Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 16:43

22
خرداد
راهکارهایی برای درمان اختلال وسواس (2)

راهکارهایی برای درمان اختلال وسواس (2)

اهداف واقع‌بینانه انتخاب كنید. اهداف شما باید به گونه‌ای باشد كه در شما علاقه و چالش ایجاد كند و دست‌یافتنی باشد. اهداف خود را قطعی و مسلم فرض نكنید و آنها را با واقعیت‌ها منطبق كنید.

نسبی‌گرا باشید نه مطلق‌گرا
و اما
تمرین لذت بردن از زندگی
اگر صفت یا ویژگی كامل‌گرایی دارید و به افكار و رفتارهای ناشی از آن دچارید، این تمرین را بصورت مداوم و طولانی در موقعیت‌های مختلف زندگی روزانه خود انجام دهید؛ سپس در یك دفترچه در مورد نتیجه‌‌ای كه گرفته‌اید، توضیح كاملی بنویسید. این گزارش باید شامل میزان موفقیت یا عدم موفقیت شما در انجام آن باشد. 

روش اجرای تمرین
كار برای خود، خوشحالی برای خود، كار برای دیگری، خوشحالی برای خود. دوكار با یك نتیجه. یعنی هر كاری كه در طی روز انجام می‌دهید، با این نیت آغاز شود كه آن كار را برای خود خودتان می‌كنید؛ حتی اگر این كار ظاهراً برای دیگری است. گرچه ظاهراً دیگران احساس می‌كنند برای آنها كار می‌كنید، ولی در باطن برای لذت و خوشحالی خودتان است.

برای مثال: یك گزارش تمرین «لذت بردن از زندگی» 1- مواردی كه موفق بوده‌ام از زندگی لذت ببرم. 2- مواردی كه موفق نبوده‌ام از زندگی لذت ببرم.

درمان كامل گرایی

استفاده از روش‌های زیر به شما كمك می‌كند تا كامل گرایی خود را مهار كنید:
1. اندیشمندی خود را در گرو پیشرفت‌های‌تان ندانید. اگر اصرار دارید بخشی از عزت‌نفس خود را به پیشرفت‌های‌تان نسبت دهید، از واقع‌بینانه بودن اهداف خود مطمئن شوید.

2. سبك تفكر كامل گرایانه خود را شناسایی و مهار نمایید و بكوشید با خود این‌گونه صحبت نكنید:

نباید اشتباه كنم.  باید بتوانم تمام كارهایم را درست انجام دهم.  نمی‌توانم آن را انجام دهم.  هر قدر تلاش كنم فایده‌ای ندارد. به جای آن اینگونه با خود سخن بگویید:  حداكثر توان خود را به كار خواهم گرفت.  از اشتباهات خود عبرت می‌گیرم.  باید كارها را به قسمت‌های كوچك تقسیم كنم. 

3. در اهمیت دادن به خطاهای كوچك خود اغراق نكنید. تقریباً تمام اشتباهات كوچك شما پس از مدت كوتاهی كاملا فراموش می‌شوند. بی‌جهت خود را ناراحت نكنید. منصفانه نیست با اصرار بر اینكه تمام جزئیات باید در جای خود قرار گیرند، خود را آزار دهید. مشكلات بسیار مهم را جدا كنید و بقیه مسائل را كنار بگذارید. برای مسائل بی‌اهمیت خود را نگران نسازید.

4. به جنبه‌های مثبت توجه كنید. وقتی بی‌جهت خود را مضطرب می‌بینید، از موضوع فاصله بگیرید و كانون توجه خود را از افكار منفی به مثبت سوق دهید.

5. اهداف واقع‌بینانه انتخاب كنید. اهداف شما باید به گونه‌ای باشد كه در شما علاقه و چالش ایجاد كند و دست‌یافتنی باشد. اهداف خود را قطعی و مسلم فرض نكنید و آنها را با واقعیت‌ها منطبق كنید.

6. زمانی از وقت خود را به تفریح اختصاص دهید.

7. رویكردی تسلط‌گرا نسبت به زندگی برگزینید.

8. سعی كنید از زندگی لذت ببرید.

9. از هر كار و هر موقعیت به نفع خودتان استفاده كنید. به عبارت دیگر، هر كاری را با این نیت آغاز كنید كه برای خودتان انجام می‌دهید.

 

 

برای خواندن بخش اول -راهکارهایی برای درمان اختلال وسواس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: وسواس، درمان وسواس، مبارزه با وسواس، تمرین لذت بردن از زندگی، درمان كامل گرایی تعداد بازديد: 1403 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز