Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:36

28
آذر
سالم و شاد در زنگ ورزش

سالم و شاد در زنگ ورزش

معمولا كودكان در زمان ورزش در مدرسه پرجنب و جوش هستند اما بعضی مواقع در حین فعالیت و ورزش دچار حوادث و آسیب‌هایی می‌شوند. اما می‌توان با راهکارهایی احتمال بروز آسیب‌ها را کاهش داد.

اعظم اسلامی مجد

 

دلایل آسیب‌دیدگی كودكان در زنگ ورزش چیست؟

حضور و شركت در هر نوع رشته‌ ورزشی از دوچرخه سواری گرفته تا فوتبال ممكن است با بروز برخی حوادث و سوانح پیش بینی نشده همراه باشد، بنابراین لازم است كه از قبل كودكان را با رعایت برخی نكات ایمنی برای كاهش احتمال بروز آنها آشنا كنیم.

با آشنایی از این اتفاقات و پیشامدها و البته دانستن چگونگی جلوگیری و كنترل آنها می‌توانیم تجربه خوب و مثبتی را از ورزش كردن برای فرزندان خود به وجود آوریم.

كودكان به دلایل مختلف دچار حوادث ناشی از ورزش كردن می‌شوند. كودكان كمتر از 8 سال نسبت به بزرگسالان واكنش‌های كندتری بروز می‌دهند چرا كه هنوز بالغ نشده‌اند و در حال رشد هستند بنابراین وقتی كه كوچك‌تر هستند،‌ ممكن است خطرات متعددی آنها را تهدید كند.

وقتی كه بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند، احتمال بروز خطرات كمتری می‌شود ولی همچنان برطرف نمی‌شود و نیاز به مراقبت و توجه همچنان ادامه دارد.

چگونه از حوادث و آسیب‌دیدگی‌ها در حین ورزش جلوگیری كنیم؟

با رعایت چند نكته ساده و اساسی می‌توانید خطرات را به حداقل برسانید.

مثلاً:

از وسایل و امكانات درست و مناسب آن ورزش استفاده كنید

- وسایل و تجهیزات سالم و مناسب كه هم اندازه كودك است و باسن او تناسب دارد، مثل كلاه محافظ برای بیسبال، دوچرخه‌سواری، اسكیت، زانوبند، مچ بند و كفش مناسب رشته ورزشی، محافظ دهان و... كمك زیادی در جلوگیری از بروز حوادث می‌كنند.

این تجهیزات باید توسط شركت‌های معتبر تولید شده باشند. و استانداردهای مورد نیاز را داشته باشند مثلا كلاه دوچرخه‌سواری باید علامت استاندارد (cpsc) را داشته باشد.

سطح زمین ورزشی باید سالم و مناسب باشد

سطح زمین را پیش از ورزش چك كنید تا چاله و یا حتی برآمدگی نداشته باشد، چرا كه باعث سقوط كودكان خواهد شد. در ورزش‌هایی مثل ورزش دو و بسكتبال، اهمیت زمین بسیار زیاد است چرا كه كودك مدت زیادی در آن می‌دود و ورزش می‌كند.

نظارت و توجه ویژه والدین و مسئولان

كودكان در هر رشته ورزشی كه شركت می‌كنند، نیاز به نظارت و توجه بزرگ‌ترها دارند. بزرگ‌ترهای آگاه و مطلع با حضور و توجه خود می‌توانند از برخی حوادث و اتفاقات جلوگیری ‌كنند.

مربی تیم ورزشی، مهم‌ترین فرد در این رابطه است حفظ سلامت و نگهداری از كودكان در حین ورزش مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه و مسئولیت مربی است.

بنابراین قبل از ورود فرزندتان به زمین بازی و یا شروع ساعت ورزش در مدرسه، اطمینان حاصل كنید كه مربی مربوطه اوضاع را تحت كنترل دارد.

مربی باید مهارت كافی در این زمینه را داشته باشد و به بلوغ حسی و جسمی نیز رسیده باشد.

آمادگی صحیح

اگر كودك هنوز آمادگی لازم برای یك رشته ورزشی خاص را پیدا نكرده، او را مجبور به آن نكنید. ابتدا باید مطمئن باشید كه كودك بازی را می‌شناسد و می‌داند كه باید در زمین چه كار كند.

كودكان باید قبل از آغاز ورزش كمی خود را گرم كنند. گرم كردن بدن قبل از ورزش اهمیت زیادی دارد و احتمال بروز خطرات را كاهش می‌دهد.

در ضمن لازم است كه قبل از ورزش كردن، آب كافی نوشیده باشند.

انواع آسیب دیدگی‌های ناشی از ورزش كردن

صدمات حاد، صدمات متوسط، صدمات معمولی و سطحی

صدمات حاد: معمولا یكدفعه و ناگهانی ایجاد می‌شوند و با آسیب‌دیدگی‌های جدی همراه هستند. آسیب‌دیدگی نخاع، جمجمه و ستون فقرات از این دسته است.

آسیب‌دیدگی چشم، زخم‌های شدید همراه با خونریزی زیاد، شكستگی استخوان و آسیب‌هایی از این دست، ‌همگی نیاز به درمان بسیار جدی و سریع دارند، از صدمات حاد و شدید محسوب می‌شوند.

استفاده از وسایل غیر استاندارد و نداشتن تجهیزات لازم در حین ورزش می‌تواند باعث بروز چنین حوادثی شود.

صدمات متوسط

فشار زیاد روی استخوان‌ها و عضلات، تورم زانو و خراشیدگی آن، فشار روی استخوان‌ها و... می‌تواند كودكان را آزار دهد و تا مدتی نیز زندگی روزمره‌شان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

التهاب تاندون‌ پا، ورم دست و پا همراه با درد آسیب‌دیدگی و تورم هر یك از اندام‌ها و استخوان‌ها مثل دست، كتف، پا جزو این دسته از آسیب‌دیدگی‌ها هستند.

صدمات معمولی و سطحی

ورزشكاری كه قبلا آسیب دیده و بعد از مدتی مجدداً به زمین بازی بر می‌گردد، ‌احتمال دارد دوباره دچار آسیب دیدگی شود چرا كه زمینه این اتفاق بیشتر برای او فراهم است.

چرا كه آن بخش و عضو ضعیف است و سریع‌تر آسیب می‌بیند. اگر آسیب‌دیدگی مجدد ایجاد نشود، صدمات سطحی به راحتی درمان می‌شوند فقط قبل از شروع ورزش مطمئن شوید كه كودكتان به خوبی بدنش را گرم و آماده كرده است و در انتها نیز باشد به درستی سرد كند.

ورزش‌های ناگهانی بدون گرم و سرد كردن باعث بروز این دسته از صدمات و آسیب دیدگی‌ها می‌شوند.

چگونه آسیب‌ها و صدمات ناشی از ورزش كردن كودكان را درمان كنیم؟

آسیب‌های جدی و شدید نیاز به درمان و مراقبت‌ جدی دارند و باید توسط متخصصان و پزشكان مداوا صورت بگیرد.

اگر كودكتان بعد از آسیب دیدگی نمی‌تواند عضوی از بدنش را تكان دهد یا اینكه دچار گیجی شده است باید هر چه سریع‌تر او را به اورژانس بیمارستان منتقل كنید.

صدمات معمولی، ساده‌تر مداوا می‌شوند. درد دارند و كودك را دچار ناراحتی می‌كنند ولی محدودیت حركتی ندارند.

به هر حال این آسیب‌دیدگی‌ها نیز باید تحت نظر پزشك مداوا شوند. احتمالا كودك باید تا مدتی استراحت كند تا از فشار روی ناحیه آسیب دیده كم شود.

برگشت به زمین بازی باعث آسیب‌های جدی‌تر می‌شود. معمولا این نوع از آسیب دیدگی‌ها با تورم همراه هستند و نیاز به فیزیوتراپی می‌باشد.

 

برچسب ها: سلامت کودک، زنگ ورزش کودک، کودک و آسیب ورزشی، کودک ورزشکار، حوادث کودکان، زمین ورزشی، آسیب دیدگی کودک ناشی از ورزش، صدمات ناشی از ورزش تعداد بازديد: 1174 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز