Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:50

28
مهر
علایم مشکلات تیروییدی در کودکان

علایم مشکلات تیروییدی در کودکان

برخی از مشکلاتی که در افراد و به ویژه در کودکان دیده می‌شود از قبیل اضافه وزن،‌ لاغری، کوتاهی قد، خستگی،‌ افزایش یا کاهش اشتها و ... به مشکلات تیروییدی مربوط می‌شوند.

نیلوفر انصاری

 

مشکلات تیروییدی در کودکان کم نیستند، اما به میزانی که والدین باور دارند نیز متداول نمی‌باشند. برای مثال، تنها پنج درصد از بیمارانی که از پر‌کاری تیرویید رنج می‌برند کمتر از ۱۵ سال دارند.

به ویژه هنگامی که کودکان دارای اضافه وزن هستند باید در نظر داشت که کودکان مبتلا به مشکلات تیروییدی معمولا کوتاه قد هستند در حالی که کودکانی که به علت پرخوری و یا فعالیت نداشتن ، اضاغه وزن دارند اغلب قد بلندی دارند.

بیش از اندازه خوابیدن نیز نشانه دیگریست که به واسطه آن والدین به پزشک متخصص اطفال مراجعه می‌کنند، هرچند تنها با مشاهده تست تیرویید می‌توان ازدرست بودن این نشانه اطمینان کسب کرد.

بدون علایم دیگر زیاد خوابیدن کودک می‌تواند امری عادی باشد و یا مواردی دیگر همانند آپنه انسدادی خواب، افسردگی و غیره علت آن باشد.

مشکلات تیروییدی

نمی‌توان گفت کودکان دچار مشکلات تیروییدی نمی‌شوند. از کم‌کاری مادرزادی تیروییدی و تیروییدیت هاشیموتو تا بیماری گریوز، کودکان و نوجوانان می‌توانند مشکلات تیروییدی داشته باشند.

بررسی کردن شایع ترین علایم و نشانه‌های پرکاری و کم‌کاری تیرویید می‌تواند شما را نسبت به انجام آزمایش‌های عملکرد تیرویید برای فرزندتان و یا گشتن به دنبال علتی دیگر برای این علایم آگاه سازد. 

علایم کم‌کاری تیرویید

کم‌کاری تیرویید در بیشتر مواقع هنگامی رخ می‌دهد که غده تیرویید به اندازه کافی هورمون تیرویید تولید نمی‌کند. به این علت که تواناییش را ندارد (هیپوتروییدی اولیه) یا به این علت که غده تیرویید به درستی تحریک نشده است (هیپوتیروییدی ثانویه).

اغلب کودکان مبتلا به هیپوتیروییدی اولیه، میزان کمی تیروکسین آزاد، میزان زیادی هورمون محرک تیرویید (TSH) و علایم مربوط به کم‌کاری تیرویید را که در ادامه به آنها اشاره شده، دارا می‌باشند.

* کوتاهی قد و کاهش سرعت رشد

* پوست خشک و خشن

* یبوست

* ناتوانی در تحمل گرما

* خستگی مفرط و کمبود انرژی

* خواب بیش از اندازه

* حساس شدن پوست نسبت به کبودی

* تاخیر در سن استخوانی

* تاخیر در بلوغ (در نوجوانان)

* گالاتوره یا ترشح شیر از سینه ها

* بلوغ زودرس

* سردرد

* مشکلات بینایی

نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیرویید، اغلب طی آزمایش‌های غربالگری که به طور معمول شامل آزمایش های کم‌کاری تیرویید نیز می‌باشند، شناسایی می‌شوند. 

علایم پرکاری تیرویید

در پرکاری تیرویید، میزان هورمون‌های تیروییدی بیش از حالت عادی می‌باشد. این کودکان معمولا دارای T4، T3 زیاد و TSH کمی هستند. علایم پر کاری تیرویید می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

* بی‌ثباتی عاطفی که به واسطه آن فرزند شما زودرنج بوده، سریعا هیجان زده می‌شود و به راحتی و بیشتر از حالت عادی گریه می‌کند.

*  بی‌توجهی

* لرزش انگشت

* افزایش اشتها

* کاهش وزن، اختلال در رشد

* بزرگ شدن غده ی تیرویید (گواتر)

* اگزوفتالموس (بیرون زدگی کره چشم)

* افتادگی پلک بالا

* کم پلک زدن

* قرمزی پوست

* تعرق مفرط

* ضعف عضلانی

* تند تپشی و تپش قلب

* فشار خون

در صورتی که فکر می‌کنید تیرویید فرزندتان پر کار و یا کم کار است و یا به درستی کار نمی‌کند با متخصص اطفال صحبت کنید.

از آن جایی که تشخیص تیرویید در مواردی آسان نیست و تفسیر تست عملکرد تیرویید نیز دشوار است، مراجعه به متخصص غدد کودکان می‌تواند مفید باشد.

 

برچسب ها: سلامت کودک، علایم مشکلات تیروییدی در کودکان، تیرویید کودک، پرکاری تیرویید کودکان، کم کاری تیرویید کودکان، هیپرتیروییدی کودک، هیپوتیروییدی کودک تعداد بازديد: 851 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز