Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:35

17
آذر
غذاهای مفيد و مضر برای كودكان بيش‌فعال

غذاهای مفيد و مضر برای كودكان بيش‌فعال

ثابت شده است كه بیش‌فعالی با افزایش مصرف اسیدهای چرب ضروری بهبود می‌یابد.

دكتر نگار بهروز؛ پزشک عمومی

 

اختلالات توجه یا attention deficit disorder) ADD) یكی از مشكلات رفتاری كودكان می‌باشد كه متأسفانه در سال‌های اخیر بر تعداد آن به طور چشم‌گیری افزوده شده است.

غذاهای مفید برای کودکان بیش فعال

كنجد، تخم كدو تنبل و تخم گل آفتابگردان، منابع خوب اسیدهای چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است كه بیش‌فعالی با افزایش مصرف اسیدهای چرب ضروری بهبود می‌یابد. 

ماهی تن، قزل‌آلا، ساردین و ماهی كولی و نیز تخم كتان همگی تأمین‌كننده اسیدهای چرب امگا- 3 هستند. مصرف دو عدد ماهی در هفته برای این كودكان توصیه می‌شود.

فرآورده‌های غلات كه با صبحانه مصرف می‌شوند، نان جو، برنج و سیب‌زمینی از دسته غذاهای نشاسته‌ای هستند كه اثرات سوئی ندارند و می‌توانند مصرف شوند.
غذاهایی كه باید از خوردن آنها اجتناب كرد:

قند و مواد غذایی حاوی قند مانند بیسكویت، كیك، شیرینی، شكلات و نوشابه‌های شیرین می‌توانند موجب افزایش سریع قند خون و بروز بیش‌فعالی در بعضی از كودكان شوند.

بادام، سیب، زردآلو، كشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار حاوی سالیسیلات طبیعی هستند كه ماده‌ای شبیه به آسپرین می‌باشد و لازم است از رژیم‌های غذایی كودكان بیش‌فعال تا حد ممكن كاسته و گاهی اوقات حذف شود (این ماده به ویژه در بادام، سیب و زردآلو زیاد است).

تارترازین (Tarterazine): رنگ غذایی نارنجی رنگی است كه به صورت رنگ غذایی افزودنی مصرف می‌شود. تارترازین ممكن است در بیش‌فعالی موثر باشد، تارترازین بیش از همه در موارد زیر وجود دارد: غذاهای آماده بسته‌بندی‌شده، آدامس، شكلات، افشره لیمو، سس‌ها و افزودنی‌هایی كه بیشتر جهت تزئین روی دسرها مصرف می‌شوند. 
میوه‌های كنسروشده، كنسرو نخودفرنگی، بادام ساییده‌شده، نوشیدنی‌های كربنات‌دار و كیك‌هایی كه به صورت بسته‌بندی‌شده به فروش می‌رسند، حاوی تارترازین هستند.

اسید بنزوئیك نیز ماده‌ای افزودنی است كه ممكن است در ایجاد بیش‌فعالی موثر باشد. از این ماده به منظور محافظت و سالم نگه داشتن مواد غذایی آماده استفاده می‌شود و در بسیاری از غذاهای آماده مانند مرباها، سس‌ها، دسرها، شربت‌های طعم‌دهنده غذا، پوره میوه‌ها، آبمیوه‌ها و ماهی‌های كنسروی خوابانده شده در سركه، نمك و ترشی‌ها یافت می‌شود.

نوشابه‌های گازدار، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فسفر، و قهوه، چای، كولا و سایر نوشیدنی‌ها به علت داشتن كافئین، ممكن است علایم بیماری را تشدید كنند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، غذاهای مفید برای کودکان بیش فعال، تغذیه کودکان بیش فعال، تغذیه و عدم تمرکز کودک، تغذیه و اختلالات توجه کودک تعداد بازديد: 746 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز