Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:40

13
مهر
«کتامین» مخدر جدید بچه پولدارها‌!

«کتامین» مخدر جدید بچه پولدارها‌!

این روزها در میان انواع روان‌گردان، نام کتامین به گوش می‌خورد که استفاده از آن در بین نوجوانان و در میهمانی‌ها رواج زیادی پیدا کرده است. در اینجا با اثرات کتامین آشنا می‌شوید.

تحریریه زندگی آنلاین

 

«شروع» از باز شدن پای یك رونگردان جدید به جامعه گزارش می‌دهد

آیس، كریستال، ال اس دی، اشك خدا، كراك، كوكایین، هرویین شكسته و... هر روز اسامی‌جدیدی از مخدرها بخصوص انواع صنعتی آن به گوش می‌رسد.

اسامی‌که بیشتر همان مخدرها یا مواد روانگردان قبلی هستند که برای بازارگرمی ‌و جلب مشتری تغییر كرده‌اند.

اما در این میان گاهی نام‌هایی تازه در بازار شنیده می‌شوند كه تا پیش از این هیچ تصور و شناختی از آن‌ها وجود نداشته و به یكباره جامعه را با شوكی جدید مواجه می‌كنند.

"كتامین" یكی از این روانگردان‌های جدید است كه چند ماهی می‌شود اسم آن میان بچه پولدارها و نوجوانان شمال شهر به عنوان مخدری جدید دهان به دهان می‌چرخد و بیشتر نوجوانان 15 تا 18 سال به دنبال آن می‌روند.

کتامین مخدر جدیدی است که در چند ماه گذشته بین نوجوانان و بچه پولدارها رواج پیدا کرده و مصرف می‌شود.

كتامین یا هروئین توهم‌زا دارویی است كه در آسیای شرقی از آن به‌عنوان محركی در میهمانی‌ها و كلوپ‌ها استفاده می‌شود.

مصرف این ماده به مانند مصرف کوکائین است و بعد از مدتی با عوارضی مشابه، مخاط‌بینی و دندان‌ها را دچار مشکل می‌کند.

در اصل کتامین Ketamin یا Special k ،Cat valium یک داروی بیهوشی است و در مواردی با دوز پایین برای بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی همانند افسردگی تجویز می‌شود ولی سود جویان از این ماده محرک یا همان مخدر برای نئشگی به بازار ارائه کردند.

این ماده از سال ۱۹۷۰ برای مصرف پزشکی و دامپزشکی مورد تأئید واقع شد و به‌صورت قانونی به فروش رسید.

این روزها پای كتامین به مجالس رقص و کلوب‌ها باز شده است . راه‌های مصرف کتامین، روش تزریقی و نیز استنشاق (اسنیف) سریع آن مانند روش استعمال کوکائین است. و از راهای دیگر استفاده این ماده می‌توان به روش محلول کردن در نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های نیروزا اشاره کرد.

برخی مصرف كننده‌ها تجربیات معنوی با آن دارند در حالی كه مصرف كننده‌های دیگری تحریك‌پذیری ناخوشایند، گیجی، سر گشنگی و رفتار غیر منطقی را تجربه می‌كنند همچنین اثرات منفی‌تری دارد كه در دوز‌های بالاتر ایجاد می‌شوند.

اثرات دارو تا 12 ساعت بسته به شیوه و مقدار مصرف دارو متغیر است. در حال حاضر در ایران به علت عدم آگاهی فروشنده‌ها این دارو توسط افراد مصرف کننده از داروخانه‌های دام پزشکی تهیه و مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد هرچند که در سطح شهر نیز به صورت غیر قانونی و با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسد.

کتامین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را ضعیف کرده و استفاده از آن به میزان 100 میلی‌گرم باعث بروز عوارض فیزیكی و روانی می‌شود.

اثراتی كه براثر مصرف كتامین بوجود می‌آید مشابه اثرات فن سیكلیدین بوده و اثرات بینایی مشابه LSD ایجاد می‌كند.

سوء مصرف كنندگان گزارش می‌كنند كه سوء استفاده این ماده بهتر از PCP و LSD است زیرا مدت اثراتش یك ساعت یا كمتر است.

 ایلوزیون، ‌توهم و اختلال در درك زمان و فواصل در اثر مصرف این ماده ایجاد می‌گردد.

از اثرات اور دوز یا مصرف بالا کتامین می‌توان به تغییر خلق و تغییر برداشت از وضعیت فیزیكی بدن، دلیریوم آشكار، احساس انفكاك، احساس غوطه‌ورشدن، رویاهای واضع یا خطاهای ادراك و بینائی اشاره نمود برای ترک کتامین می‌توان به جلسات عمومی‌رفت و یا با مشغولیت‌های سالم ذهنی و ارتباط با دوستان و آشنایان از اثرات کتامین در امان بود.

ناگفته نماند که این محصول یعنی کتامین بیشتر به صورت قرص و کپسول و گرد فروخته و مصرف می‌شود.

در این ارتباط، علی عربعلی، درمانگر اعتیاد و عضو تیمی ‌از درمانگران که بر روی کتامین تحقیق کرده می‌گوید: گزارش‌‌هایی از مصرف محدود در 3 سال گذشته به گوش می‌رسید اما اولین مورد که خودم با آن مواجه شدم، 6 ماه پیش بود که به عنوان مشورت، از من در مورد عوارض کتامین پرسیده شد.

وی افزود: بعد از آن دختر 15 ساله دبیرستانی که از وضعیت مالی مناسبی خانواده‌اش برخوردار بود، به عنوان بیمار نزد من آمد.

این اولین مورد از بیمارانی بود که برای ترک کتامین نزد من آمده بود.

علت مراجعه این دختر نوجوان اثرات مخرب کتامین بر روی دندان‌هایش بود، به طوری‌که اکثر دندان‌ها بعد از چند بار مصرف پوسیده و تقریبا از بین رفته بودند.

عربعلی گفت: این دختر 2 سال کتامین مصرف کرده و تقریبا دندان‌هایش از بین رفته بود و به همین علت به دنبال ترک بود.

این درمانگر اعتیاد ادامه داد: اثرات کوتاه مدت کتامین افزایش ضربان قلب، ابتلا به فشارخون، خواب آلودگی، اثرات غیرقابل بازگشت در مغز، اختلال درک و دو‌بینی است که در نهایت به توهم می‌انجامد.

عربعلی در مورد اثرات مخرب این مخدر جدید گفت: تخریب دندان و مخاط‌بینی به علت نوع مصرف که مشابه کوکائین است از اثرات مخرب محسوب می‌شود و از آنجایی‌که هنوز مدت زیادی از رواج مصرف این ماده نمی‌گذرد، تحقیقات زیادی نه در ایران و نه در خارج در مورد آن انجام نشده است.

به گفته وی، مشاهدات درمانگران اعتیاد نشان می‌دهد که بیشتر مصرف کنندگان کتامین، دختران نوجوان، پسران نوجوان و کسانی ‌هستند که وضعیت مالی مناسبی دارند چرا که قیمت این ماده در بازار زیاد است.

این درمانگر اعتیاد یادآور شد: معمولا با حدود 5 بار مصرف، اعتیاد به کتامین شکل می‌گیرد و از آنجایی‌که اعتیاد آن به مانند شیشه بیشتر روانی است تا بدنی، پروسه ترک پیچیده و دشواری دارد.

به گفته كارشناسان تا سال‌ها دانشمندان عوارض جانبی درازمدتی برای کتامین سراغ نداشتند، اما تحقیقات علمی‌جدید در اوائل دههٔ 2010 میلادی رابطه‌ای میان مصرف کتامین و نارسایی‌های شدید کلیه و مثانه گزارش کرده‌اند.

دكتر سعید كریمی، عضو هیات علمی‌دانشگاه بهزیستی و توان‌بخشی، درباره عوارض كتامین می‌گوید: كتامین در حقیقت یك محرك است و حالت تخدیری برای فرد ایجاد نمی‌كند.

این دارو به شدت وابستگی می‌آورد و می‌تواند عوارض خطرناكی برای افرادی كه ناآگاهانه و ناخودآگاه از آن استفاده می‌كند به همراه داشته باشد.

كتامین حالت تصعیدی دارد و با تنفس اثر می‌كند، چیزی شبیه به اتر هر چند كه آن را به شكل تزریقی هم مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.

فرد با استشمام این ماده از خود بی‌خود می‌شود و یك دوره زمانی دچار فراموشی می‌شود. به عنوان نمونه در میهمانی‌ها، دستمالی به فرد داده می‌شود كه بو كند یا صورتش را خشك كند.

اگر این دستمال آغشته به كتامین باشد، فرد به حالتی شبیه به افراد پس از عمل جراحی فرو‌ می‌رود.

به نوعی كرختی و سستی دچار می‌شود كه در مقابل هیچ رفتاری، واكنش نشان نمی‌دهد و تلاشی برای رهایی نمی‌كند.

بعد از آنكه اثر دارو هم از بین رفت هیچ‌چیز به خاطر نمی‌آورد. نه افراد را می‌شناسد و نه می‌داند چه بلایی بر سرش آمده است.

او در پاسخ به این سوال كه سوءمصرف كتامین تا به حال چه جرائمی‌را در كشور رقم زده است؟ می‌افزاید: متاسفانه در ایران از كتامین برای سوءاستفاده‌های جنسی و تجاوز استفاده می‌كنند.

افراد در محیط‌های بسته، مانند میهمانی‌ها، یا خودروی افراد غریبه این ماده را ناخواسته بو می‌كنند كه عواقبی ناخوشایند برای آنها به همراه دارد. در كشورهای دیگر، این دارو بیشتر ابزاری است برای اخذ اطلاعات!

اثرات این دارو‌ با توجه به شرایط جسمی‌هر فرد متفاوت است. من بیماری داشتم كه می‌گفت حین عمل جراحی، به سقف چسبیده بود و مراحل جراحی را می‌دید.

عوام و افراد ناآگاه شاید این را به جدایی جسم و روح تعبیر كنند اما این از اثرات كتامین است و نوعی اختلال در حافظه محسوب می‌شود.

كتامین پیش از آنكه به عنوان یك محرك مورد نگرانی جامعه قرار بگیرد،‌ باید نگران سوءاستفاده‌های اینچنین از آن بود. این كار تنها با اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق امكان دارد.

فرزندان ما باید بدانند كه از چه راه‌هایی ممكن است دچار چنین مشكلات و معضلاتی شوند.

 

برچسب ها: مواد مخدر، درمان اعتیاد، اثرات کتامین، داروهای روان گردان، سوء مصرف مواد، اعتیاد نوجوانان، داروی کتامین تعداد بازديد: 1587 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز