Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:22

23
اسفند
چگونه خواب کودکان در نوروز به هم نخورد؟

چگونه خواب کودکان در نوروز به هم نخورد؟

تعطیلات نوروز به سرعت نزدیک می‌شود و بسیاری از والدین علاوه بر دغدغه‌هایی که در تعطیلات و ایام قبل از آن دارند به بر هم خوردن برنامه خواب نوزادان و کودکان خود نیز اهمیت می‌دهند.

اعظم اسلامی مجد

 

به هم خوردن نظم برنامه خواب کودکان بستگی کامل به شخصیت و ویژگی‌های کودک دارد. برخی از کودکان با یک شب تغییر ساعت خواب، به راحتی کنار می‌آید و برایشان مشکلی پیش نمی‌آید ولی تعداد زیادی از آنها نیز چند روز طول می‌کشد تا به برنامه قبلی برگردند.

بسیاری از خانواده‌ها در طول تعطیلات نوروز، برنامه سفر به شهرها و کشورهای دیگر را دارند. تعطیلات به شکل‌های مختلف می‌تواند روی خواب کودک شما اثر بگذارد مثلا، خواب‌های نیمروزی که بسیار بیشتر می‌شود و خستگی بسیار زیاد در زمان خواب شبانه و عوامل دیگر همگی باعث بروز برخی مشکلات پیرامون خواب کودکان می‌شود.

به هر حال چیزی که اتفاق می‌افتد، ادامه یافتن برنامه‌های تفریحی و مهمانی خانواده‌ها حتی با وجود بر هم خوردن خواب کودکان می‌باشد.

مشکلات اغلب خانواده‌ها در مورد خواب کودک در تعطیلات نوروز

خواب‌های نیمروزی و افزایش تعداد دفعات آنها.

ساعت 10 شب شده است و کودک شما در خانه مادربزرگش به خواب نمی‌رود.

در مسافرت، کودک‌تان اصرار دارد شب کنار شما و در تخت‌خواب شما بخوابد مخصوصا در هتل.

کودک‌تان حتی با اینکه شب بسیار دیروقت به تخت‌خواب رفته است صبح بسیار زود بیدار می‌شود.

تعداد دفعات بیدار شدن کودک از خواب در نیمه شب بیشتر می‌شود. وقتی که کودک در همان ساعت مشخص قبلی به خواب می‌رود و از خواب بیدار می‌شود، می‌توانید مطمئن باشید که به اندازه کافی خوابیده است کودکانی که به اندازه کافی می‌خوابند بعدازظهرها سرحال هستند کمتر بیمار می‌شوند و به طور کلی وضعیت روحی و جسمی مطلوب‌تری دارند.

راهکارهای مفید تنظیم خواب کودک

با یک برنامه‌ریزی درست و به جا می‌توان به کودک کمک نمود تا به این مشکل فائق آید.

مثلا؛

قصه بگویید: با قصه گفتن، کودک خود را برای خواب آماده می‌کند. یک کتاب مناسب انتخاب کنید و برای او قصه‌ای بخوانید و بعد شب به خیر بگویید و بگذارید تا بخوابد ممکن است در طول شب چند بار از خواب بیدار شود و سراغ شما را بگیرد و این اتفاق دوباره برای شما تکرار شود ولی به هر حال به این رویه ادامه دهید.

چراغ‌ها را زودتر خاموش کنید. وقتی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنید، ناخودآگاه ساعت خواب بدن کودک تنظیم می‌شود و او خود را آماده خواب می‌کند.

سر ساعت قبلی از خواب بیدار شود.

حتی اگر کودکتان شب دیر به خواب رفته باشد، باز هم بهتر است که صبح همان ساعت قبلی یعنی ساعت 8 بیدار شود تا برنامه قبلی خوابش از بین نرود. اگر در طول روز دچار خواب‌آلودگی شد، اجازه دهید چرت نیمروزی داشته باشد.

برنامه‌ای ترتیب بدهید تا کودکتان در طول تعطیلات، ورزش کردن را رها نکند. ورزش کردن کمک می‌کند که خواب با کیفیت‌تری داشته باشد و شب‌ها به خواب عمیق برود.

اگر یک شب خیلی دیر خوابیده باشد، اجازه ندهید روز بعد، بیشتر ساعات روز را در خواب سپری کند خواب‌های نیمروزی نباید بیشتر از 40 دقیقه باشد.

شب قبل از خواب به کودکتان غذای سنگین ندهید. شام را دیروقت نخورید و اگر در مهمانی هستید از میزبان بخواهید کمی غذا برای کودک شما بکشد، غذاهای سنگین و پرکربوهیدرات نیز به او ندهید.

یک تا دو ساعت قبل از خواب به او خوراکی و غذاهای کافئین‌دار ندهید مثل نوشابه و کاکائو.

اجاز ندهید تا دیروقت بیدار بماند و مشغول تماشای تلویزیون باشد. حتی استفاده از لپ‌تاپ و تبلت را نیز محدود کنید.

نور متصاعد شده از این وسایل الکترونیکی باعث سرکوبی ملاتونین (هورمونی که به هنگام خواب در بدن ترشح می‌شود) می‌گردد.

 تا جایی که ممکن است مسافرت رفتن با کودک نوپا را به تعویق بیندازید. اجازه دهید که کودکتان کمی بزرگ‌تر شود و بعد با او به سفر بروید تا بیشتر لذت ببرید.

 با نزدیک شدن به پایان تعطیلات کم‌کم ساعت خواب کودک را به حالت قبل برگردانید.

 اتاق خواب گرم با دمای بالا باعث بدخوابی کودک می‌شود پس سعی کنید کودکتان در اتاقی بخوابد که دمای آن استاندارد است و به او احساس آرامش می‌دهد.

 برنامه خوردن صبحانه را به هیچ وجه کنسل نکنید و با کمک آن سطح انرژی بدن کودکتان  را بالا نگه دارید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، سلامت کودک، کودک و نوروز، خواب کودک در نوروز، تنظیم خواب کودک، خواب و نوروز، خواب و تعطیلات تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز