Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:18

14
آبان
فواید و مضرات مایکروویو در تهیه غذای کودک

فواید و مضرات مایکروویو در تهیه غذای کودک

برخی از مادران ممکن است به دلیل کمبود وقت، در تهیه غذای کودک یا کودکان خود متوسل به کمک گرفتن از دستگاه مایکروویو شوند، اما آیا مایکروویو برای تهیه غذای کودک مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

نقش مایکروویو در آشپزی امروزی

بیش از 30 سال است که دستگاه مایکروویو وارد آشپزخانه‌های منازل شده و به سرعت جای خود را در تهیه و آماده‌سازی غذاهای مختلف باز کرده است.

بسیاری از خانم‌ها اعتقاد دارند که با استفاده از مایکروویو می‌توانند در زمان تهیه غذا صرفه جویی نمایند.

به همین دلیل کاربرد این دستگاه در بسیاری از خانه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

منافع استفاده از مایکروویو در تهیه غذای کودک

تسریع در تهیه غذا: یکی از مهم‌ترین منافع مایکروویو آن است که در مدت زمان بسیار کوتاه می‌توان غذای مورد نیاز کودک را بدون کمترین دغدغه ای تهیه کرد.

از این نظر برای مادری که زمان کمی‌برای پرداختن به تهیه غذاهای متنوع برای کودک یا کودکان خود نسبت به انجام سایر فعالیت‌های روزانه دارد، می‌تواند به عنوان یک مزیت مطرح باشد.

حفظ ارزش غذای مواد غذایی: برخی تحقیقات علمی‌مدت‌ها است بر این باورند که با استفاده از مایکروویو می‌توان ارزش مواد مغذی موجود در مواد غذایی مانند سبزیجات را حفظ نمود، البته در این مورد نباید این نکته را فراموش کرد که این منفعت، فقط در صورتی صحیح خواهد بود که مدت زمان کوتاهی ماده غذایی در دستگاه مایکروویو و تنها برای گرم کردن مختصر قرار گیرد و در این مورد هم در مقایسه با روش‌های پختن طولانی مدت میزان مواد مغذی بالاتری خواهد داشت.

آسودگی نظافت مایکروویو: شاید یکی از منافع ثانویه استفاده از دستگاه مایکروویو آن است که بعد از تهیه غذا به راحتی و تنها با یک دستمال می‌توان داخل مایکروویو را به خوبی تمیز کرد و دیگر نیاز به شستشوهای طولانی مدت ظروف و محل طبخ غذا نمی‌باشد.

تنظیم اتوماتیک طبخ غذا به وسیله استفاده از دستگاه مایکروویو: یکی دیگر از منافع استفاده از دستگاه مایکروویو آن است که این دستگاه قابلیت تنظیم زمان طبخ را دارد و با تنظیم زمان طبخ، نگرانی از طبخ ناکامل یا زیاد مواد غذایی احساس نمی‌شود.

مضرات استفاده از مایکروویو در تهیه غذای کودک

- خطر جذب زیاد امواج مایکروویو در بدن کودک: این امواج با وجود این که در مدت زمان کوتاهی باعث بالا رفتن درجه حرارت در کل ماده غذایی می‌شوند، ولیکن تحقیقات جدید نشان دادند که کودکان بیشتر از افراد بزرگسال قادرند امواج مضر مایکروویو را در بدن خود جذب نمایند. به همین دلیل استفاده همیشگی از مایکروویو در تهیه غذای کودک توصیه نمی‌گردد.

- تولید مواد سمی‌در اثر استفاده از دستگاه مایکروویو: شاید یکی از خطرناک‌ترین مضرات استفاده از دستگاه مایکروویو، تجزیه برخی از ظروف پلاستیکی و نامناسب غذایی است که ممکن به اشتباه در دستگاه مایکروویو قرار گیرند.

در این موارد توصیه می‌شود که حتما در زمان استفاده از دستگاه مایکروویو، ظروف مواد غذایی مورد استفاده برای قرار گرفتن در داخل مایکروویو حتما شیشه‌ای و یا ظروف مخصوص برای استفاده در مایکروویو باشند.

- تجزیه برخی مواد غذایی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در دستگاه مایکروویو: مطالعات علمی‌نشان دادند که قرار گرفتن طولانی مدت برخی مواد غذایی در برابر اشعه‌های دستگاه مایکروویو می‌توانند باعث تولید ترکیبات مضر و احیانا سرطان زا در بدن شوند.

این مساله مخصوصا در مورد مواد غذایی پروتئینی و سبزیجات بیشتر از سایر مواد غذایی مشاهده می‌گردد.

توصیه به والدین

در مجموع به والدین و بخصوص به مادران توصیه می‌شود که تا حد امکان به ندرت از دستگاه مایکروویو برای تهیه غذای کودک خود استفاده نمایند.

ترجیحا سعی نمایند از مایکروویو برای گرم کردن کوتاه مدت برخی از مواد غذایی آماده شده از قبل استفاده نمایند و هرگز غذاهایی که نیاز به آماده‌سازی طولانی مدت را دارند و یا در ترکیبات آنها مواد پروتئینی وجود دارند را تنها با روش مایکروویو طبخ ننمایند.

سخن پایانی آن که استفاده از دستگاه مایکروویو تنها برای گرم کردن غذای کودک در مدت زمان کوتاه و آن هم به ندرت استفاده گردد و از روش‌های ایمن تر مانند تفت دادن، فرپز کردن و حرارت غیر مستقیم برای طبخ غذای کودک استفاده شود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تهیه غذای کودک، سلامت کودک، ایمنی غذای کودک، ضررهای مایکروویو، فواید مایکروویو، مایکروویو و غذای کودک تعداد بازديد: 977 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز