Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 05:13

3
مرداد
اختلالات روانی و بیماری‌های قلبی (2)

اختلالات روانی و بیماری‌های قلبی (2)

بخش دوم- بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ در بسیاری از كشورهاست كه عوامل خطرساز رفتاری سبب این مشكل است. ادامه مقاله را بخوانید.

 

 استرس و حمله قلبی

استرس می‌تواند موجب هیجان، افزایش فشارخون، خستگی، افسردگی، سردرد میگرنی، اختلالات تنفسی و عضلانی، مسائل جنسی، اشكال در خواب و ضایعات جلدی شود ضمناً افراد دچار استرس فاقد زندگی توام با شادی و نشاط هستند.

آرامش خود را حفظ كنید

افرادی كه می‌توانند به سرعت با شرایط استرس‌زای زندگی سازگاری پیدا كنند، احتمال خطر سكته مغزی را در خود كاهش می‌دهند. براین اساس می‌توان نتیجه گرفت ارتقای توانایی پاسخ‌دهی به استرس بر سلامت عروق تاثیر گذارد.افرادی كه در مواجهه با شرایط استرس بهتر رفتار می‌كنند به احتمال زیاد از شیوه زندگی مطلوب و سالم‌تری هم برخوردارند كه این امر در جلوگیری از سكته مغزی نقش اساسی دارد.كنترل استرس خطر وقوع سكته مغزی را تا 25 درصد كاهش می‌دهد.

تاثیر استرس در بروز سكته قلبی

استرس علاوه بر این‌كه یكی از عوامل ایجاد بیماری‌ رگ‌های خونرسان قلب است، بهبود مبتلایان به این بیماری را نیز به تاخیری می‌اندازد و باعث تشدید بیماری و عوارض ناشی از آن می‌شود. اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است. اضطراب طولانی مدت برای مبتلایان به بیماران قلبی كشنده است.

اضطراب شدید و طولانی مدت احتمال بروز حمله قلبی ناشی از آن را افزایش می‌دهد. مدت زمانی كه پزشك و خانواده بیمار با وی هستند، تاثیر بسیاری در جلوگیری از اضطراب او دارد و به عبارتی دیگر هر چه بیمار با خانواده و پزشك تعامل بیشتری داشته باشند، سلامتی او ارتقا می‌یابد و اضطراب كمتری خواهد داشت. بنابراین باید متذكر شد كه رابطه مستقیمی بین زمان اضطراب و بروز سكته در افراد وجود دارد.

یك نكته مهم

رژیم غذایی و ورزش تنها راز سلامتی قلب و عروق نیستند. شواهد روزافزون نشان می‌دهد كه وضعیت روانی فرد نیز در این امر دخیل است. با بررسی پیوندهای عمیق بین هیجانات و عواقب روحی و روانی و دستگاه قلب و عروق متخصصان تنها شوك‌های ناگهانی نیستند كه می‌تواند باعث مرگ شوند، بلكه وضعیت‌های هیجانی مزمن (مانند فشارهای روحی، نگرانی‌ها، خصومت‌ها و افسردگی) خساراتی به مراتب بیشتر از شوك‌های ناگهانی به بار می‌آورند.

در واقع 50درصد كسانی كه دچار مشكلات قلبی می‌شوند كلسترول بالا دارند خطر ناشی از عوامل روانی اجتماعی كمتر از نشانه‌های سنتی بیماری‌های قلبی عروقی مانند چاقی مصرف سیگار و فشارخون بالاست.

افسردگی و بیماری قلبی

كسانی كه حالات خصمانه و افسردگی دارند، بیشتر از دیگران موقعیت‌ها را تنش‌زا تلقی می‌كنند و از این رو میزان ترشح هورمون‌های استرس در این افراد بیشتر است. سیستم ایمنی با تشدید التهاب كه در هر مرحله از بیماری قلبی بر شدت عوارض آن می‌افزاید، این وضعیت مانع می‌گردد كسانی كه دچار افسردگی و یا عصبانیت هستند، كمتر تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی مناسب را رعایت می‌كنند و بیشتر سیگار می‌كشند.

در این افراد هورمون‌های استرس كورتیزول و اپی‌نفرین بیشتر ترشح می‌شود و فشارخون و سطح قندخون افزایش می‌یابد. در عین حال تغییرات شیمیایی خون باعث تشدید واكنش‌های انعقادی می‌شود و اینها در كوتاه مدت نقش مكانیسم‌های دفاع را ایفا می‌كنند و در دراز مدت باعث بالا رفتن فشارخون و قندخون می‌شوند و در نهایت به عروق آسیب می‌رسانند.

 

برچسب ها: استرس، سکته قلبی، كورتیزول، استرس و حمله قلبی، افسردگی و بیماری قلبی، هورمون‌های استرس تعداد بازديد: 540 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز