Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:34

14
مرداد
پوست سالم؛ خواسته همگانی

پوست سالم؛ خواسته همگانی

داشتن پوستی لطیف و درخشان تقریبا خواسته هر انسانی است. اما چگونه می‌توان با حداقل امكانات، به آن دست یافت؟ ...

پوست سالم؛ خواسته همگانی

 

 

داشتن پوستی لطیف و درخشان تقریبا خواسته هر انسانی است. اما چگونه می‌توان با حداقل امكانات، به آن دست یافت؟ مسلما تهیه كرم‌ها و لوسیون‌های گرانقیمت برای همگان میسر نیست، پس باید روشی كم هزینه پیدا كرد كه هم دسترسی به آن آسان باشد و هم در كمترین زمان، بهترین نتیجه را بدهد. یكی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای داشتن پوستی درخشان و لطیف، آب درمانی است. نوشیدن آب زیاد، رطوبت پوست شما را افزایش داده و از خشكی آن جلوگیری می‌كند و پوست‌تان لطیف‌تر و زیباتر می‌شود. خوردن میوه‌‌ها و سبزیجات تازه، خصوصا آنهایی كه حاوی آنتی‌اكسیدان، ویتامین C و A هستند، روی پوست بیشترین تاثیر را دارند. ولی گذشته از آب و تغذیه می‌توان با تهیه برخی ماسك‌های خانگی با ساده‌ترین روش‌ها، بهترین نتیجه را به دست آورد. در اینجا چند كار ساده برای رسیدن به نتیجه مطلوب پیشنهاد می‌شود:

 

مرحله اول :ابتدا موادی مثل مرطوب كننده صورت، پاك‌كننده صورت، ماسك صورت، كرم دور چشم، پنبه و یك ظرف آب داغ تهیه كنید. حالا ذهن خود را كاملا آرام و آزاد كنید. نورهای اضافی را حذف كرده و اگر وسیله‌ای یا لامپی پر نور در اطرافتان روشن است، آن را خاموش نمایید. چند عدد شمع كوچك در اطراف خود روشن كنید و یك موسیقی آرام‌بخش نیز بگذارید و به خاطر داشته باشید پوست مهمترین نقش را در جذابیت و زیبائی شما ایفا می‌كند.

بنابراین كمی حوصله و اجرای این مراحل یعنی حفظ زیبائی و جذابیت ظاهری شما.

 

مرحله دوم : با شیر پاك‌كن پوست خود را تمیز كنید و آلودگی‌های روی آن را از بین ببرید. این كار را با حركات دورانی انجام دهید و پوست صورت خود را تا زیر گلو تمیز كنید. سپس صورت‌تان را با آب نسبتا ولرم بشویید و با یك پد نرم خشك كنید. تمام این‌كارها را با آرامش خاص انجام دهید. برای از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست و تمیز كردن آن، از لایه‌بردار با پایه حبوبات و یا زردآلو استفاده كنید. لایه‌بردار را روی صورت، بینی و پیشانی خود كاملا بمالید و بعد پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.

 

مرحله سوم: حالا زمان بخار دادن رسیده است. بخار دادن پوست اهمیت زیادی دارد، زیرا روزنه‌های پوست را باز می‌كند و جریان خون در سطح پوست بهتر می‌شود. برای این كار می‌توانید از گیاهان معطر نیز استفاده كنید؛ مثلا كالاندولا برای پوست‌های خشك، سنبل و نارون كوهی برای پوست‌های چرب و بابونه برای پوست‌های حساس. هر یك از این گیاهان را با توجه به نوع پوست‌تان انتخاب كرده و در آب بجوشانید. سپس آب در حال جوش را درون ظرفی ریخته، روبه‌روی صورت‌تان قرار دهید و یك حوله را روی سر خود بیندازید.

 

مرحله چهارم: منافذ پوست‌تان كاملا باز شده‌اند و پوست‌تان در بهترین حالت برای جذب است؛ بنابراین می‌توانید با كمك سرم و یا تونیك مناسب تمام ویتامین و مواد مغذی را جذب پوست‌تان كنید.

 

مرحله پنجم: از یك ماسك مناسب استفاده كرده و پوست صورت‌تان را با آن بپوشانید. روش تهیه این ماسك در همین مطلب آموزش داده می‌شود.

 

مرحله ششم: استفاده از مرطوب كننده است. با توجه به نوع پوست‌تان كرم مرطوب كننده را روی پوست‌تان بمالید و دقت كنید كه به چشم‌ها نزدیك نشوید. برای دور چشم خود از كرم دور چشم استفاده كنید. این كارها را هفته‌‌ای یك‌بار انجام دهید.

 

 

تـهـیــه ماســـك

استفاده از ماسك صورت یكی از روش‌های درمانی پوست برای زیبایی آن است كه از دیرباز در میان مردمان دنیا رایج بوده است. در گذشته‌های دور، زنان طبقه مرفه و اعیان برخی مواد عجیب و خوشرنگ را روی پوست خود می‌مالیدند تا پوست‌شان نرم‌تر، براق‌تر و زیباتر شود. امروزه انواع ماسك‌های صورت به راحتی در دسترس هستند؛ ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند از ماسك‌های طبیعی خانگی استفاده كنند تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری را جذب پوست‌‌شان كنند.

 

 

ماسك آواكادو

ماسك آواكادو برای پوست‌های خشك، خصوصا در فصل زمستان بسیار مناسب است. قسمت گوشتی میوه را با چاقو جدا كرده و آن را له كنید تا حالت خمیری پیدا كند. سپس مقداری روغن زیتون طبیعی به آن اضافه كنید و روی پوست‌تان بمالید. آواكادو و روغن زیتون در كنار هم مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اكسیدان‌ها را به پوست شما می‌رسانند و در روزهای سرد سال، باعث لطافت و نرمی بیشتر پوست‌تان می‌شوند.

 

ماسك شیر

 ماسك شیر برای پوست‌های خسته فوق‌العاده است. برای این منظور مقداری ماست و شیر را با هم تركیب كرده و كمی هم غوره و یا آب لیمو (چند قطره) به آن بیفزایید و تركیب فوق را به مدت 10- 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس پوست‌تان را با آب سرد بشویید. این ماسك PH پوست‌تان را متعادل كرده، پوست‌تان را نرم و خستگی آن را برطرف می‌كند.

 

ماسك سفیده تخم‌مرغ

ماسك سفیده تخم‌مرغ برای پوست‌های چرب كه منافذ بسیار بازی دارند، مناسب است، سفید تخم‌مرغ را به خوبی هم بزنید و آن را روی صورت خود بمالید. بعد از نیم ساعت پوست‌تان را با آب بشویید. این ماسك پوست را سفت‌تر كرده و در روزهای سرد زمستان از آن در برابر بادهای سرد محافظت می‌كند.

 

ماسك آردجوی دو سر

ماسك آردجوی دو سر برای پوست‌هایی كه در اثر سرمای شدید و بادهای سرد، كوفته و فرسوده شده‌اند، بسیار مناسب است. برای تهیه این ماسك مقداری آرد جوی دو سر را با زرده تخم‌مرغ و عسل تركیب كنید (هر سه به یك اندازه) و تركیب فوق را روی پوست‌تان بمالید و 20 دقیقه بعد آن را با آب نسبتا ولرم بشویید. بعد از خشك شدن پوست‌تان به تاثیر جادویی آن پی خواهید برد.

 

 

ماسك موز

ماسك موز یك نرم‌كننده واقعی برای پوست است. خمیر موز را با مقداری شیر تركیب كرده و روی پوست خود بمالید و بعد از 30 دقیقه پوست‌تان را بشویید. این ماسك پوست را نرم می‌كند و مواد مغذی مورد نیاز را به آن می‌رساند.

 

ماسك گردو

 مقداری گردو را آسیاب كرده و با عسل و آبلیمو تركیب كنید. خمیر به دست آمده را روی پوست‌تان بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را با آب تقریبا سرد بشویید. 

 

 

ماساژ صورت

ماساژ پوست باعث بهبود جریان خون و جریان لنف در بدن می‌شود و از همه مهم‌تر به شما آرامش جسم و روان می‌دهد. البته نباید از ماساژ صورت انتظار معجزه داشت، ولی تأثیر خوب آن را در بهبود وضعیت پوست نمی‌توان انكار كرد. اگر فرد هیچ مشكلی در پوست صورت خود نداشته باشد (زخم باز، بریدگی، جوش و ...) و به التهابات پوستی نیز دچار نباشد، با ماساژ صورت می‌تواند به جوان‌تر شدن پوستش كمك كند. ماساژ باید به نرمی و ملایمت انجام شده و از كشیدگی‌های مكرر روی پوست اجتناب شود. قبل از شروع ماساژ، دست‌ها و صورت خود را با آب و صابون بشویید و به پوست صورت‌تان كمی كرم مناسب بمالید. دست‌ها را در دو طرف صورت، كمی پایین‌تر از گوش‌ها و به موازات انتهای ابرو قرار داده و به نرمی به داخل فشار دهید و پوست‌تان را كمی بالا بكشید. این كار را 3-4 بار انجام دهید و زمان آن را از 10 ثانیه شروع كرده و رفته‌ رفته افزایش دهید.

در حركت بعدی دست‌ها را روی پوست صورت فشار داده و به پایین بكشید. این حركت را نیز 3-4 بار انجام دهید. دست‌ها‌ را در دو طرف بینی بگذارید و با كمی فشار به سمت بیرون بكشید. با این حركت پوست به طرفین كشیده می‌شود. این حركت را نیز 3-4 بار انجام دهید. چشم‌ها را ببندید، ابروها را پایین بیاورید، گونه‌ها را بالا ببرید و بعد از چند دقیقه صورت را از حالت انقباض خارج كرده و به آن استراحت دهید. دست‌ها را روی گونه‌ها بگذارید و به داخل فشار دهید.

بعد آن را به صورت دورانی حركت دهید. بعد از چند ثانیه دست‌ها را رها كنید. این تمرین را نیز 3-4 بار انجام دهید. ماساژ صورت علاوه بر جوانی پوست و شادابی ظاهری، موجب آرامش و التیام نیز می‌شود. با كشیدگی عضلات و ماهیچه‌ها، خشكی و گرفتگی عضلات از بین می‌روند، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌گردد. ماساژ همچنین باعث كاهش استرس و اضطراب می‌شود. این روزها، بیماری‌های روحی مثل افسردگی، استرس شدید و نگرانی و اضطراب در میان مردم بسیار بیشتر از گذشته رواج دارد. انواع محرك‌های آزاردهنده در طول روز، ناراحتی‌های مختلفی برای افراد ایجاد می‌كنند و تمام عوامل موجود موجب غفلت ما از سلامت پوست و حتی جسم‌مان می‌شود. ماساژ یكی از راه‌های بی‌هزینه و موثر در كاهش اثرات زیانبار این محرك‌هاست و علاوه بر آنكه موجب تنظیم ترشح غدد، دفع مواد زائد، بهبود عملكرد دستگاه‌های مختلف بدن و سرعت بخشیدن به جریان خون می‌شود، نقش موثری در بهبود آرتروز، میگرن، افسردگی، كمردرد، خلاصی از خستگی مفرط و كاهش درد مفاصل نیز دارد. 

 

برچسب ها: كاهش استرس، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 600 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز