Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:23

11
مرداد
علت دندان قروچه در كودكان (2)

علت دندان قروچه در كودكان (2)

بخش دوم- با وجود تمام پژوهش‌ها و بررسی‌های به عمل آمده، هنوز علت اصلی دندان قروچه مشخص نیست؛ اما در برخی موارد جفت نبودن دندان‌های فك بالا و پایین است.

 

وقتی كه موضوع پیچیده‌تر می‌شود، مثل وقتی كه كودك به همراه خانواده‌اش به شهر دیگری نقل مكان می‌كند، باید با كودك در مورد نگرانی‌ها و ترس‌هایش حرف زد و آنها را بر طرف كرد. در صورت نیاز می‌توان از پزشك كمك گرفت.

در برخی موارد نادر استرس كودك آنقدر شدید است كه خواب شبانه او را نیز مختل می‌سازد. در چنین مواردی پزشك معالجات ویژه‌ای برای كودك در نظر می‌گیرد؛ ولی در ابتدا باید علت استرس شدید كودك مشخص شود.

 دندان قروچه چه مدت طول می‌كشد؟

دندان قروچه دوران كودكی معمولاً خود به خود در بزرگسالی برطرف می‌شود. اغلب كودكان خردسال وقتی كه دندان‌های شیری‌شان می‌افتد و دندان‌های دائم آنها بیرون می‌آید، از شر دندان قروچه راحت می‌شوند. به هر حال، فقط تعداد بسیار كمی از كودكان در بزرگسالی نیز دندان قروچه دارند. اگر علت بروز دندان قروچه استرس باشد، مادامی كه این علت بر طرف نشود، دندان قروچه نیز از بین نمی‌رود.

جلوگیری از دندان قروچه

برخی از انواع دندان قروچه‌ها واكنشی بسیار طبیعی به رشد و نمو است و برخی موارد نیز قابل درمان نیستند. اگر علت استرس باشد، می‌توان از طریق حرف زدن مداوم با كودك در مورد احساساتش و كمك به او برای برخورد و مقابله با استرس، از آن جلوگیری كرد.

ورزش و دندان قروچه

دندان قروچه نوعی رفتار ناخودآگاه است كه نیاز به درمان دارد. ریلكس كردن فك، ایجاد فاصله بین دندان‌ها و برخی تمرینات دیگر می‌تواند به كاهش یا بهبود این رفتار كمك كند. زبان‌تان را به آرامی به سقف دهان‌تان بچسبانید و تا جایی كه ممكن است در همان حالت بمانید. در مواقعی كه دندان قروچه شدید است، می‌توان از تمرین هُل دادن چانه استفاده كرد تا فك در جای صحیح خود قرار بگیرد.

انگشتان خود را جلوی چانه بگیرید و با كمی فشار چانه را به سمت جلو هُل دهید و مجدداً به حالت اول باز گردید. این‌كار را تا 10 بار و حتی بیشتر تكرار كنید. افرادی كه دچار دندان قروچه می‌شوند، به تمریناتی نیاز دارند كه باعث شل شدن عضلات‌شان ‌شود. مُشت خود را باز كنید و دست‌تان را روی چانه‌تان بگیرید.

سَر را خم كرده و دست‌تان را به حالت خمیده دور چانه جمع كنید. با دست كمی به چانه فشار بیاورید و سر را كمی تكان دهید. این‌كار باعث آرامش عضلات چانه می‌شود. برای شل كردن عضله نزدیك فك، دهان‌تان را به اندازه پهنای یك انگشت باز كنید و زبانتان را به سقف دهان بچسبانید، (زبان را كمی پیچ داده و پشت آن را به سقف دهان بچسبانید) سعی كنید 10 بار بدون آنكه فك خود را تكان دهید، صدایی از دهان‌تان به وجود آید.

شیوه‌های ریلكس كردن عضلات و داروهای مربوط به بهبود خواب همگی روی دندان قروچه و كاهش آن اثر می‌گذارند؛ اما تأثیرات آنها دائمی نخواهد بود. بهترین كار، مدیریت استرس است. حتی برخی از متخصصان تحرك فك را زیان‌آور می‌دانند و معتقدند كه كودكان و بزرگسالان مبتلا به دندان قروچه نباید ورزش فك و چانه انجام دهند.

آنها پیشنهاد می‌كنند كه به هنگام خواب، به پشت بخوابید تا كمتر دهان‌تان بسته باشد و باز بودن دهان از به وجود آمدن این حالت جلوگیری می‌كند. می‌توانید بین دندان‌هایتان كمی پنبه بگذارید تا شاید از این راه ساییدگی‌های كمتری بین دندان‌ها به وجود آید.

به هر حال در مورد روش‌های از بین بردن دندان قروچه پزشكان نظریات مختلفی ارائه داده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند در این رابطه به یك راهكار مناسب دست یابند.

 

 

برای خواندن بخش اول- علت دندان قروچه در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دندان قروچه، جلوگیری از دندان قروچه، استرس شدید، علت بروز دندان قروچه، ورزش و دندان قروچه، تحرک فک، ریلكس كردن فك تعداد بازديد: 731 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز