Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:39

5
فروردین
بخور نخورهای كودكانه در نوروز (2)

بخور نخورهای كودكانه در نوروز (2)

داشتن صبحانه كامل و مناسب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است. مادران و پدران عزیز باید زمان خوردن شام و خواب شبانه را طوری تنظیم نمایند كه بچه‌ها بتوانند صبح به موقع و با كمال میل صبحانه بخورند.

نكته 4: صبحانه را در روزهای تعطیل فراموش نكنید

یكی از مشكلاتی كه در دوران تعطیلات نوروز پیش می‌آید حذف وعده غذایی مهم و اساسی صبحانه به خصوص برای كودكان است. خوردن صبحانه برای همه اعضای خانواده به خصوص كودكان بسیار مهم است و پدران و مادران عزیز باید به این وعده غذایی اهمیت ویژه‌ای دهند. انرژی و مواد مغذی مصرف شده در این وعده می‌تواند باعث افزایش تحرك و فعالیت بدنی و نشاط و شادابی كودكان گردد.

داشتن صبحانه كامل و مناسب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است. مادران و پدران عزیز باید زمان خوردن شام و خواب شبانه را طوری تنظیم نمایند كه بچه‌ها بتوانند صبح به موقع و با كمال میل صبحانه بخورند. ضمناً صرف صبحانه همراه با خانواده به افزایش اشتهای كودكان كمك می‌كند. پس بهتر است صبحانه در محیطی با صفا و آرامش‌بخش با حضور افراد خانواده صرف شود. صبحانه كامل می‌تواند شامل شیر، عسل، نان سبوسدار، پنیر، گردو، آب میوه و سبزیجات و تخم‌مرغ باشد. 

نكته 5: در مسافرت مراقب تغذیه كودك خود باشید
مسافرت برای بچه‌ها بسیار جالب، سرگرم كننده و خاطره انگیز است. البته مشكلاتی هم دارد، چرا كه برنامه غذایی روزانه را به هم می‌ریزد و مجبور هستیم در هنگام مسافرت غذاهایی غیر از غذاهای معمول خود را استفاده كنیم. بزرگسالان شاید مشكلی با این موضوع نداشته باشند و راحت‌تر بتوانند خود را تطبیق دهند، اما در مورد كودكان وضع متفاوت است و باید خیلی مراقب تغذیه كودكان در هنگام سفر بود.

از آنجا كه زمان مصرف وعده‌های غذایی ممكن است به هم بریزد و در زمانی كه كودك گرسنه است غذا آماده نباشد، در نتیجه ممكن است كودك مجبور به مصرف تنقلات شود. بهتر است همیشه مقداری غذای آماده مثل ساندویچ كوكو و كتلت همراه داشته باشید تا از ریزه خواری كودك جلوگیری نمایید.

زمان سفر و تغذیه و خواب كودك خود را طوری تنظیم كنید كه كودك در آخر سفر گرسنه و خسته نباشد. همیشه یك لیوان آب جوشیده و تمیز با خود همراه داشته باشید. اگر كودكی دارید كه شیر خشك مصرف می‌كند، وجود آب جوشیده و تمیز بسیار اهمیت دارد. اگر كودك غذای كمكی می‌خورد، بهتر است غذای او را در شیشه یا ظرف تمیزی بریزید و در آن را ببندید تا حمل آن راحت باشد. 

میان‌وعده‌هایی مثل بیسكویت را كه كودك می‌تواند در دست بگیرد و بخورد همراه داشته باشید. از مصرف میوه‌‌‌ها و سبزی‌هایی كه به شسته شدن درست و صحیح آنها اطمینان ندارید خودداری كنید. معده كودكان بسیار حساس است و ممكن است به راحتی در معرض عفونت قرار گیرد.

مراقب كودك خود باشید تا چیزی در دهان خود نگذارد. هنگام مسافرت حتماً صابون یا ژل ضد عفونی كننده با خود همراه داشته باشید و از مصرف سبزی و سالاد در مكان‌هایی كه به بهداشتی بودن آنها اطمینان ندارید خودداری نمایید. اگر از غذاها و كنسرو استفاده می‌كنید قبل از مصرف، از سلامت آنها اطمینان حاصل نمایید و در صورت مشاهده برآمدگی و فررفتگی از مصرف آنها خودداری كنید. قبل از مصرف حتماً آنها را 20 دقیقه بجوشانید (حتی اگر قوطی آنها سالم به نظر می‌آید).

نكته 6: با تهیه غذاهای سالم خانگی به پارك و مكان‌های تفریحی بروید

امروزه رفتن به رستوران و خرید غذاهای فست فود به یك تفریح تبدیل شده است، تفریحی كه در درون خانواده‌ها چند وعده در هفته را شامل می‌شود. اگر دوست دارید در روزهای تعطیل بهاری از هوای پاك و لطیف این فصل لذت ببرید و به پارك بروید، بهتر است با تهیه غذایی سالم در خانه و چند ساندویچ گوشت یا مرغ و سالاد به این مكان‌های تفریحی بروید و علاوه بر لذت بردن از هوای تازه مطمئن باشید كه فرزندتان غذای سالمی را هم نوش جان كرده است. كودكان از دسته افرادی هستند كه علاقه زیادی به غذاهای فست فود دارند. 

در كنار تمام این غذاها، نوشابه‌های گازدار نیز معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند كه بسیار برای سلامتی مضر هستند. بهتر است همان طور كه ذكر شد از ساندویچ‌های خانگی خوشمزه و در كنار آن دوغ یا آبمیوه طبیعی برای تغذیه كودكان استفاده شود و این اقلام غذایی جایگزین فست‌فودهای زیانبار كنونی گردند.

 

 

برای خواندن بخش اول -بخور نخورهای كودكانه در نوروز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، صبحانه کودک، تغذیه کودک در نوروز، کودک و غذای خانگی، کودک و مسافرت تعداد بازديد: 860 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز