Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:27

21
دی
دهان خوش‌بو رویا نیست (بخش اول)

دهان خوش‌بو رویا نیست (بخش اول)

برخی از افراد از جوش شیرین استفاده می‌كنند تا بوی بد دهان خود را از بین ببرند. اگر می‌توانید طعم جوش‌شیرین را در دهان خود تحمل كنید، می‌توانید به راحتی با بوی بد دهان مقابله كنید.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

عامل اصلی بوی بد دهان، باكتری‌هایی است كه در دهان همه ما وجود دارد. این باكتری‌های بی‌هوازی در پس مانده‌های غذاها رشد می‌كنند و به صورت تركیبات فرار از دهان خارج می‌شوند. این تركیبات بویی شبیه به سولفید هیدروژن دارند كه به تخم‌مرغ گندیده نزدیك است.

بوی بد دهان می‌تواند در اثر یك بیماری و یا استفاده از برخی داروها نیز ایجاد شود. بیشتر داروها باعث خشكی سینو‌س‌ها می‌شوند و ماده مخاطی دهان را نیز خشك می‌كنند. برخی از داروهای ضددلهره و نگرانی این تأثیر را دارند. در مورد خشك شدن دهان‌تان بعد از مصرف برخی داروها با پزشك خود مشورت كنید.

كاهش اعتماد به نفس با بوی بد دهان

بوی بد دهان یكی از عوامل از بین رفتن اعتماد به نفس است. تمام افرادی كه این مشكل را دارند از بوی بد دهان خود مطلع هستند مثل كسانی كه چاق هستند و از چاقی خود مطلعند. گاهی اوقات بوی بد دهان باعث می‌شود كه فرد گوشه‌گیرتر باشد و بسیاری از رابطه‌هایش را كوتاه و محدود كند و ترجیح می‌دهند در خانه تنها بمانند و دیگران را با بوی بد دهانش آزار ندهد.

شاید شما نیز تا به حال این تجربه را داشته‌اید كه كسی به شما بگوید چقدر دهان‌تان بوی بدی می‌دهد و یا اینكه كسی از نزدیك شدن به شما و روبوسی كردن با شما امتناع ورزد و حتماً می‌دانید كه قرار گرفتن در چنین موقعیتی چقدر از نظر روحی شما را آشفته خاطر می‌سازد. حتی گاهی اوقات احساس می‌كنید كه گناه بزرگی مرتكب شده‌‌اید.

اما حقیقت این است كه نباید آشفته شوید و یا اینكه احساس گناه كنید، زیرا روش‌های زیادی برای حل این مسأله وجود دارد. وقتی كه متقاعد شدید می‌توانید اقدام به حذف بوی بد دهان نمایید و دوباره در اجتماع حضور یابید. دندانپزشك شما بهترین منبع برای در میان گذاشتن موضوع با او و ارائه راه‌حل به شما است.

بهداشت دهان

بهترین راه برای برطرف كردن بوی بد دهان، بهبود وضعیت بهداشت دهان با چند قدم بسیار ساده است. بعد از هر بار غذا خوردن دندان‌های خود را مسواك بزنید و دهان خود را به خوبی بشوئید. بهتر است از دهان‌شویه استفاده كنید و دهان‌شویه‌ای كه الكل نداشته باشد مناسب‌تر است زیرا الكل باعث خشكی دهان می‌شود، بعد از مسواك زدن از نخ‌دندان استفاده كنید. بیماری‌های دندان نیز می‌توانند به بوی بد دهان اضافه كنند.

بیماری كبد، مشكلات گوارشی و دیابت نیز تأثیر زیادی در این زمینه دارند، بنابراین باید اقدامات لازم برای رفع بیماری نیز انجام شود. خوردن برخی مواد غذایی مثل سیر نیز باعث می‌شود دهان بوی بسیار بدی بگیرد. زیرا مواد فعال موجود در سیر جذب خون می‌شوند و از طریق ریه و تنفس به بیرون تراوش می‌كنند.

ترشحات پشت بینی كه می‌تواند نتیجه آلرژی نیز باشد، باعث افزایش مواد مخاطی شده و زمینه مناسبی را برای رشد باكتر‌ی‌ها فراهم می‌‌سازد كه به افزایش بوی بد دهان می‌انجامد. در این حالت دهان‌تان نیز طعم بدی می‌گیرد. حساسیت به برخی غذاها باعث افزایش گاز معده می‌شود. این گاز به دهان برمی‌گردد و موجب بوی بد آن می‌شود. افزودن ماست به برنامه غذایی‌تان از بوی بد دهان تا حدودی جلوگیری می‌كند.

ماست حاوی باكتری‌های خوب است كه برای سلامت بسیار مفیدند. مواد غذایی سرشار از روی نیز باعث تحت كنترل در آوردن باكتری‌ها می‌شود و از بوی دهان جلوگیری می‌كنند. بیش از 30 میلیون نفر در آمریكا دچار مشكل بوی بد دهان هستند و در اغلب موارد ضعف بهداشت دهان و دندان منجر به این مسأله می‌شود. برای رفع این حالت، بهترین راه مراجعه به دندانپزشك است، اما جویدن آدامس، استفاده بیشتر از ویتامین C، جلوگیری از سیگار كشیدن، تغذیه مناسب و رعایت بهداشت دهان نیز هر یك تأثیر زیادی در این مسأله دارند.

برخی از افراد از جوش شیرین استفاده می‌كنند تا بوی بد دهان خود را از بین ببرند. اگر می‌توانید طعم جوش‌شیرین را در دهان خود تحمل كنید، می‌توانید به راحتی با بوی بد دهان مقابله كنید. توجه داشته باشید كه اخیراً در بسیاری از خمیر دندان‌ها از جوش‌شیرین استفاده می‌شود. تا هم طعم بهتری نسبت به جوش‌شیرین تنها در دهان خود احساس كنید و هم بوی بد دهان‌تان رفع شود. برخی از غذاها مثل گوشت قرمز و برخی از محصولات لبنی سبب بروز مشكلات گوارشی می‌شوند. یبوست و نفخ دل و روده می‌توانند به بوی بد دهان دامن بزنند. بنابراین به آنچه كه می‌خورید توجه بیشتری كنید...

 

برچسب ها: كاهش اعتماد به نفس با بوی بد دهان، بهداشت دهان، مواد مفيد براي بوي دهان، تاثير بيماري ها در بوي دهان، راه هاي رفع بوي بد دهان تعداد بازديد: 921 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز