Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 11:00

24
مرداد
كمك به مشكلات گوارشی (1)

كمك به مشكلات گوارشی (1)

مشكلات گوارشی یك موضوع پزشكی رایج در آمریكاست و بسیار متداول است. در واقع اگر شما خود مشكل گوارشی نداشته باشید به احتمال زیاد افرادی را می‌شناسید كه از این مشكل رنج می‌‌برند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

مشكلات دستگاه گوارش شكایت درجه یك بیماران به پزشكان است بیش از 14 میلیون نفر دچار زخم‌‌معده هستند و در بیش از 25 میلیون آمریكایی در طول عمرشان این بیماری تشخیص داده خواهد شد.

با وجود این ارقام بالا، شیوع زخم‌معده توسط تعدادی از مردم كمتر شده و دیگر مشكلات گوارشی از قبیل سوزش معده، سندروم روده تحریك‌پذیر، عفونت‌های باكتریایی و اختلال ریفلاكس گزارش شده است.

آمار پزشكی نشان می‌دهد در 56 میلیون آمریكایی، ریفلاكس اسید، 60 میلیون، سوزش سردل، 72 میلیون بیماری‌های منتقله از راه غذا 80 میلیون، سندروم روده تحریك‌پذیر وجود دارد.

استفاده از مواد تغذیه‌ای برای پوشش مخاطی در معده و روده كوچك برای كاهش خطر اینگونه مسائل گوارشی، ضروری است. مشكلات گوارشی و دلایل آن مكانیزم دفاع طبیعی دستگاه گوارش، پوششی محافظ متشكل از سلول‌هاست كه با مخاط ضخیمی پوشانده شده است.

بازسازی مداوم این پوشش مخاطی برای محافظت در برابر التهاب ناشی از غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها، پاتوژن‌های منتقله از راه غذا و دیگر چالش‌ها به طول می‌انجامد.

بدن ما برای هضم غذا بطور مناسب محیط اسیدی با PH پایین نیاز دارد كه همچنین كشتن باكتری‌های مضر از این طریق ممكن می‌گردد. همچنین نیاز به حفاظت معده و روده‌ی كوچك از این مایعات ناملایم است.

گاهی اوقات، تعادل از بین رفته و دفاع طبیعی درهم شكسته می‌شود. زمانی‌كه این اتفاق می‌افتد، ترشحات اسیدی طبیعی معده می‌توانند ایجاد سوزش و سوءهاضمه كرده و سوزش سردل و ریفلاكس معده را بوجود آورند.

اگر این علائم هشدار دهنده را نادیده بگیریم، مشكلات بسیار جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت. در گذشته، استرس شایع‌ترین علت مشكلات گوارشی تصور می‌شد.

در واقع تعداد زیادی از عوامل می‌توانند تعادل موجود در معده را از بین ببرند. از قبیل: متابولیسم ضعیف، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از الكل و دخانیات، عدم تعادل باكتریایی و آسیب رادیكال‌های آزاد در سطح سلولی.

اگر افراد سالم در مصرف غذاهای بیش از حد تند، اسیدی یا چرب، توتون و تنباكو و سایر تحریك كننده‌ها، زیاده‌روی كند، ممكن است دچار سوء هاضمه و ناراحتی موقتی شوند.

بطور طبیعی بدن انسان می‌تواند این سوءهاضمه را بدون دارو و درمان طی یك یا دو روز التیام بخشد. این التیام به این شكل صورت می‌گیرد كه سلول‌های سالم از پوشش مخاطی تكثیر شده و به مناطق زخمی جهت ترمیم آن مناطق مهاجرت می‌كنند.

با این وجود اگر علت زمینه‌ای باقی بماند و تحریك ادامه یابد، دفاع از خود، مكانیزم ترمیم به تأخیر افتاده و یا دیگر انجام نمی‌شود. حضور مستمر این عوامل در مقابل روند درمان عمل می‌كند.

علم جدید، دو عامل جدید را كه به تشدید معده‌ةای ضعیف و آسیب روده كمك می‌كند، تعیین كرده است. یكی از آنها حضور باكتری‌های مضر و دیگری استفاده‌ی مكرر از مسكن‌هاست.

باكتری مضر، بویژه Helicobactor pybri  یا H.prlori  عامل مهم در توسعه و ایجاد سوزش معده و زخم‌ معده است. تخمین زده شده است كه این باكتری در بیش از نیمی از جمعیت جهان وجود دارد. در ایالات متحده، میزانةا پایین هستند ولی همچنان چشمگیر و حدود 20 درصد هستند.

بسیاری از مردم این باكتری را بدون علائم یا عوارض بیماری با خود عمل می‌كنند. جالب است كه هر شخصی به H.pylori، بیماری‌های گوارشی را توسعه نمی‌دهد.

تفاوت میان افراد ناشی از فردیت و تفاوت در سیستم ایمنی افراد است یك آزمایشی خون ساده می‌تواند حضور این باكتری را تشخیص دهد و درمان آن یك آنتی‌بیوتیك سه‌گانه است.

مسكن‌ها، مسكن‌های ضد درد غیر استروئیدی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عوامل جدید و مهم دیگری هستند كه منجر به مشكلات گوارشی می‌شوند.

مجله‌ی پزشكی نیوزانگلند، داروهای ضد درد غیر استروئیدی را بعنوان دومین علت زخم‌معده در ایالات متحده تشخیص داده است.

بسیاری از ضد دردها مانند آسپیرین و تركیبات آن از قبیل ایبوپروفن و ناپروكسن سدیم بخشی از این دسته‌بندی گسترده محرك‌های معده هستند.

این محصولات می‌‌توانند لایه مخاطی معده و روده كوچك را سركوب كرده و منجر به ایجاد نقاطی نازك و تحریك بالقوه معده شوند و در نتیجه سوءهاضمه، سوزش سردل و دیگر مشكلات جدی‌تر بوجود آید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -كمك به مشكلات گوارشی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مشکلات گوارشی، بیماری های گوارشی، سوزش معده، سیستم گوارش، سندروم روده تحریک پذیر، هلیکوباکتر پیلوری، زخم‌معده، ریفلاكس تعداد بازديد: 1498 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز