Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:35

27
بهمن
سلامت دندان کودک (1)

سلامت دندان کودک (1)

كودكان 6-9 ساله از طریق تكرار كردن یاد می‌گیرند. فرصتی فراهم سازید تا كودكتان مسواك زدن شما را تماشا كند و به او توضیح دهید كه در هر مرحله چه باید كند. كودكان به سرعت این مراحل را یاد می‌گیرند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

سلامت دهان و دندان به لبخند ما زیبایی می‌بخشد. یك لبخند زیبا نشان می‌دهد كه فرد چقدر به سلامت دهان و دندانش اهمیت می‌دهد. این مسأله در مورد كودكان نیز صادق است. بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان باعث بدرنگی و خرابی تدریجی دندانها می‌شود و كودكان نیز ار این قاعده مستثنی نیستند.

متأسفانه اغلب كودكان توجه كافی به این مسأله ندارند و مراقبت از دندان‌ها را تقریباً از نواجوانی شروع می‌كنند. ما بزرگترها چگونه می‌توانیم به آنها شیوه صحیح مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را یاد بدهیم؟ خوشبختانه با برخی روش‌های خلاقانه می‌توان این آموزش را به كودكان داد و مسؤلیت این كار مهم را به عهده خود بچه‌ها گذاشت. 

كودكان پیش دبستانی
كودكان در مرحله پیش دبستانی بسیاری چیزها را از طریق آهنگ و شعر یاد می‌گیرند. باید تلاش كنید تا زمان مسواك زدن به یك زمان شاد و سرگرم كننده تبدیل شود. به آنها بفهمانید كه در لابه‌لای دندان‌ها برخی حشرات زشت و بسیار ریز زندگی می‌كنند كه دیده نمی‌شوند و وقتی كه دندان‌ها را مسواك می‌زنیم، این حشرات از بین می‌روند. به هنگام مسواك زدن ما با هم مسواك می‌زنیم.

با مسواك دندون‌هامون تمیز و سالم میشن
میكروب‌های بین اونا میمیرن
بالا، پایین، اینور، اونور

ابتدا خودتان مسواك كودك را در دست بگیرید و نحوه مسواك زدن (بالا، پایین، چپ و راست) را عملاً به او یاد بدهید و بعد از مدتی اینكار را به خودش واگذار كنید. اما فراموش نكنید كه هیجان و تفریح را نیز حتماً چاشنی كارتان كنید. پس از پایان كار با خندیدن، دست زدن و هورا كشیدن، خوشحالی خود را ابراز كنید. بهتر است گاهی اوقات سایر افراد خانواده را نیز در شادی خود سهیم كنید (مثل پدربزرگ و مادربزرگ) تا كودكتان بیشتر تشویق شود و تمایل بیشتری به مسواك زدن نشان دهد.

 وقتی كه خودتان كمكش می‌كنید، اینكار را با هیجان انجام دهید و وقتی كه خودش شروع به مسواك زدن كرد، هیجان بیشتری نشان دهید.  مسواك زدن را به یك تجربه سرگرم كننده و شاد تبدیل كنید.  از او بخواهید كه به شما نشان دهد چگونه می‌تواند به خوبی از عهده اینكار برآید و او را  تشویق كنید.  

كودكان 6-9 ساله
كودكان 6-9 ساله از طریق تكرار كردن یاد می‌گیرند. فرصتی فراهم سازید تا كودكتان مسواك زدن شما را تماشا كند و به او توضیح دهید كه در هر مرحله چه باید كند. كودكان به سرعت این مراحل را یاد می‌گیرند و دوست دارند خودشان مسواك زدن را به طور مستقل انجام دهند. چه عواملی در كودك انگیزه ایجاد می‌كند تا مسواك زدن را خودش تجربه كند: 

وقتی‌كه به طور مرتب شاهد مسواك زدن شما باشد.  وقتی كه برنامه مسواك زدن را به صورت ثابت و با جدیت دنبال می‌كنید.  وقتی كه برایش قصه‌هایی از كودكانی كه دندان‌هایشان را مسواك نمی‌زدند و اتفاقات بدی برای آنها پیش می‌آمد، تعریف می‌كنید، آنها انگیزه بیشتری برای مسواك زدن پیدا می‌كنند. 

كودكان 9-11 ساله
در این سنین هیچ چیز به اندازه صداقت و رو راستی اهمیت ندارد. شما باید به طور واقعی كودك را مطلع سازید كه با مسواك نزدن دندان‌ها و بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان چه اتفاقاتی برایش پیش می‌آید. می‌توانید برخی تصاویر و عكس‌های مربوط به دندان‌های خراب و فاسد را جمع‌آوری كنید و به او نشان دهید. حتی می‌توانید از دندانپزشك كمك بگیرید و از او بخواهید راجع به این موارد با او صحبت كند تا بداند عاقبت كار كسی كه دندان‌هایش را مسواك نمی‌زند، چیست؟

همانطور كه اشاره شد؛ مهمترین چیز، روراستی با كودك است دیگر نیازی به قصه گفتن و شعر خواندن برای او نیست. او با شیوه‌های صحیح مسواك زدن آشناست و اگر هم آشنا نیست، شما می‌توانید به او آموزش دهید. او باید عاقلانه و با توجه به پیامدهای ناخوشایند بی‌توجهی به مسواك زدن، انگیزه بیابد و اینكار را انجام دهد.

یك كودك 10 ساله می‌داند كه به هنگام خندیدن، بیشترین چیزی كه در چهره‌اش جلب توجه می‌كند، دندان‌های سفید و سالم اوست و دندان‌های سالم و تمیز به او اعتماد به نفس بیشتری نیز می‌دهد. در این سن، آگاه كردن كودك مهم‌ترین مسؤولیت شما برای مهارت مسواك زدن است. 

آموزش مهارت استفاده از نخ دندان 
استفاده از نخ دندان نیز از مهمترین كارها برای حفظ سلامت دهان و دندان است این كار از ایجاد پلاك بین دندان‌ها جلوگیری می‌كند. این پلاك‌ها نوعی مواد زرد چسبنده هستند كه بعد از غذا خوردن، به خصوص غذاهای پركربوهیدرات مثل نان، بین دندان‌ها به وجود می‌آیند. شیر، نان، كشمش، نوشیدنی‌های شیرین، كیك، شكلات و آبنبات از مهمترین مواد غذایی هستند كه باعث ایجاد این پلاك‌ها می‌شوند.

اگر پلاك‌ها با مسواك زدن و نخ دندان از بین نروند. باكتری‌ها روی پلاك‌ها رشد می‌كنند و اسیدی را به وجود می‌آورند كه منجر به فساد و خرابی دندان‌ها می‌شود. پلاك‌ها می‌توانند پایین‌تر بروند و ریشه دندان‌ها را نیز خراب كنند و حتی به استخوان محافظ دندان‌ها آسیب برسانند. به كودك خود بیاموزید كه هر روز یكبار بعد از مسواك زدن دندان‌هایش را نخ بكشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -سلامت دندان کودک- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دندان کودک، مسواک زدن کودک، سلامت دهان و دندان کودک، کودک و استفاده از نخ دندان، کودک و دندانپزشک تعداد بازديد: 727 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز