Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:16

3
آذر
راه های تشخیص سینوزیت

راه های تشخیص سینوزیت

در این مطلب، در مورد سینوزیت مزمن؛ شایع‌ترین بیماری مزمن، علل ایجاد سینوزیت و راه‌های تشخیص سینوزیت مزمن صحبت شده‌ است. اگر شما هم به سینوزیت مبتلا هستید این مقاله را بخوانید.

دکتر محسن نراقی؛ متخصص گوش، حلق و بینی در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاین در خصوص راه‌های تشخیص سینوزیت گفت: «سینوزیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد به آن مبتلا می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهند که در بین تمام بیماری‌های مزمن، سینوزیت از همه شایع‌تر است و کیفیت زندگی افراد را هم به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی کیفیت زندگی افرادی که سینوزیت دارند، از نظر ناراحتی‌هایی که متحمل می‌شوند، حتی نسبت به افرادی که به آنژین قلبی، فشار خون و یا دردهای روماتیسمی مبتلا هستند، بیشتر افت می‌کند».

وی در مورد علل سینوزیت گفت: «به طور کلی علت ایجاد بیماری سینوزیت این است که اگر منفذ باریک سینوس‌ها (که به‌صورت حفره‌هایی در ضخامت استخوان‌های سر و صورت هستند) که می‌خواهند به بیرون بریزند، تنگ و مسدود شود، ترشحات سینوس دیگر نمی‌توانند به خوبی خارج شوند، در نتیجه در آن محل جمع می‌شوند و باکتری روی آنها سوار می‌شود و منجر به عفونت باکتریایی و سینوزیت حاد می‌گردد.

در این حالت فرد با درد سینوس، ترشحات چرکی، احساس گرفتگی بینی، سردرد و ناراحتی‌های مختلف مراجعه می‌کند».

این متخصص گوش، حلق و بینی  افزود: «اگر سینوزیت درمان نشود و یا اگر درمان انجام شده پاسخ خوبی نداشته باشد و سینوزیت طول بکشد، ممکن است وارد فاز مزمن شود. اگر سینوزیتی بیش از سه ماه طول بکشد، به آن سینوزیت مزمن می‌گویند.

در سینوزیت مزمن، علائم مقداری متفاوت است و ممکن است اصلا درد وجود نداشته باشد، ولی شایع‌ترین علائم سینوزیت مزمن، گرفتگی بینی و ترشحات مزاحمی است که فرد دارد و چون این گرفتگی و ترشح در بسیاری از بیماری‌های دیگر هم ممکن است دیده شود (مثلا فرد مبتلا به پولیپ بینی هم همین دو علامت مهم را دارد یا فردی که دچار انحراف شدید تیغه بینی یا آلرژی بینی است، این علائم را دارد)، برای اینکه تشخیص دهیم این فرد سینوزیت مزمن دارد یا نه، فقط از روی علائم نمی‌توان این تشخیص را داد و لازم است اقدامات تشخیصی انجام شود.

دو اقدام تشخیصی در سینوزیت مزمن وجود دارد: یکی سیتی اسکن و دیگری معاینه با آندوسکوپ که اگر در این معاینه دیده شود که منفذ سینوس بسته است و گرفتگی وجود دارد، می‌توان تشخیص سینوزیت مزمن را برای او داد. بعد از تشخیص سینوزیت مزمن با این روش‌ها درمان‌های مناسب برای سینوزیت آغاز می‌شود».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر محسن نراقی؛ متخصص گوش، حلق و بینی، در مورد از کجا بفهمیم بیماری سینوزیت داریم؟، اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: گوش و حلق و بینی، سینوزیت مزمن، تشخیص سینوزیت، سینوزیت حاد، علت سینوزیت، بیماری مزمن، عفونت سینوس تعداد بازديد: 3358 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • سلام
    عذرمیخوام مزاحمتون شدم.
    بنده چند سالیه که خلط سنگین پشت گلو دارم انحراف بینی و حساسیت هم دارم متاسفانه این چند از بوی بد دهان و خلط و سردردهای گهگاهی رنج میبرم دکتر هم زیاد رفتم اما فقط آنتی بیوتیک و اسپری میدن که اصلا خوب نشدم.به نظر شما مشکل من چیه؟
    لطفا راهنماییم کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز