Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:08

21
تیر
بدغذایی های کودک

بدغذایی های کودک

همچنان كه نوزادان بزرگتر می‌شوند، بسیاری از آنها غذا را به‌عنوان چیزی ناخوشایند تجربه می‌كنند كه در آن به طور تصادفی از غذایی بیش از غذاهای دیگر خوش‌شان می‌آید.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

والدین اغلب آزرده می‌شوند به‌خصوص اگر برای تهیه یك رژیم غذایی متنوع تلاش كرده باشند و حالا برای خوراندن بیش از سه یا چهار نوع غذای محبوب به كودك‌شان دچار كشمكش هستند.

این یكی از رفتارهای كاملا طبیعی و اسرارآمیز دوران نوپایی است، و نباید شما را بیش از اندازه نگران كند.

به آرامی اضافه كردن سایر مواد غذایی به رژیم كودك‌تان را ادامه دهید، قرار بگذارید زمانی می‌تواند غذای دلخواهش را بخورد كه چند قاشق از غذایی كه شما انتخاب كرده‌اید را خورده باشد.

یا سعی كنید روی غذایی توافق كنید كه همان جذابیت را برای او داشته باشد اما مواد مغذی بیشتری داشته باشد.

از طریق گذاشتن فقط یك قاشق یا در این حد از یك غذای جدید در سینی، كودكتان را ترغیب كنید چند لقمه ازآن را امتحان كند.

عملا، بسیاری ازكودكان حساسیت‌شان راكم می‌كنند و چیزهای جدید را دوباره امتحان می‌كنند.

كودكانی كه به بدغذایی ادامه می‌دهند درصورتیكه غذاهایی كه می‌خورند تمام نیازهای تغذیه‌ای آنها را پوشش ندهد ممكن است به مكمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند.

برای مثال اگر گوشت در بین غذاهای دلخواه‌شان نیست، ممكن است در معرض كمبود آهن و روی قرار گیرند– روزانه یك مكمل با مقدار متناسب با سن آنان در نظر بگیرید.

غلات صبحانه‌ای غنی شده با ویتامین و مواد معدنی نیز انتخاب‌های خوب– و معمولا قابل قبولی– برای بدغذاها هستند.

اگر شما فقط یك كار برای تغذیه كودكتان در دوره آشفته نوپایی انجام می‌دهید، آن باید گذاشتن میوه و سبزی به عنوان یك بخش بزرگ در رژیم غذایی او باشد.

اینكار نه تنها عادت غذایی خوبی ایجاد خواهد كرد بلكه قسمت مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز او را تامین خواهد كرد.

سعی كنید از سبزی‌های تازه، منجمد، یا كنسرو شده در شكل كامل آن استفاده كنید تا به‌جای دادن غذاهای فرایندشده كه تنها حاوی ذرات كمی از سبزی غیرقابل تشخیص هستند، كودك‌تان را به طعم آن عادت دهید.

میوه به معنی آبمیوه نیست– بازهم، میوه‌های كامل بهترین هستند، و كنسروهای شیرین نشده، سس سیب، یا میوه‌های خشك میان‌وعده‌های بهتری نسبت به میوه‌های فرایند شده یا آبنبات‌های شیرین شده با آبمیوه هستند.

در عرضه میوه و سبزی‌ها خلاق باشید. اگر كودك شما مایل به تمام كردن یك وعده كامل از سبزی نیست، اضافه كردن آن به غذاهای مورد علاقه‌اش را امتحان كنید، مانند ماكارونی و پنیر همراه با نخودفرنگی و بروكلی.

سبزی‌ها را همراه با پنیر ذوب شده به تورتیلا1 اضافه كنید. هویج و سیب را با كره بادام‌زمینی به عنوان میان‌وعده سرو كنید.

در وعده اصلی، به‌جای سیب‌زمینی، كدوحلوایی، كدو زمستانی و سیب‌زمینی شیرین را امتحان كنید، تمام این مواد از نظر مواد مغذی، مثل بتاكاروتن غنی‌تر از سیب‌زمینی هستند.

اگر نوع خاصی از سبزی به طرز ناامید كنندهای توی بشقاب باقی مانده، آن را به شكل دیگری امتحان كنید– سبزی‌های كاملا خردشده یا رنده‌شده را به برنج، ماكارونی، یا سیب‌زمینی له‌شده اضافه كنید.

از سس‌ها و پوشاننده‌ها استفاده كنید اما نه آنهایی كه غنی از شكر و نمك هستند.

درعوض میوه و سبزی را با ماست، سس گوجه‌فرنگی، پنیر، سس سیب، كره بادام‌زمینی یا هوموس سرو كنید.

راهکارهای مقابله با کودک بدغذا

شما سعی در دادن بروكلی به كودكتان كرده‌اید و او رویش را برگردانده یا آن را بیرون ریخته است. تسلیم نشوید.

تعداد كمی از بزرگسالان اولین بار كه طعم قهوه را امتحان كردند، دوست داشتند، درحالیكه بسیاری از ما در حال حاضر به آن معتاد شده‌ایم.

بسیاری از طعم‌ها اكتسابی هستند و برای اغلب مردم لازم است پنج تا ده بار در معرض مزه‌ای قرار بگیرند تا به آن عادت كنند.

والدین اغلب این اشتباه را می‌كنند كه با اولین علامت مقاومت، تسلیم می‌شوند، اما ممكن است به‌راحتی با كمی سعی اضافی به غذای جدید عادت كرد.

امكان دارد در یك جدال بازنده اما در یك جنگ با مقداری مقاومت برنده شوید.

روز بعد دوباره بروكلی را با كمی پنیر چدار ذوب شده یا مخلوط با ماكارونی امتحان كنید.

آن‌را به‌صورت نیمپز، خیسانده در ماست، سس هوموس (یا خام اگر كودك شما عادت به خوردن غذای جامد و سفت دارد) تهیه كنید.

از دسر یا هر نوع خوراكی دیگر، مثل هلو با یك قاشق كوچك ماست یخ‌زده، یا توت‌فرنگی با پودینگ استفاده كنید.

میوه را تقریبا به هرنوع غذایی برای صبحانه می‌توان اضافه كرد، مثل سس سیب با پنكیك تهیه شده از غلات كامل، یا خرما و برش‌های سیب در سوپ جو. به‌دنبال یافتن فرصت‌هایی برای وارد كردن تكه‌ای از سبزی یا میوه در تقریبا هر نوع غذا یا میان‌وعده‌ای باشید.

 

برچسب ها: کودک بدغذا، بدغذایی کودک، بد غذایی کودک، کودک بد غذای من، تغذیه کودک نوپا، با کودک بد غذا چه کنیم، تغذیه کودک بد غذا، غذای كودك بد غذا، تغذیه کودکان بد غذا، با کودکان بد غذا چه کنیم؟ تعداد بازديد: 855 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز