Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:43

15
بهمن
پوست را با سرما تنها نگذاريد

پوست را با سرما تنها نگذاريد

هر ساله با فرا رسيدن فصل زمستان و خشكي هوا، مراجعات متعددي از سوي ...

پوست را با سرما تنها نگذاريد

 

 

هر ساله با فرا رسیدن فصل زمستان و خشكی هوا، مراجعات متعددی از سوی بیمارانی كه مبتلا به خشكی پوست و اگزما هستند، صورت می‌گیرد. خشكی و التهاب پوست دست كه ما به آن اگزما می‌گوییم، می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد؛ ولی بیشتر این علل را می‌توان در یكی از دو گروه زیر طبقه‌بندی كرد:

1- آسیب‌های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی

2- آسیب‌های پوستی ناشی از حساسیت داخلی

 

 خشكی دست

اگزمای دست بسیار شایع است. این بیماری در اكثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشكی دست‌ها شروع شده و كم‌كم تبدیل به ضایعات قرمز، ملتهب، پوسته‌پوسته و باعث خارش می‌شود. تماس زیاد با آب، هوای خیلی خشك، صابون‌ها، مواد پاك كننده، پودرهای رختشویی، حلال‌ها، مواد شیمیایی یا دستكش‌های لاستیكی و حتی مواد بكار رفته در كرم‌ها و فرآورده‌های بهداشتی می‌توانند اگزمای پوست ایجاد كنند. وقتی پوست قرمز و خشك شد، حتی مواد بی‌ضرری مانند آب و محصولات بهداشتی هم می‌توانند موجب تحریك بیشتر پوست و تشدید ضایعه شوند.

 

 حساسیت پوستی

زمینه پیدایش واكنش‌های حساسیت پوستی، معمولاً از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد. پوست این افراد پس از تماس با بسیاری از مواد كه در حالت عادی برای سایر مردم آزاد دهنده نیست، دچار قرمزی، خارش و سایر علایم حساسیت می‌شود. ممكن است برای رسیدن به تشخیص دقیق، انجام آزمایش‌های میكروسكوپی و بررسی بیشتر پوست هم لازم باشد. اگر پزشك به این نتیجه برسد كه ضایعه پوستی شما به خاطر حساسیت به بعضی مواد موجود در محیط است، احتمالاً آزمایش را درخواست می‌كند كه اصطلاحاً آن را تست «Patch test» می‌نامند.در این آزمایش بعضی از مواد كه حساسیت‌زا هستند، به پوست چسبانده می‌شود تا وجود آلرژی نسبت به آنها مشخص گردد.

 

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست

با پوشیدن دستكش می‌توان از دست‌ها در برابر صابون، پاك‌كننده‌ها و سایر مواد شیمیایی مراقبت كرد. همیشه در آشپزخانه و حمام یك جفت دستكش داشته باشید و در موقع شستشوی ظروف و لباس از آن استفاده كنید. از آنجایی كه بسیاری از افراد نسبت به دستكش‌های لاستیكی حساسیت دارند، بهتر است زیر آن دستكش نخی بپوشند. همچنین به محض سوراخ شدن و پاره شدن دستكش، آن را دور بیندازید. زمانی كه از دستكش استفاده نمی‌كنید، آنها را در هوای آزاد آویزان كنید تا خشك شوند. همیشه حتی وقتی لباس‌های شسته شده را تا می‌كنید، سبزی پاك می‌كنید، آب لیمو می‌گیرید و یا رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌كنید، دستكش داشته باشید. هنگام شستن دست‌ها از آب ولرم استفاده كنید و اگر حلقه و انگشتری دارید، آن را خارج كنید. در زمستان از دستكش چرمی استفاده كنید. برای نرم و مرطوب نگه داشتن پوست دست‌ها از یك فرآورده مناسب استفاده كنید. این گونه فرآورده‌ها را باید در روز چندین بار به دست‌ بمالید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 540 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز