Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:58

6
دی
آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش دوم

آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش دوم

قبل از اینكه لباس مناسب را تن نوزاد بپوشانید، او را پوشك كنید. یك نوزاد سالم به طور متوسط روزانه 10 بار و در هفته 70 بار پوشك خود را كثیف می‌كند.

پوشك كردن نوزاد

قبل از اینكه لباس مناسب را تن نوزاد بپوشانید، او را پوشك كنید. یك نوزاد سالم به طور متوسط روزانه 10 بار و در هفته 70 بار پوشك خود را كثیف می‌كند. قبل از تعویض پوشك، ابتدا تمام وسایل مورد نیاز را در کنار خود قرار دهید (پوشك تمیز، پماد نوزاد، آب گرم، لیف نرم و تمیز، دستمال مرطوب و یا دستمال كاغذی). نوزاد را به پشت بخوابانید و پوشك كثیف را در بیاورید و ناحیه تناسلی را با دستمال مرطوب تمیز كنید. هنگام تمیز كردن پسران دقت كنید؛ زیرا زمانی كه در معرض هوا قرار می‌گیرند، ممكن است تحریك شوند و ادرار كنند. موقع تمیز كردن دختران نیز دقت كنید آلودگی‌ها از پشت به قسمت جلو هدایت نشود؛

زیرا آنها به سرعت دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند. می‌توانید به جای استفاده از دستمال مرطوب، آنها را به دقت بشویید و سپس خشك كنید. برای جلوگیری و یا درمان ناراحتی پوستی نوزاد از پماد نوزاد استفاده كنید و به یاد داشته باشید بعد از تعویض پوشك، حتماً دست‌های خود را به دقت بشویید. بثورات نوعی مشكل پوستی در نوزادان است كه پوست آنها قرمز، خشك، حساس و ملتهب می‌شود.

برای جلوگیری از بثورات نوزاد

پوشك او را به طور مكرر و بعد از هر اجابت مزاج تعویض كنید. بعد از شستشوی نوزاد با آب و صابون، او را خشك كرده و كرم بمالید. كرم‌های حاوی اكسید روی، انتخاب بهتری است؛ زیرا مانع از بین رفتن رطوبت پوست می‌شوند. اگر به جای پوشك از دستمال‌های نخی استفاده می‌كنید، آنها را با شوینده‌های بدون بو، رنگ و مواد بشویید. مدتی از روز كودك را پوشك نكنید و اجازه دهید بدن او در معرض هوا قرار گیرد. اگر مشكل پوستی كودك بیش از سه روز ادامه یافت و یا به نظر رسید كه اوضاع بدتر شده است، به پزشك مراجعه كنید؛ زیرا ممكن است یك عفونت قارچی باشد و نیاز به پزشك و دارو باشد.

مبانی حمام

بند ناف كودك ظرف یک الی چهار هفته می‌افتد و ختنه پسرها طی یکی دو هفته بهبود می‌یابد. یك كودك سالم در سال اول تولد خود به دو یا سه بار حمام در هفته نیاز دارد و حمام بیشتر از این موجب خشك شدن پوست او می‌شود. وان نوزاد را از آب گرم (نه داغ) پر كرده و برای تست دمای آب از آرنج خود استفاده كنید. بهتر است از وان‌های پلاستیكی مخصوص نوزاد استفاده نمایید كه حمام كودك را آسان‌تر می‌كنند. لباس كودك را در آورده، او را داخل آب كنید و با یكی از دست‌های خود سر او را نگه دارید.

همان طور که با نوزاد صحبت می‌كنید، با استفاده از یك لیف حمام تمیز و نرم، بدن او را به آرامی بشویید. در طول حمام مرتب روی بدن كودك آب بریزید تا احساس سرما نكند و بلافاصله بعد از حمام او را داخل یك حوله تمیز بپیچید و به همسر یا فرد دیگری بدهید تا او را خشك کند و در یك اتاق گرم لباس بپوشاند. اگر هنوز بند ناف نوزاد خوب نشده یا محل ختنه بهبود نیافته است و یا نوزاد با حمام مشكل دارد و بی‌‌تابی می‌كند، او را به روش خشك حمام كنید.

به این ترتیب كه لباسش را در یك اتاق گرم در آورده و با یك لیف حمام مرطوب (فقط با آب خالی) چشم‌ها و گوش داخلی و بیرونی و بینی و بدن و در آخر ناحیه تناسلی را تمیز كنید و سپس به آرامی سر را با یك اسفنج صابونی ماساژ دهید و در نهایت با یك اسفنج مرطوب دیگر و مقدار بسیار كمی آب سرد، او را بشویید. در هنگام حمام كردن هرگز کودک را تنها نگذارید. 

 ادامه مطلب

برچسب ها: بند ناف نوزاد، دوران رشد نوزاد، دوران کودکی، پوشک کردن نوزاد، نحوه پوشک کردن نوزاد تعداد بازديد: 758 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز