Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:09

7
تیر
درمان جوش و جايش!

درمان جوش و جايش!

محصولات لبنی كم‌چرب معمولاً حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند كه به شفافیت پوست كمك می‌كند. استفاده از این محصولات نخستین گام برای از بین بردن جای جوش‌هاست. ...

درمان جوش و جايش!

 

 

از بین بردن جای جوش‌ها

محصولات لبنی كم‌چرب معمولاً حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند كه به شفافیت پوست كمك می‌كند. استفاده از این محصولات نخستین گام برای از بین بردن جای جوش‌هاست. شاه‌توت، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، لوبیاها و گردو همگی سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند. آنتی‌اكسیدان‌ها نه تنها به سلامت پوست كمك می‌كنند، بلكه باعث تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می‌شوند. این میوه‌ها از بروز برخی سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌كنند كه البته اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از اهمیت از بین رفتن جوشهاست. سالمون، گردو، روغن كانولا، بذر كتان و شیر سویا همگی سرشار از اسیدهای چرب می‌باشند و این اسیدها (امگا3، امگا6) برای ساخت غشاء سلولی ضروری هستند. این مواد غذایی باعث كاهش جوش‌های پوست می‌شوند. تمام غذاهایی كه از گندم تهیه می‌شوند، همچنین بوقلمون، ماهی تن و آجیل سرشار از سلنیوم و برای سلامت پوست لازم‌اند و جوش‌های سطح پوست را بسیار كاهش می‌دهند. چای سبز، اگر چای سبز را با عسل میل كنید، طعم فوق‌العاده‌ای پیدا خواهد كرد. این گیاه حاوی پلی‌فنول است كه می‌تواند غشاء سلول‌ها را تقویت كند. چای سبز همچنین از بروز سرطان جلوگیری می‌كند. اسفناج نیز سرشار از ویتامین A است كه برای سلول‌های بدن مفید می‌باشد. اسفناج را به سالاد و برخی غذاها اضافه كنید.

 

آب

نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود كه بدن‌تان از خواص سایر مواد غذایی نیز بیشتر بهره‌مند شود. هر چه می‌توانید بیشتر آب بنوشید و شاهد تغییرات فوق‌العاده آن روی پوست‌تان باشید. جوش، التهاب غدد چربی پوست است. این غدد نوعی ماده چرب به نام «سبیوم» ترشح می‌كنند. وقتی كه سبیوم بیرون می‌زند، پوست دچار عفونت شده و آكنه به وجود می‌آید. غذاهای حاوی روی بخورید و یا از مكمل‌های روی استفاده كنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه خوردن غذاهایی كه سرشار از روی هستند، كمك زیادی به كاهش جوش‌ها می‌كنند. غذاهای حاوی روی، شامل شاه‌ماهی، سویا، جگر، تخم‌ آفتابگردان، زرده تخم‌مرغ، گوشت بره، مرغ، ذرت، نارگیل، چغندر، بوقلمون، گردو، لوبیاها و آواكادو می‌باشند. میزان مناسب روی مورد نیاز هر فرد در طول یك شبانه‌روز حدود 450- 300 میلی‌‌گرم است كه می‌توان ان را سه بار در طی روز جذب كرد. موز بخورید. موز به بدن كمك می‌كند تا باكتری‌های خوب تولید كرده و از این راه با باكتری‌های بد مقابله كند. خوردن موز بسیار ساده و راحت و یكی از بهترین مواد غذایی برای كاهش جوش است.

 

از بین بردن جای جوش‌ها

جای جوش‌ها معمولاً به صورت لك قرمز، لك تیره، فرورفتگی و برجستگی باقی می‌ماند. برای درمان آكنه باید اول جوش فعال را متوقف و بعد اقدام به صاف كردن سطح پوست كرد. گاهی اوقات جای جوش‌ها بسیار عمیق است و با استفاده از انواع كرم‌ها و محصولات زیبایی برطرف نمی‌شود. در این مواقع پزشك متخصص بسته به نوع جای جوش و عمق آن از روش‌هایی برای برطرف كردن آن استفاده می‌كند. روش‌های از بین بردن جای جوش عبارتند از: تراشیدن سطح پوست و صاف كردن آن، استفاده از لیزر، برداشتن جوش، گرافت پوستی، پیلینگ و لایه‌برداری پوست. لكه‌های قرمز جای جوش اگر تا چند ماه بعد خود به خود از بین نرفتند و مقاومت بیشتری نشان دادند، با لیزر اقدام به درمان آنها نمایید.

لكه‌های تیره را می‌توان با كرم‌های لایه‌بردار برطرف كرد. این كرم‌ها تا حدودی از برگشت جوش‌ها نیز جلوگیری می‌كنند. برای رفع این لكه ها می‌توان از پیلینگ نیز استفاده كرد؛ ولی تمام این روش‌ها وقتی مؤثر هستند كه جوش جدید ایجاد نشود. معمولاً افرادی كه به طور ژنتیكی مستعد این عارضه هستند، دچار فرورفتگی سطح پوست می‌شوند. ابتدا برای ریشه‌كن كردن جوش باید دارو مصرف كرد و بعد، از لیزر برای رفع جای جوش‌ها استفاده نمود. اگر جای جوش به صورت برجستگی‌ بوده و یا گوشت اضافی داشته باشد، می‌توان با تزریق كورتون همراه با لیزر «PDL» در طی جلسات مختلف اقدام به رفع برجستگی‌ها نمود. لیزر درمانی نتیجه بسیار سریعی دارد و آسیبی هم به پوست نمی‌رساند. گاهی اوقات جوشگاه‌های عمیق را فقط باید با عمل جراحی برداشت و در مواقعی كه جای جوش بسیار عمیق است، از پیوند پوست استفاده كرد و از پشت گوش به ناحیه فرورفته پوست پیوند زد. یكی از علل پیدایش جوش‌ها، درست عمل نكردن كبد و غدد زیرپوستی است؛ بنابراین بهتر است ابتدا علل ایجاد جوش را كشف كرده و سپس اقدام به برطرف كردن آن نمود. روش‌های فوق برای رفع لكه ها و آثار باقیمانده از جوش‌ها در مواقعی توسط پزشك متخصص به كار گرفته می‌شوند كه جای جوش‌هابسیار عمیق باشد و فرد را دچار ناراحتی‌های بسیاری كند. برخی از آثار جوش‌ها را می‌توان در خانه و با استفاده از برخی داروهای گیاهی برطرف نمود؛

مثلاً: آب غوره، گلاب و یا سركه با روغن گل سرخ را روی پوست خود بمالید، سپس دوش گرفته و سطح پوست تان را بشویید. آبلیمو را با پنبه روی پوست‌تان بمالید و بگذارید خشك شود. در صورت سوزش آن را با كمی آب و یا گلاب رقیق كنید. این كار را هفته‌ای چهار بار انجام دهید. یا اینكه كمی پودر صندل و گلاب را با چند قطره آبلیمو تركیب كنید و روی صورت و گردن بمالید و اجازه دهید خشك شود؛ سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید. این‌كار را هفته‌ای دو بار انجام دهید. نكته بسیار مهم برای رفع لكه‌های آكنه، مصرف بسیار زیاد آب است تا به روند رشد پوست جدید كمك كند.

 

استفاده از آلوئه ورا

گفته می‌شود كه تأثیر استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی پوست فوق‌العاده است و به جرأت می‌توان گفت كه بهترین راه برای رفع جوش‌ها و آثار باقیمانده از آنهاست. آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌ها، آمینواسیدها، اسیدهای چرب و پلی‌ساكاریدهاست. به مدت 10-15 دقیقه ژل گیاه آلوئه‌ورا را روی پوست خود بمالید تا پوست‌تان هم نرم‌تر شود، هم سفیدتر و از همه مهم‌تر جای جوش‌ها و لكه‌ها كم كم از بین بروند. آلوئه ورا یك مرطوب‌كننده فوق‌العاده است و به پوست كمك می‌كند تا اكسیژن بیشتری دریافت كند.

 

روش تهیه لوسیون خانگی آلوئه‌ورا:

آب آلوئه‌ورا را بگیرید و كمی آب معمولی به آن اضافه كنید و روی سطح پوست‌تان بمالید. اگر بعد از شامپو زدن موها، این محلول را روی موهای‌تان بمالید و كمی بعد آن را بشویید، خارش پوست سر و ریزش موها و خاكستری شدن آنها تا حدود زیادی درمان می‌شود. آلوئه‌ورا یكی از باارزش‌ترین گیاهان است كه سرشار از ویتامین‌ها و تركیباتی به نام ساكاریدها می‌باشد كه نوعی داروی ضدعفونی‌كننده آكنه، اگزما و گزنه به شمار می‌روند. این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و از التهابات پوستی می‌كاهد، بافت‌های پوستی را ترمیم می‌كند و جوش‌ها را از بین می‌برد، انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و پوست را نرم و شاداب می‌كند. شستن صورت و موها با محلول آلوئه‌ورا، نوشیدن آب آلوئه‌ورا یا ماساژ صورت به مدت 5 دقیقه با آن، می‌تواند مواد مغذی را به پوست برساند و ما را از خواص بیشمار آلوئه‌ورا بهره‌مند سازند.

 

توصیه

 

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو

 

متاسفانه بعد از بهبود جوشهایم جای آنها به صورت قرمزی باقی مانده است برای درمان آنها چه کاری باید انجام دهم؟

جوش صورت شایعترین بیماری پوستی جوانان است که از دسته بیماری‌های التهابی به شمار میرود. بعد از درمان جوش صورت به دلیل التهاب پوستی و باز شدن رگ‌های محل قرمزی باقی می ماند. برای درمان این قرمزی پزشکان داروهای ضد قرمزی و التهاب تجویز می‌کنند البته برای از بین رفتن کامل قرمزی بعد از جوش چند ماه درمان لازم است. روش دیگری که در از بین بردن قرمزی بعد از جوش بسیار موثر است لیزر می‌باشد. لیزرهای خاص با ارسال طول موج مشخص باعث کاهش التهاب و بسته شدن رگهای گشاد شده می‌شوند. ویژگی مهم لیزر عملکرد سریع آن است به طوریکه با انجام یک تا سه جلسه لیزر قرمزی به طور کامل از بین می‌رود. از طرف دیگر لیزرهای به کار رفته برای درمان قرمزی پوست هیچ آسیبی به پوست نمی‌زند و صرفاً محل لیزر برای چند روز کمی تیره می‌شود. لیزر جای جوش حتماً باید توسط متخصص پوست انجام شود.ترکیب استفاده از دارو و لیزر نیز اثری بیش از هر کدام به تنهایی دارد.

برچسب ها: درمان جوش، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 968 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز