Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:52

11
تیر
آيا كلاه با ريزش مو ارتباط دارد؟

آيا كلاه با ريزش مو ارتباط دارد؟

یکی از رایج‌ترین سؤال‌های آقایان این است که آیا رابطه مستقیمی بین پوشیدن...

آيا كلاه با ريزش مو ارتباط دارد؟

 

 

یکی از رایج‌ترین سؤال‌های آقایان این است که آیا رابطه مستقیمی بین پوشیدن کلاه و ریزش موها وجود دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به چند نکته درباره ریزش مو اشاره کرد. به طور کلی، ریزش مو دلایل مختلفی دارد که شایع‌ترین آنها «ریزش موی آندروژنیک» یا «ریزش موی مردانه» است. مسأله وراثت در ریزش موی آندروژنیک نقش بسزایی دارد. کسانی که از یک طرف با ریزش موی ارثی مواجه هستند (یعنی پدر یا دایی آنها ریزش مو داشته‌اند)، تا حدی امکان به ارث بردن این مشکل را دارند؛ اما معمولاً ریزش مو در افرادی که این مشکل را از هر دو طرف (خانواده پدر و مادر، مثل دایی) به ارث برده‌اند، در سنین پایین‌تر بیشتر مشاهده می‌شود. برخی از ریزش موها هم «منطقه‌ای» است، یعنی این مشکل به واسطه یک پدیده خودایمنی بروز می‌کند. به عبارت ساده‌تر،‌ در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن به موها حمله می‌کند و باعث ریزش آنها می‌شود. البته این یک پدیده ایمونولوژیک است که معمولاً خودبه‌خود به وجود می‌آید و با مصرف دارو در موارد محدود هم بهبود پیدا می‌کند.

 

 ریزش موی بیرونی و ابتلا به بیماری درونی

ریزش موی ناشی از ابتلا به برخی از بیماری‌های داخلی هم وجود دارد؛ مثلا شایع‌ترین علت ریزش مو در خانم‌ها، فقر آهن است. اگر ذخیره آهن بدن از حدی کمتر شود، موها شروع به ریختن می‌کنند. ممکن است کسانی که رژیم‌های سخت می گیرند و کسانی که دچار فقر پروتئین و کربوهیدرات هستند و ناگهانی وزن‌شان را پایین می‌آورند هم با ریزش مو مواجه شوند. استرس بالا در اثر کاهش وزن‌های شدید هم می‌تواند منجر به ریزش ‌شود. مبتلایان به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید هم ممکن است تا برطرف نشدن مشکل‌شان دچار ریزش موی کنترل‌نشده شوند. بالارفتن سن در آقایان و خانم‌ها هم می‌تواند تراکم موها را کاهش دهد. بنابراین ریزش مو با افزایش سن کاملاً طبیعی است و نباید آن را به پوشیدن یا نپوشیدن کلاه نسبت داد. ریزش موی ناشی از کشش هم نوعی از ریزش مو است. کسانی که به مدت طولانی یا شدید موهای خود را تحت کشش قرار می‌دهند، پس از مدتی دچار ریزش مو می‌شوند. مثلاً سیاهپوست‌ها یا افرادی که موهای فری دارند، گاهی موهای خود را به مدت طولانی و محکم می‌بندند و پس از مدتی، ریزش موی آنها از ناحیه شقیقه شروع می‌شود. خانم‌ها و کسانی هم که مدام موهای خود را با کش، محکم می‌بندند، در ناحیه‌ای که موها تحت کشش بوده با ریزش مو روبه‌رو خواهند شد. به هر حال با مشخص شدن علت ریزش مو می‌توان آن را به سادگی درمان کرد.

 

کلاه بی‌تقصیر هم نیست!

در نهایت به بحث رابطه بین استفاده از کلاه و ریزش موها می‌رسیم. استفاده از کلاه تنگ باعث ساییده شدن و تحمیل ضربه به موها می‌شود؛ در این صورت بعید نیست که نوعی ریزش مو مانند ریزش موهای ناشی از کشش مشاهده شود. باور اینکه کلاه باعث ریزش مو می شود، باور علمی و درستی نیست؛ زیرا بسیاری از افراد با وجود استفاده از کلاه، موهای خوب و پرپشتی دارند. شاید دلیل شایع شدن این باور غلط، ریزش موی پسرها پس از برگشتن از سربازی و استفاده اجباری از کلاه باشد؛ اما بهتر است بدانید پسرها هنگام رفتن به سربازی در سنی هستند که ریزش موهای ارثی در آنها بارز می شود، بنابراین گاهی ریزش موی خود را به استفاده طولانی‌مدت از کلاه ربط می‌دهند. در صورتی که اصلاً این طور نیست و استفاده از کلاه مناسب نمی‌تواند به خودی خود باعث ریزش موها شود. با این تفاصیل به تمام افرادی که قصد استفاده از کلاه دارند، توصیه می‌شود حتماً از کلاه‌هایی با کش نرم استفاده کنند تا موهای‌شان دچار کشش و ناراحتی نشود.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 1993 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز