Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:13

7
آبان
بهنوش بختیاری؛ از ریزش فالوئر تا تهیه کنندگی

بهنوش بختیاری؛ از ریزش فالوئر تا تهیه کنندگی

بهنوش بختیاری از بازیگرانی است که در سریال‌های زیادی چون شب‌های برره،‌ باغ مظفر، ‌چارخونه، زندگی به شرط خنده و دارا و ندار بازی کرده است. در اینجا بیشتر با این بازیگر آشنا می‌شوید.

محترم صفدری سلطانی

 

درباره بازیگری که بخش عمده اشتهارش مرهون تلویزیون است اما از رسانه ملی گلایه‌ها دارد

بهنوش بختیاری از جمله بازیگرانی است که اشتهار خود را مدیون تلویزیون و حضور در کارهای طنزی است که در دهه هشتاد در رسانه ملی رونق گرفتند.

بختیاری قبل از آن که بازیگر شود به منشی‌گری صحنه می‌‌پرداخت و جالب اینجاست که یکی از اولین کارهای او به عنوان منشی صحنه در رسانه ملی سریال «هزاران چشم» از ساخته‌‌های کیانوش عیاری و در سینما «مهمان مامان» از ساخته‌‌های داریوش مهرجویی بود.

بختیاری روحیه‌ای کنجکاو و ماجراجو داشت و همین ماجراجویی سبب‌ساز آن گردید که خیلی زود از منشی صحنه به سمت بازیگری بیاید.

حالت خاص صورت او که نوعی شیرینی همیشگی و طنازی در آن موج می‌‌زند سبب ساز آن شد که با همان اولین کارهای تلویزیونی‌اش در آثاری مانند «خانه به دوش» و «جایزه بزرگ» مورد توجه کارگردانان شاخص طنز یعنی مهران مدیری و رضا عطاران قرار گیرد.

رفته رفته حضور او در تلویزیون بیشتر و بیشتر شد و او در سریالهایی نظیر «شبهای برره»، «باغ مظفر»، «چارخونه»، «زندگی به شرط خنده» و «دارا و ندار» ایفای نقش کرد.

سریال‌هایی که اغلب آنها متعلق به نوعی طنز روتین تلویزیونی بودند و بختیاری نیز مجبور بود بیشتر ایفاگر تیپهای تلویزیونی باشد تا شخصیتهایی با عقبه مشخص.

قالب کلیشه

بهنوش بختیاری در کنار رسانه ملی در سینما هم به ایفای نقش پرداخت اما کارهای سینمایی او چون بیشتر محصولاتی تجاری متعلق به سینمای بدنه بودند چنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.

«کیش و مات»، «زندگی شیرین»، «ده رقمی»، «دو خواهر»، «از ما بهترون» و «حلقه‌‌های ازدواج» از جمله چنین آثاری بودند که بختیاری در آنها مدام یک تیپ تکراری را ایفا می‌‌کرد و کمترین بدعتی در نقش آفرینی پیش رویش گذاشته نمی شد.

البته که در ایجاد چنین روندی برای بازیگرانی مثل بهنوش بختیاری بیشتر از خود آنان نویسندگان و کارگردانانی مقصر بودند که چنین بازیگرانی را بیشتر در قالبی خاص و کاملا کلیشه شده می‌‌خواستند و اجازه نمی‌دادند آنها هم نقش‌هایی متفاوت را ایفا کنند.

بختیاری از جمله بازیگرانی است که در کنار سینما و تلویزیون در شبکه خانگی و بخصوص محصولات طنزی که ویژه این شبکه ساخته شده است هم فعالیت داشته است.

منهای سریال‌هایی مانند «شوخی کردم»، «گنج مظفر» و «عشق تعطیل نیست» بهنوش بختیاری در یک سری فیلم ویدیویی طنز برای شبکه خانگی هم همان شمایل دختر شوخ و شنگ و بازیگوش خویش را خلق کرد.

تلویزیون شأنی برای ما قائل نیست

این روندی بود که بهنوش بختیاری تا انتهای دهه هشتاد امتداد داد و حتی ابتدای دهه نود را هم با سریالهایی مانند «خداحافظ بچه» و «خوب بد زشت» آغاز کرد که تقریبا ادامه همان خط قبلی اش بود اما از سال گذشته بختیاری کوشیده روندی متفاوت را در کارنامه اش پی گیرد.

 خودش درباره دوری از تلویزیون بیان کرده است: مدت‌هاست تلویزیون نه شأنی برای ما قایل است و نه حمایت می‌كند و نه پول می‌دهد. الان هم كه دیگر به صورت كامل مخاطبش را از دست داده است.

حتی خانواده خود من كه آدم‌های مذهبی‌ای هستند تلویزیون را دوست ندارند. می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟ زمانی یك سری حرف‌هایی در تلویزیون زده شد كه واقعیت نداشت و در عین حال آدم‌هایی كه در تلویزیون می‌بینیم از جنس آدم‌های دور و بر ما نیستند.

خوب مردم كم كم اعتمادشان را از دست می‌دهند. تلویزیون فاقد جذابیت‌های بصری است و همه‌چیز را خیلی غیرواقعی و تصنعی می‌كند. بعد هم به هر حال چشم آدم، زیبایی می‌خواهد.

در نتیجه همه مردم ماهواره و اینترنت دارند و به همین خاطر تلویزیون مخاطب خودش را از دست داد. خودشان هم به این مساله معترف هستند.

اما متاسفانه تلویزیون به روش خودش ادامه می‌دهد. در دوران آقای ضرغامی كه به مراتب دوران بهتری بود خودشان هم مایل بودند این سیاست‌ها را عوض كنند اما نمی‌توانستند چون ایدئولوژی تلویزیون این است و من فكر نمی‌كنم راه رهایی داشته باشد. 

فكر می‌كنم تلویزیون تاریخ مصرفش تمام شده است. من در این سه چهار سال هر پیشنهادی از سمت تلویزیون داشتم رد كردم.

البته که بختیاری با وجود دلخوری از تلویزیون سال گذشته در سریال کودکانه «محله گل و بلبل» حضور داشت. خودش درباره این حضور گفته است: من آن كار را با دلم بازی كردم چون بچه‌ها را خیلی دوست دارم و معتقدم برای نشان دادن این دوست داشتن باید كاری می‌كردم.

ما در این مجموعه كلی حرف‌های خوب به بچه‌ها یاد دادیم و در واقع تلاش كردیم از سبك زندگی خوب به آنها بگوییم. فكر می‌كنم بهشتی‌ترین كاری كه در سال‌های اخیر كردم محله گل و بلبل بود. احساس خوبی به من داد.

سال گذشته كه بازیگر برگزیده تلویزیون شدم به خاطر همین محله گل و بلبل بود. با اختلاف زیاد از مهران مدیری و محسن تنابنده در رتبه اول قرار گرفتم.

در صورتی كه آن كار می‌توانست با توجه به تفاوتش حتی باعث سقوط منی كه كار كودك تا حالا نكرده بودم، بشود. من ریسك بزرگی كردم اما از آنجایی كه همیشه هر كاری را با دلم انتخاب می‌كنم خوب از كار درمی‌آید، خوشبختانه سربلند شدم.

البته خیلی‌ها دوست نداشتند ما در برنامه سه ستاره تلویزیون رای بیاوریم و من می‌دیدم روی آنتن زنده حركت‌های‌ریزی زده می‌شود كه بهنوش بختیاری رای نیاورد چون برای‌شان افت داشت بختیاری بشود بهترین بازیگر زن تلویزیون آن هم به خاطر بازی در یك كار كودك.

تجربیات متفاوت

 او سال قبل در فیلم «من» سهیل بیرقی ایفای نقش کرد و کوشید در این فیلم شمایلی متفاوت از خود را ارائه کند اخیرا هم در نمایشی به نام «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد ایفای نقش داشته است.

بختیاری البته امید زیادی داشت که به واسطه بازی در «من» بتواند سیمرغ بازیگری مکمل جشنواره فجر را بگیرد که نتوانست و همین باعث دلخوری از فجر شد.

بختیاری اظهار داشته است: در جشنواره فیلم فجر كه ظلم را در حق بیرقی و فیلم «من» تمام كردند. واقعا باورم نشد آنقدر بتوانند بی‌تفاوت و سازماندهی شده به این فیلم نگاه كنند.

با این حركت جشنواره فجر از نظر من خط خورد و اگر جایزه‌ای هم از این جشنواره بگیرم برایم ارزشی ندارد.

بهنوش بختیاری گویا قصد دارد به مانند برخی از همتایان خود مانند مهتاب کرامتی وارد فاز تهیه کنندگی هم بشود. بختیاری گفته است: خودم می‌خواهم كم كم وارد بحث تهیه شوم كه نقش‌هایی كه دوست دارم را بازی كنم.

ریزش فالوئر

بختیاری از آن دسته بازیگرانی است که حضوری فعال هم در شبکه‌‌های اجتماعی دارد و البته تعداد بالای فالوئرهایش در اینستاگرام هم این قابلیت را ایجاد می‌‌کرد که بسیاری از همکارانش وقتی می‌‌خواهند اثری از خود را معرفی کنند به سراغ وی آیند.

البته که صفحه اجتماعی بختیاری کم و بیش به عنوان فضایی برای معرفی فعالیتهای خیرخواهانه هم بوده است و اینها همه در حالی است که در همه این سال‌ها این بازیگر همواره به این متهم شده که بخشی از فالوئرهایش در اینستاگرام صوری است.

البته که این اتهام آن قدرها هم بیراه نیست چون اخیرا در جریان حذف فالوئرهای فیک توسط اینستاگرام صفحه این بازیگر از جمله صفحاتی بود که با ریزش فالوئر مواجه شد و همین عاملی شد برای آن که در صفحات اجتماعی به طور مرتب به این ماجرا پرداخته شود.

 

برچسب ها: سینما و تلویزیون، بهنوش بختیاری، بازیگر سینما، مجموعه طنز، هنرمند سینما و تلویزیون، فالوئرهای بهنوش بختیاری تعداد بازديد: 1660 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز