Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:52

22
مرداد
بازار مكاره مكمل های بدنسازی (1)

بازار مكاره مكمل های بدنسازی (1)

بسیاری از افرادی که به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند، با پیشنهادهایی از داروها و مکمل‌های لاغری از سوی باشگاه‌ها مواجه می‌شوند. اما آیا این مکمل‌ها سودمند هستند؟

حسین خدنگ

بدن سوزی جوانان در باشگاه‌‌های ورزشی!

بی‌شك برای بسیاری از شما حتما پیش آمده است برای ورزش به باشگاهی مراجعه كنید و بعد از گذشت چند روز با انبوهی از پیشنهادهای وسوسه كننده در خصوص مصرف مكمل‌های گوناگونی مواجه شوید كه بنا به ادعای فروشندگان قانونی و دارای مجوز و اصل هستند و می‌توانند در كوتاه‌ترین زمان ممكن شما را به فرم ایده‌آل بدنتان برسانند.

این رویه امروزه به یك روند عادی اما زیر زمینی در بیشتر باشگاه‌ها تبدیل شده است و به جرات می‌توان گفت در بیش از نود درصد باشگاه‌ها هر چند در ظاهر خبری از این مكمل‌ها نیست اما در پشت پرده بازار مكاره‌ای در جریان است كه تا خودی نباشید و قابل اطمینان به آن راه ندارید.

قاچاق و تقلب دو پایه این بازار سودآور اما غیر قانونی است كه سبب می‌شود سلامت جسمی‌و گاه جان جوانان تنها چیزی باشد كه به قیمت ناآگاهی و وسوسه داشتن یك اندام زیبا خرید و فروش می‌شود.

بازار خرید و فروش مكمل‌‌های بدنسازی در ایران بازی سودآور و با گردش مالی چند صد میلیاردی است كه به واسطه غیر قانونی بودن و عدم نظارت بر آن به عرصه‌ای برای تاخت و تاز تقلب و مواد تاریخ مصرف گذشته و غیرقانونی تبدیل شود.

این در حالی است كه دراکثر موارد مکمل‌‌های موجود در بازار تقلبی است و این مکمل‌‌ها در کشورهای حاشیه و حتی در برخی نقاط داخل کشور بسته‌بندی می‌‌شوند و به عنوان یک محصول دارای لیبل با برند خارجی به بازار عرضه می‌‌شوند که می‌‌تواند باعث مسمومیت شده و منجر به اختلالات متابولیسمی شود که خطر مرگ را نیز به دنبال خواهد داشت.

چندی پیش مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو درمورد افزایش مرگ در نتیجه استفاده از مکمل‌های ورزشی تجویزی توسط باشگاه‌های بدنسازی هشدار داد تا زنگ‌های هشدار در جامعه به صدا درآید.

حسین رستگار گفت: اخیرا نمونه مکمل‌های مختلفی از برخی باشگاه‌های ورزشی به دست ما رسیده که توسط باشگاه‌های ورزشی تجویز می‌شود و متاسفانه منجر به موارد مرگ و میر یا از بین رفتن برخی اعضای بدن شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل مصرف کنندگان اینگونه مکمل‌ها، سمیت کبدی و از بین رفتن کبد است؛ برخی افراد در پی مصرف این مکمل‌ها حتی در نوبت پیوند کبد هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: این مکمل‌ها به کلیه برخی دیگر از افراد صدمه زده است و متاسفانه آمار و ارقامی‌دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

مكمل‌‌های با مصرف حیوانی!

به گفته مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو مکمل‌هایی که در باشگاه‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استروئیدهای آنابولیزان (مشتقات هورمون‌های مردانه یا تستوسترون ) هستند که باعث افزایش عضله می‌شوند.

برخی از این مکمل‌ها مخصوص حیوان است اما در باشگاه‌های بدنسازی برای انسان تجویز می‌شود و برخی از اینها دارویی است که باید فقط از سوی متخصصان مربوطه مانند متخصص غدد تجویز شود اما از سوی این باشگاه‌ها تجویز می‌شود.

این در حالی است كه برخی از این مکمل‌ها مانند هورمون رشد، برای ورزشکاران مصرفی ندارد و برای بیماران دچار کوتاهی قد استفاده شده و باید از سوی متخصصان غدد و رشد تجویز شود و هیچ فردی غیر از این متخصصان حق ندارد این داروها را تجویز کند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برخی از این فرآورده‌های آنابولیزان استروئیدی تجویزی در باشگاه‌های بدنسازی، پنج تا 10 سال است که در دنیا به خاطر عوارض متعدد کبدی شدید تولید نمی‌شود اما بطور غیرقانونی تولید و بصورت قاچاق وارد کشور شده و در باشگاه‌ها تجویز می‌شود.

رستگار گفت: اگر بازرسان اکنون وارد باشگاه‌های ورزشی شوند، اینگونه مکمل‌ها را در خیلی از آنها پیدا نمی‌کنند چون آنها می‌دانند که بازرسان به این اماکن مراجعه می‌کنند.

برخی از این باشگاه‌ها شماره‌های تماس را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند و آنان را نزد مراکز غیرقانونی و دلالانی که بطور غیرقانونی این مکمل‌ها را عرضه می‌کنند، هدایت می‌کنند.

وی افزود: فرد در پی مصرف این مکمل‌ها به علت اثرات سمی، کبد خود را از دست می‌دهد یا بطور کل به شوک می‌رود و دچار مرگ ناگهانی می‌شود که موارد متعددی در این زمینه به ما گزارش شده است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -بازار مكاره مكمل های بدنسازی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: داروهای لاغری، مکمل های تقلبی، داروها و مکمل ها، مکمل ورزشی، مکمل های بدنسازی، مکمل های لاغری، باشگاه بدنسازی تعداد بازديد: 1046 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز