Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:42

7
بهمن
دانستنی های آسم (2)

دانستنی های آسم (2)

غذاهای پر ادویه، خشكبار دودی، بادام زمینی، آجیل‌های بو داده و میوه‌هایی مثل خربزه، طالبی، كیوی، غذاهای كنسروی و بسته‌بندی شده برای بیماران دچار آسم آزاردهنده است. همچنین بهتر است در محیط خانه اصلا حیوانات خانگی نگهداری نشوند.

تشخیص  

تنفس افراد از طریق اسپیرومتری اندازه‌گیری می‌شود تا حجم تنفسی به دست آید. در واقع از طریق اسپیرومتری می‌توان بیماری آسم را تشخیص داد و اقدام به درمان و كنترل آن نمود. تشخیص آسم اغلب مشكل است؛ زیرا علائم آن را به آسانی می‌توان با سایر بیماری‌‌های تنفسی اشتباه گرفت.

تشخیص قطعی بیماری آسم بعد از گرفتن شرح كامل و انجام آزمایش‌های متعدد مطرح می‌شود. گرچه علائم آسم اغلب بدون هیچ‌گونه دلیل واضحی بروز می‌كنند، اما مشخصه آنها این است كه بیمار از خواب بیدار می‌شود. آسمی كه نیمه‌های شب بیمار را از خواب بیدار كند، نشانگر این است كه به خوبی كنترل نشده است.

پزشك با معاینه بیمار و دریافت علائم در صورت لزوم از او تست اسپیرومتری به عمل می‌آورد. در این تست اگر تنگی راه‌های هوایی ریه مشخص شود، با تجویز داروی گشاد كننده به صورت استنشاقی، ظرفیت‌های بازدمی افزایش قابل توجهی خواهد یافت و تشخیص بیماری هم قطعی خواهد شد. 

درمان

تا چند دهه پیش دارویی مثل تئوفیلین و آمینوفیلین كه باعث گشاد شدن برونش‌ها می‌شوند، برای بیماران مبتلا به آسم تجویز می‌شد؛ اما بعدها مشخص شد كه التهاب و تورم مخاط راه‌های هوایی عامل ایجاد این بیماری است؛ بنابراین از داروهایی مثل كورتون كه اثرات ضدالتهابی دارند استفاده گردید.

البته باید كورتون‌هایی كه اثرات موضعی كمی داشته و عارضه جدی نداشته باشند، مصرف شوند؛ چرا كه بیماران باید به مدت طولانی مدت از این داروها استفاده كنند. میزان داروی مصرفی را به هیچ‌وجه نباید بدون مشورت با پزشك كم كرد.

غذاهای پر ادویه، خشكبار دودی، بادام زمینی، آجیل‌های بو داده و میوه‌هایی مثل خربزه، طالبی، كیوی، غذاهای كنسروی و بسته‌بندی شده برای بیماران دچار آسم آزاردهنده است.  همچنین بهتر است در محیط خانه اصلا حیوانات خانگی نگهداری نشوند.

احتمال رشد هرگونه قارچ را در محیط‌های مرطوب خانه از بین ببرید. ملحفه‌ها و روی بالشتی‌ها را به طور مرتب بشوئید و با رعایت اصول بهداشتی بیماری را كنترل كنید. نكته دیگر اینكه در معرض دود سیگار قرار نگیرید و از كشیدن سیگار در مجاورت فرد مبتلا به آسم اكیدا خودداری كنید.

به هنگام گرده‌افشانی گیاهان نیز درها و پنجره‌ها را تا حد امكان ببندید. شناسایی راه‌های پیشگیری و كنترل بیماری به بیماران كمك می‌كند تا به موفقیت بزرگی در كاهش ابتلا به بسیاری بیماری‌ها از جمله آسم دست یافت. 

برخی از مهم ترین غذاهای آلرژی‌زا به قرار زیر هستند 

كرفس: یكی از غذاهایی است كه ایجاد حساسیت می‌كند و حتی گاهی اوقات منجر به حملات شدید آسم می‌شود.   

شیر: بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا، نسبت به شیر (شیرگاوی) حساسیت دارند؛ به همین دلیل به پدر و مادرها توصیه می‌شود قبل از یكسالگی كودك به او شیر گاو ندهند. البته حساسیت به شیر را نباید با عدم تحمل لاكتوز شیر اشتباه گرفت. عدم تحمل لاكتوز موجب هضم نشدن، گازدار شدن و نفخ معده می‌شود.  

سویا: سویا نسبت به شیر گاو كمتر آلرژی‌زاست؛ اما افراد زیادی به آن حساسیت دارند.  

كیوی، بادمجان و گوجه‌فرنگی: از آلرژن‌های اصلی محسوب می‌شوند كه خوردن آنها علائم حساسیت را تشدید می‌كند. در این زمینه دقت و توجه خود بیمار به مواد غذایی كه ایجاد حساسیت می‌كنند، مهم‌ترین نكته است. 

 

 

برای خواندن بخش اول - دانستنی های آسم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تشخیص آسم، غذاهای آلرژی‌زا، آسم و آلرژی، درمان آسم، بیماران دچار آسم تعداد بازديد: 748 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز