Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:53

29
فروردین
علل و علائم روده تحریک پذیر

علل و علائم روده تحریک پذیر

معمولا بیماری روده تحریک‌پذیر با مشکلات عصبی و استرس ارتباط دارد. برای مثال در خانمی که به‌طور مداوم با همسرش جدال می‌کند احتمال بروز این بیماری بیشتر است و یا دختر بچه‌ای که در خانواده‌ای پر تنش بزرگ می‌شود، ممکن است در آینده دچار IBS شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد بیماری روده تحریک‌پذیر گفت: «یکی از بیماری‌های شایع که در حدود 25 درصد جامعه به آن مبتلا هستند، بیماری «روده تحریک‌پذیر» یا «کولیت عصبی» یا (IBS) است که معمولا در خانم‌ها شایع‌تر می‌باشد.

وی در خصوص علائم بیماری افزود: «این بیماری معمولا خود را به صورت دردهای شکمی، اختلالات اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست و یا اسهال و یبوست متناوب همراه با ایجاد گاز یا نفخ شدید و گاه‌گاهی خروج مدفوع به حالت تکه تکه نشان می‌دهد. این بیماری ممکن است تا آخر عمر با فرد همراه باشد».

دکتر ابراهیمی دریانی در مورد علل این بیماری گفت: «معمولا بیماری روده تحریک‌پذیر با مشکلات عصبی و استرس ارتباط دارد. برای مثال در خانمی که به‌طور مداوم با همسرش جدال می‌کند احتمال بروز این بیماری بیشتر است و یا دختر بچه‌ای که در خانواده‌ای پر تنش بزرگ می‌شود، ممکن است در آینده دچار IBS شود.

 

بسیاری مواقع وقتی از به بیمار گفته می‌شود این بیماری با استرس در ارتباط است، بیمار می‌گوید من اصلا استرس ندارم.

ممکن است فرد در زمان حال استرس نداشته باشد، اما به احتمال زیاد در زمان کودکی در محیطی پرتنش و شاهد اختلافات بین پدر و مادر یا حتی تحت تنبیه فیزیکی از طرف پدر و مادر یا معلم مدرسه بوده که این امر می‌تواند باعث بروز IBS در آینده شود».

وی در پایان گفت: «نکته حائز اهمیت این است که IBS هیچ وقت تبدیل به سرطان نمی‌شود و عزیزان نباید از این مساله وحشت کنند».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در مورد علل و علائم روده تحریک پذیر، اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: یبوست، درد شکم، اسهال، سندروم روده تحریک پذیر، کولیت عصبی، بیماری های روده، علل روده تحریک پذیر، علائم روده تحریک پذیر، دل درد تعداد بازديد: 1516 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز