Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:34

8
تیر
خوراك‌های رژیمی سوپ ویژه ماه مبارك رمضان

خوراك‌های رژیمی سوپ ویژه ماه مبارك رمضان

یكی از عوامل سوءهاضمه، پرخوری و مصرف مواد غذایی چرب و سرخكرده می‌باشد. همچنین خوردن غذاهای تند، ادویه‌دار و موادی همانند تخم‌مرغ، كلم، عدس و نوشابه‌های گازدار باعث تولید گاز در معده می‌شود.

لادن گیاهی؛ دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه وین

 

 

در مورد مصرف سوپ در ماه رمضان

مصرف انواع سوپ جو و سوپ سبزیجات رقیق انتخاب مناسبی برای وعده افطار است. مصرف این سوپ‌ها فشاری به دستگاه گوارش وارد نمی‌کند، ضمن آنکه می‌توان چندین گروه غذایی یعنی گروه غلات، گروه سبزیجات، گروه گوشت و یا حتی لبنیات (مثل افزودن کمی شیر جهت رقیق شدن سوپ جو) را به مقدار متناسب در آن گنجاند و بدین ترتیب مقداری از نیاز انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح را بصورت سهل الهضم تامین نمود.

چنانچه در تهیه سوپ از عصاره پرچرب و تکه‌های چرب مرغ و گوشت استفاده شود، بعد از صرف آن احساس راحتی نخواهید داشت. البته برای نوجوانان، افرادی که وزن کم دارند و به هنگام افطار نیز اشتهای خوبی ندارند، توصیه می‌شود حتما از عصاره گوشت مرغ یا قرمز در سوپ استفاده نمایند؛ این افراد حتی می‌توانند گاهی مقدار کمی خامه به سوپ اضافه کنند، اما افرادی که سن بالاتری دارند و یا اضافه وزن دارند، حتما از عصاره بدون چربی گوشت‌ها استفاده  کنند و به جای خامه از شیر کم چرب در سوپ استفاده نمایند.

سوپ‌های متنوع

با افزودن ترکیب متنوعی از مواد غذایی زیر می‌توانید سوپ‌های متنوعی را در طی ماه رمضان تهیه فرمایید و بدین ترتیب درصدی از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز خود را تامین كنید:هویج، گوجه فرنگی، کرفس، جعفری، ذرت، سیب زمینی، کدو، تره‌فرنگی، اسفناج، قارچ، کلم براکلی، نخود سبز، بلغور گندم  یا جو یا جو و گندم پرک، برنج و عدس.

لازم به ذکر است آش رشته نفاخ است و بر خلاف سوپ‌های رقیق هضم راحتی ندارد، بنابراین از مصرف مکرر آن در ماه رمضان در وعده افطار پرهیز نمایید.

 نكته

ذرت منبع خوبی برای فیبر به حساب می‌آید كه بدلیل دارا بودن نمایه گلیسمی پایین، با آزادسازی آهسته انرژی در بدن، به ثابت ماندن سطح قندخون كمك می‌نماید، در نتیجه استفاده از آن در ماه رمضان مفید است.

سوپ ذرت

مواد لازم برای 6 نفر

گوجه‌فرنگی پوست‌كنده        2 عدد                            25 كیلوكالری

پیاز خردكرده                       1 عدد                            25 كیلوكالری

روغن زیتون                        1 قاشق سوپخوری          135 كیلوكالری

سیر خردكرده                     2 حبه                            8 كیلوكالری

زیره سبز                          یك‌دوم قاشق چایخوری     8 كیلوكالری

پودر تخم گشنیز                یك‌دوم قاشق چایخوری     8 كیلوكالری

آرد                                   1 قاشق سوپخوری          50 كیلوكالری

شیركم چرب                    500 میلی‌لیتر (2 پیمانه)    200 كیلوكالری

آب مرغ                           250 میلی‌لیتر (یك پیمانه)    50 كیلوكالری

ذرت شیرین                    375 گرم (1 قوطی)              350 كیلوكالری

سیب‌زمینی ریز خردكرده     450 گرم                          310 كیلوكالری

نمك و فلفل سیاه             بمیزان لازم                       0 كیلوكالری

جعفری تازه خردكرده        4 قاشق سوپخوری            20 كیلوكالری

 روش تهیه سوپ ذرت

گوجه‌فرنگی و پیاز را در مخلوط‌كن بریزید. دستگاه را روشن كنید تا پوره یكدستی حاصل شود. سپس فر را روشن كنید تا گرم شود. روغن را در یك تابه گرم كنید و سیر را به آن بیفزایید. برای 2 تا 3 دقیقه آن را تفت دهید تا نرم شود. زیره سبز، پودر تخم گشنیز و آرد را به آن اضافه كنید و 1 دقیقه آن را تفت دهید.

آنگاه مخلوط گوجه‌فرنگی و پیاز را به آن اضافه كنید و 8 دقیقه دیگر آن را بپزید. شیر و آب مرغ را به مواد قبل اضافه نموده و بعد ذرت و سیب‌زمینی را اضافه كنید. نمك و فلفل را نیز برای مزه‌دار كردن درون آن بریزید و به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید تا سیب‌زمینی نرم شود و سوپ جا بیفتد. اكنون سوپ را در ظرف مناسبی بكشید و با جعفری خردشده تزئین كنید.

دو مشكل گوارشی احتمالی در ماه رمضان

یبوست

یبوست مشكلی بسیار خطرناك است و می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل همورویید، شقاق (ترك‌هایی در كانال مقعد) و سوءهاضمه به همراه نفخ را ایجاد نماید.

علت

مصرف غذا‌های تصفیه‌شده، نوشیدن آب بسیار كم و ناكافی و همچنین كمبود فیبر در رژیم غذایی از علل اصلی بروز یبوست می‌باشند.

 سوءهاضمه و نفخ شكم

یكی از عوامل سوءهاضمه، پرخوری و مصرف مواد غذایی چرب و سرخكرده می‌باشد. همچنین خوردن غذاهای تند، ادویه‌دار و موادی همانند تخم‌مرغ، كلم، عدس و نوشابه‌های گازدار باعث تولید گاز در معده می‌شود.

توصیه‌

از پرخوری و همچنین از غذاهای نفاخ و سرخكرده اجتناب كنید.

 

برچسب ها: یبوست، سوپ جو، دستگاه گوارش، وعده افطار، سوپ در ماه رمضان، عصاره گوشت، سوپ‌های متنوع، سوپ ذرت، سوءهاضمه و نفخ شكم تعداد بازديد: 1820 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز