Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:32

7
مرداد
7 مهارت لازم زندگی برای کودکان (1)

7 مهارت لازم زندگی برای کودکان (1)

اگر می‌خواهید کودکانتان در زندگی افراد موفقی باشند، باید از همین حالا مهارت‌هایی را در وی تقویت کنید. اما مهارت‌های اساسی که کودکان باید از کودکی یاد بگیرند کدام است؟

نیکی پاک‌بین

 

به نظر شما مهارت‌های اساسی زندگی که می‌توانید به کودکانتان یاد بدهید چیست؟

اکثر پدر مادرها نگران آینده فرزندانشان هستند، اما شاید بخوبی ندانند چه مسایلی را باید به آنها آموزش دهند تا مسیر پیش روی  آنها را هموارتر سازند.

در ذیل به 7 مهارت ذکر شده توسط کارشناسان تعلیم و تربیت کودک اشاره می‌کنیم که یادگیری آنها را از ملزومات می‌دانند.

انعطاف پذیری کودک

یکی از مسایل اساسی که والدین تمایل دارند بچه‌ها از پس مقابله با آنها برآیند بازگشت از شکست است. اگر آزمونی را خوب نگذرانند چه اتفاقی برای بچه‌ها می‌افتد؟

چگونه نگاه مثبتی به آن داشته باشند تا از آن تجربه‌ای خوب بدست بیاورند؟

در سال‌های پیش والدین بیشتر تمایل داشتند به بچه‌ها خدمات خوبی بدهند و امکانات بیشتر و بهتری برایشان فراهم کنند اما تجربه به آنها ثابت کرد که بهتر آن است راه‌هایی را انتخاب کنند تا بچه‌هایی مقاوم‌تر، با اعتماد به نفس بیشتر و متکی به خود تحویل جامعه دهند.

کودکان انعطاف‌پذیری را با سپردن کارها به آنها، شکست در آن و تلاش دوباره برای انجام آن یاد می‌گیرند. اگر مسوولیتی که به آنها سپرده شد برای اولین بار درست انجام ندادند والدین نباید در انجام آن دخالت کنند، بلکه فقط باید آنها را تشویق کنند.

کارشناسان معتقدند والدین از شکست‌های خود در زندگی برای کودکان خود تعریف کنند. بعنوان مثال اگر برای بدست آوردن شغلی خاص تلاش می‌کنند، ولی در کسب آن موفق نمی‌شوند، آن را برای فرزند خود بازگو کنند و نظر او را در این رابطه جویا شوند.

از او بپرسند به نظر وی چه باید کرد؟ آیا باید تسلیم شد؟ شغل‌های دیگری را انتخاب کرد و یا اینکه برای بدست آوردن آن شغل دوباره تلاش کرد؟

مهارت‌های عمومی کودک

ارتباط با دیگران در زندگی لازم و حیاتی است. آموزش رفتارهای پایه به زمان نیاز دارد، ولی برخی از رفتارها باید هرچه زودتر به کودکان آموزش داده شوند.

برخی از آنها مانند گفتگو کردن مکان و زمان منحصر به فرد خود را دارد. بعنوان مثال مکالماتی که در خانه بکار می‌روند نباید در مدرسه، رستوران یا منزل افراد دیگر استفاده شود.

«تشکر کردن» یا گفتن «لطفا» از همان ابتدای کودکی باید به بچه‌ها یاد داده شود. رفتارهایی مانند چگونه پشت میز غذا نشستن، آداب صرف غذا، تنه نزدن و سرو صدا نکردن بهنگام صرف غذا را از این دسته رفتارها می‌توان نام برد.

کارشناسان کودک معتقدند که تفهیم انجام این رفتارها به کودکان از همان ابتدا بسیار مهم است. مثلا در منزل دیگران باید مودب و موقر بود در غیر این صورت دوباره به آنجا دعوت نخواهند شد.

مهارت‌های داخل خانه

کمک گرفتن از کودکان در انجام کارهای خانه بدین معنا است که آنها زمانی که خانه را ترک می‌کنند قادر به مراقبت از خود باشند.

انجام برخی کارها مثل اتو کردن لباس‌ها، شستشوی ظروف، واکس زدن کفش‌ها، پختن املت و .... به آنها یاد می‌دهد تا در آینده بخوبی از عهده زندگی فردی خود برآیند و همیشه چشم انتظار فرشته‌ای نباشند تا به کمک آنها بیاید.

تقسیم کارهای خانه و عهده‌دارکردن بچه‌ها در انجام برخی از آنها به معنای کاهش کارهای پدر و مادر نیست بلکه راهی است که از این طریق بچه‌ها مسوولیت‌پذیری در زندگی را یاد بگیرند و اعتماد به نفس‌شان بالا برود و احساس کنند بخشی از یک تیم هستند.

انجام کارهایی مثل مرتب کردن تخت خوابشان به آنها این حس را می‌دهد که به مادر خود کمک کرده‌اند و همین به عنوان یک عامل، اعتماد به نفس را در آنها پرورش می‌دهد.

گشت و گذار ایمن در خانه

راه‌های خوبی برای آموزش استقلال به کودکان وجود دارد. به گفته کارشناسان، حس استقلال در بچه‌ها در حدود سن شش سالگی رخ می‌دهد. مثلا زمانی که به مدرسه می‌روند به آنها اجازه دهید که خودشان به خانه برگردند.

البته این در صورتی است که مطمئن باشید مسیر مدرسه تا خانه برای آنها امن و راه ویژه‌ای برای پیاده‌روی ایمن آنها وجود دارد. در این سنین باید چگونگی حفاظت از خود را به آنها یاد داد، نه اینکه ترس را در وجودشان ایجاد کرد.

 

 

برای خواندن بخش دوم-7 مهارت لازم زندگی برای کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، رشد کودک، استقلال کودک، مهارت های کودک، انعطاف پذیری کودک، مهارت های عمومی کودک، مهارت های داخل خانه تعداد بازديد: 1678 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز