصان دانشگاه علوم و فناوری شهر لیل در فرانسه و انستیتوهای ملی سلامت در آمریكا آزمایشاتی را روی حیوانات با به كارگیری یك واكسن جدید انجام داده‌اند كه نتایج امیدواركننده‌ای داشته است.

راه كار جدید تولید این واكسن بر اساس هضم یك نشاسته اصلاح شده ژنتیكی است. موش‌هایی كه این نوع نشاسته عجیب را خورده و هضم كنند، بدنشان در برابر انگل مالاریا مصون می‌شود. این نشاسته از نوعی جلبك سبز موسوم به «كلامیدوموناس رین‌هارتی» گرفته شده است كه با تغییرات ژنتیكی حامل پروتئین‌های واكسن می‌شود و آنتی بادی‌های بدن را به مقابله با مالاریا وا می‌دارد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، مالاریا هر سال یك میلیون نفر قربانی می‌گیرد كه عمده آنها را كودكان و خردسالان تشكیل می‌دهند.

 

برچسب ها: نشاسته‌های جلبكی بر علیه مالاریا، پلاسمودیوم، نانوذرات تزریقی، ایمونولوژی، آلزایمر یا فراموشی مزمن تعداد بازديد: 738 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز