Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:41

6
دی
زمين خوردن كودكان و پی آمدها

زمين خوردن كودكان و پی آمدها

نوزادان و شیرخواران مستعد چرخ زدن، غلت خوردن و سرازیر شدن از روی تختخواب به زمین هستند.

اعظم اسلامی مجد

 

با وجود این همه بازی، بالاو پائین پریدن، از دیوار و میز و صندلی بالا رفتن و... بی‌شك باید انتظار این را داشته باشیم كه كودكان گاهی اوقات زمین بخورند و دچار آسیب‌دیدگی شوند. برخی از آسیب‌دیدگی‌ها سطحی و گذرا هستند و خیلی زود رفع می‌شوند ولی برخی دیگر ممكن است ایجاد ناراحتی‌های جدی كنند و نیاز به توجه و مراقبت‌های جدی پزشكی داشته باشند.  اگر كودك دچار آسیب‌دیدگی جدی شده است، توجه كنید كه آیا:

هوشیاری كامل دارد؟ به شكل طبیعی نفس می‌كشد؟ دچار غش و از حال رفتگی شده است؟ نوزادان و شیرخواران

نوزادان و شیرخواران مستعد چرخ زدن، غلت خوردن و سرازیر شدن از روی تختخواب به زمین هستند. بهتر است كه در صورت بروز حادثه آرامش خود را حفظ كنید و دستپاچه نشوید. بسیاری از زمین خوردن‌ها و افتادن‌ها جدی نیستند و ایجاد مشكل نمی‌كنند و اغلب نیازی به مراجعه به پزشك نیست. معمولا وقتی شیرخوار یا كودك از فاصله60-30 سانتی متری به زمین می‌افتد، ممكن است دچار آسیب دیدگی شود نه ارتفاع‌های كمتر. 

كودكان نوپا 

گاهی اوقات كودك نو پا در حال دویدن به چیزی برخورد می‌كند و به زمین می‌خورد و سرش به جایی اصابت می‌كند. اگر چنانچه كودك دچار زخم و خونریزی شود باید او را به درمانگاه برده و مورد درمان قرار دهید. گاهی اوقات پیش می‌آید كه یك بزرگتر روی كودك واژگون می‌شود. اگر فرد بزرگسال، در حال دویدن باشد، احتمالا به كودك آسیب می‌رساند.

اگر بزرگسال در حال راه رفتن باشد، معمولا كودك دچار آسیب‌دیدگی جدی نخواهد شد. كودكانی كه از ارتفاعات بالای60 سانتی‌متر می‌افتند، بیشتر دچار آسیب‌های خاص می‌شوند مخصوصاً اگر به زمین سفت و سخت برخورد كرده باشند. در این وضعیت بهتر است به جای دستپاچه شدن و تماس با پزشك، ابتدا وضعیت دنده‌ها را چك كنید و بعد توجه كنید كه آیا سروبدن كودك قرمز، كبود، زخمی یا در حال خونریزی است یا خیر.

اگر تورم و مشكل خاصی می‌بینید، احتمالا مشكل خاصی نیز وجود ندارد. اما اگر شاهد تورم، تغییر شكل یكی از اعضا و بدن و یا درد شدید در یكی از اعضای بدن شدید، باید هر چه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید. 

سقوط از ارتفاع 

اگر كودك از یك ارتفاع زیاد به زمین افتاده است، مثلا یك صندلی بلند، روی پیشخوان و یا یك میز بلند، باید اقدامات لازم را هرچه سریعتر انجام دهید و او را به بخش اورژانس بیمارستان منتقل كنید. اگر از بلندی روی فرش افتاده باشد، بهتر است به سر و بدن او توجه كنید كه آیا دچار علامت و نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی شده است یا خیر و بعد با پزشك كودك تماس بگیرید و موضوع را به او اطلاع دهید.

اگر زمین خوردن كودك در حدی باشد كه بتواند مثل قبل حركت كند و راه برود. او را در حالی راحت قرار دهید و بعد به آسیب‌دیدگی، تورم و یا احیاناً زخمی كه ممكن است به وجود آمده باشد، توجه كنید. یك كمپرس سرد را روی بخش كبود شده و یا متورم قرار دهید. اگر كودك كاملا هشیار است، می‌توانید برای كاهش درد به او استامینوفن یا پروفن بدهید. اجازه دهید حداقل یك تا دو ساعت استراحت كند. به مدت 24 ساعت او را تحت نظر داشته و مراقبش باشید. 

علائم هشدار دهنده

اگر كودك دچار خواب‌آلودگی شده باشد و خیلی سخت از خواب بیدار شود.

اگر كودك خیلی ناراحت است و احساس خوبی ندارد.

اگر بیش از دوبار استفراغ كرده باشد.

اگر از سردرد، گردن درد و یا كمر درد شكایت داشته باشد.

اگر احساس درد در او بیشتر شده باشد و نتواند به طور طبیعی راه برود و حركت كند.

اگر نتواند با چشم‌هایش بر نقطه‌ای متمركز شود.

اگر هرگونه رفتار و حالتی از خود بروز دهد كه باعث نگرانی شما ‌شود.

چگونه از این اتفاقات ناخوشایند، پیشگیری كنیم

هرگز شیرخوار یا كودك نوپای خود را روی تخت‌خواب و یا مبلمان تنها به حال خود رها نكنیم.

میزها، صندلی‌ها و كلیه وسایلی كه كمی بلندتر از حد معمول هستند را از دسترس كودك خردسال دور نگه دارید.

به هنگام دوچرخه سواری، اسكیت و اسكیت بورد از كلیه وسایل ایمنی مخصوصاً كلاه محافظ استفاده نمائید.

برای كودك نوپای خود، كفش‌های مناسب خریداری كنید. كودكان به علت تحرك زیاد نیاز به توجه بیشتر دارند، گاهی اوقات كفش‌های نامناسب آنها، باعث زمین خوردنشان می‌شود.

وسایل و اشیاء خطرناك و مزاحم را از جلوی راه آنها بردارید، حتی به موقعیت قرار گرفتن فرش و قالیچه‌ها نیز توجه كنید.

تا جائی‌كه می‌توانید محیط اطراف كودك را آزاد و راحت نگاه دارید.

زمین خوردن بخشی از فرایند رشد دوران كودكی است و معمولا نمی‌توان به طور كامل از آن جلوگیری كرد. در طی دوران كودكی، آنها بارها و بارها به زمین می‌خورند و این اتفاق در میان دخترها بسیار شایع‌تر از پسرهاست.

دقت و توجه به نكات ایمنی و هشیاری والدین می‌‌تواند از بسیاری از این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری كند.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، زمین خوردن کودک، سقوط کودک ار ارتفاع، ایمنی کودک، نگهداری کودک تعداد بازديد: 1101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز