Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 19:47

30
خرداد
تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان (1)

تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان (1)

افرادی كه تحت استرس شدید هستند، اغلب ممكن است سلامتی و رعایت بهداشت خود را نادیده بگیرند و از مسواك زدن و یا استفاده از نخ دندان چشم‌پوشی‌كنند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

در زندگی روزمره نمی‌توان از استرس فرار كرد و تقریباً به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. همه ما می‌دانیم كه استرس روی تمامی جنبه‌های سلامتی تأثیر منفی می‌گذارد و روز به روز نیز دانشمندان به یافته‌های جدیدی در این مورد پی می‌برند.

مدیتیشن، یوگا و دیگر راه‌های آرامبخش بر مبارزه با استرس تأكید دارند، ولی اثرات سوء استرس بر سلامتی بسیار زیاد است. آیا تا به حال شنیده‌اید كه استرس می‌تواند بر سلامت دهان و دندان نیز تأثیر بگذارد؟

 استرس و عدم رعایت بهداشت دهان

افرادی كه تحت استرس شدید هستند، اغلب ممكن است سلامتی و رعایت بهداشت خود را نادیده بگیرند و از مسواك زدن و یا استفاده از نخ دندان چشم‌پوشی‌كنند و اگر فردی به بیماری‌های لثه مبتلا و یا مستعد ابتلا به آن باشد، این موضوع موجب وخامت و عود بیماری می‌شود.

اگر به سلامتی دهان و دندان بی‌توجهی شود، این روال ادامه خواهد داشت و به سوراخ شدن دندان‌ها و تشكیل پلاك روی آنها منجر می‌گردد. علاوه بر این، استرس تمایل افراد را به مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین افزایش می‌دهد و تمامی اینها از دلایل اصلی پوسیدگی دندان‌ها خواهد بود.

ورزش منظم استرس را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و تقویت سیستم ایمنی بدن، به معنی افزایش سلامت دهان و دندان است.

بیماری‌های لثه

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند كه حتی اگر برای مدت زمان كوتاهی در گذشته دچار استرس شده باشید، این استرس روند تشكیل پلاك روی دندان‌ها را افزایش می‌دهد و در درازمدت موجب ابتلا به خونریزی لثه می‌شود. افسردگی نتیجه مستقیم استرس است و مطالعات نشان داده كه درمان بیماری لثه در افراد افسرده كمتر نتیجه می‌دهد. به گفته كارشناسان باید با استراتژی‌های عملی با استرس مبارزه كرد.

 دندان قروچه‌

افراد مضطرب اغلب در خواب بدون آنكه خود آگاه باشند، دندان قروچه می‌كنند و دندان‌های خود را روی یكدیگر می‌سایند. متأسفانه این عادت بد اثرات سوئی روی مفصل گیجگاهی فك‌، جمجمه و فك پایین دارد. در اكثر مواقع دندان قروچه توسط دندانپزشك تشخیص داده می‌‌شود و گاه برای پیشگیری از آن وسایل خاصی تجویز می‌گردد...

 

برچسب ها: استرس، مدیتیشن، بهداشت دهان، بیماری‌های لثه، سلامتی دهان، سلامتی دندان، دندان قروچه‌ تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز