Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:12

27
بهمن
سلامت دندان کودک (2)

سلامت دندان کودک (2)

تا دو سالگی مسؤولیت مراقبت از دندان‌های كودكان به عهده والدین است. تا این سن، دندان‌های كودك را با یك دستمال نرم و تمیز پاك كنید و بعد از دو سالگی استفاده از نخ دندان را نیز شروع كنید.

كودكان پیش دبستانی
تا دو سالگی مسؤولیت مراقبت از دندان‌های كودكان به عهده والدین است. تا این سن، دندان‌های كودك را با یك دستمال نرم و تمیز پاك كنید و بعد از دو سالگی استفاده از نخ دندان را نیز شروع كنید. كودكان معمولا تا چهارسالگی قادر نیستند اینكار را خودشان به تنهایی انجام دهند و عموماً تا هشت سالگی نیز نمی‌توانند به طور موثر از نخ دندان استفاده كنند.

پس لازم است خودتان تا مدتی اینكار را انجام دهید و بعد از آن در انجام اینكار كمكش كنید و در سال‌های بعدی نیز فقط نظارت داشته باشید. اگر كودكتان 5-7 ساله است، او را روبه‌روی خود بنشانید. مقدار از نخ دندان را بریده و نخ را آرام بین دندان‌هایش حركت دهید (حركتی شبیه اره كردن)؛ هر دو سر نخ را در یك راستا بكشید و با حركت C شكل دندان‌ها را یكی یكی تمیز كنید.

نخ را محكم به كناره دندان بكشید و با حركت رو به بالا، بین دندان‌ها تمیز كنید. همین كار را در مورد دندان مجاور نیز تكرار نمایید. این كارها را در مورد تك تك دندان‌های كودك انجام دهید تا تمام مواد در بین دندان‌ها از دهان خارج شوند. اینكار را هر شب بعد از مسواك زدن برای كودك خود انجام دهید تا او با عادت‌های درست بهداشت دهان و دندان آشنا گردد. 

كودكان 7-9 ساله
در این مرحله سنی كودكان، خود مسؤول مسواك زدن دندان‌هایشان هستند؛ اما همچنان برای استفاده از نخ‌دندان نیاز به كمك دارند. تماشای شما به هنگام استفاده از نخ دندان بسیار مؤثر خواهد بود. می‌توانید از دندانپزشك‌تان نیز كمك گرفته و شیوه صحیح استفاده از نخ‌دندان را از او یاد بگیرد و به كودكتان یاد بدهید. بهتر است از نخ دندان مخصوص كودكان استفاده كنید و همچنان روی اینكار او نظارت داشته باشید.  

كودكان 7-9 ساله
كودكان در این سن و سال هنوز هم نیاز به یاد گرفتن و كنترل دارند. نظارت شما كمی نامحسوس‌تر از گذشته می‌شود، ولی همچنان ادامه دارد. می‌توانید یك مسواك و نخ دندان به كودكتان بدهید تا در مدرسه نیز همراه داشته باشد. دندانپزشك می‌تواند به طور مستقیم روش صحیح استفاده از نخ دندان را به او یاد بدهید. كودك شما در این مرحله سنی درك می‌كند كه رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر احساس رضایتی كه به او می‌دهد، باعث می‌شود لبخند زیباتری هم داشته باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول -سلامت دندان کودک- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دندان کودک، مسواک زدن کودک، سلامت دهان و دندان کودک، کودک و سلامت کودک، کودک و نخ دندان تعداد بازديد: 730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز