Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:52

8
تیر
خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ویـژه ماه مبارك رمضان

خوراك‌های رژیمی نوشیدنی‌های ویـژه ماه مبارك رمضان

در بین نوشیدنی‌های مختلف آب بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی است، اما باید توجه داشت كه به ویژه زمانی كه تعریق به میزان قابل توجهی انجام می‌شود.

دكتر محمد حضوری

 

 

خصوصیات نوشیدنی‌های مفید برای ماه رمضان

برای برخورداری از تاثیرات معنوی و اثرات مفید روزه داری بر سلامتی جسم، باید ملاحظات ویژه ای را در مورد نحوه تغذیه و برنامه غذایی به كار برد. از مهمترین این ملاحظات، نحوه مصرف نوشیدنی‌ها و مایعات می‌باشد. این امر به ویژه زمانی كه ماه مبارك رمضان در ماه‌های گرم سال قرار می‌گیرد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در بین نوشیدنی‌های مختلف آب بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی است، اما باید توجه داشت كه به ویژه زمانی كه تعریق به میزان قابل توجهی انجام می‌شود، برخی املاح و مواد معدنی نیز از بدن دفع می‌شوند كه عدم جایگزینی آن‌ها می‌تواند به علائمی‌نظیر خستگی و ضعف در فرد منجر شود.

به همین دلیل نوشیدنی‌هایی از نوع آبمیوه‌های طبیعی، دوغ‌های فاقد گاز كه مقادیر محدودی از نمك به آن‌ها افزوده شده است و چای كمرنگ، می‌توانند همراه با آب، انتخاب‌های مناسبی برای جایگزینی و یا تامین آب مورد نیاز بدن باشند. در زمان تهیه آبمیوه‌های خانگی دقت كنید كه از افزودن مقادیر زیاد شكر به آن‌ها خودداری كنید.

این شكر افزوده شده به آبمیوه‌ها، علاوه بر تاثیرات منفی بر سلامتی و احتمال بروز سریع‌تر افت قند خون و ضعف (كه به ویژه در وعده سحری اهمیت بیشتری دارد)، موجب كاهش اشتها و میل فرد به غذا خواهد شد.

 نوشیدنی موز، توت‌فرنگی و انگور

مواد لازم برای 2 لیوان

موز كوچك                    1 عدد               95 كیلوكالری

توت‌فرنگی                   75 گرم              20 كیلوكالری

آب انگور                     250 میلی‌لیتر     115 كیلوكالری

 روش تهیه  نوشیدنی موز، توت‌فرنگی و انگور

موز را پوست كنده و خرد نمایید. توت‌فرنگی‌ها را نیز تمیز بشویید و خرد نمایید. میوه‌ها را به مدت حداقل 2 ساعت و حداكثر یك شب درون فریزر قرار دهید. سپس میوه‌های یخ‌زده و همچنین آب انگور را درون مخلوط‌كن یا غذاساز ریخته، دستگاه را روشن كنید تا مخلوط غلیظی بدست آید. اگر مایل بودید نوشیدنی را با توت‌فرنگی تزئین كنید و فوراً آن را میل نمایید.

معجون میوه‌های خشك‌شده

مواد لازم برای 2 نفر

میوه‌‌های خشك‌شده            125 گرم            270 كیلوكالری

آب سیب                            400 میلی‌لیتر     150 كیلوكالری

ماست كم چرب                  200 گرم            80 كیلوكالری

 روش تهیه معجون میوه‌های خشك‌شده

تمام میو‌‌ه‌ها را خوب خرد كنید و در یك كاسه بزرگ بریزید. آب سیب را روی آنها ریخته و روی كاسه را بپوشانید و اجازه دهید یك شب كامل مواد درون آب سیب بماند. سپس میوه‌های خشك و آب سیب را در مخلوط‌كن یا غذاساز بریزید و خوب هم بزنید.

حالا ماست را به آن بیفزایید تا به یك معجون نرم و لطیف تبدیل شود. اگر نیاز به آب سیب بیشتری بود، به آن اضافه نمایید. اكنون نوشیدنی را در 2 لیوان بریزید، چند قالب یخ به آن اضافه كنید و آن را سرو نمایید.

یادآوری: از انواع میوه‌های خشك مثل قیسی، انجیر، كشمش، موز، انبه و... می‌توانید استفاده كنید.

 

برچسب ها: نوشیدنی موز، مایعات در رمضان، نوشیدنی‌های مفید در رمضان، اثرات مفید روزه داری، معجون میوه‌های خشك‌شده تعداد بازديد: 1586 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز