Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:28

22
اسفند
اتـاق مشاوره

اتـاق مشاوره

کودکی 5/2 ساله دارم و همیشه نگران این موضوع هستم که کودکم دارویی را ...

اتـاق مشاوره

 

 

 

دكتر رضوان خوش‌بین

داروساز

 

کودکی 5/2 ساله دارم و همیشه نگران این موضوع هستم که کودکم دارویی را اشتباه مصرف كندچون من به خاطر بیماری باید روزانه تعداد زیادی دارو مصرف کنم و علیرغم مراقبت از اینکه داروها در دسترس کودکم نباشد باز هم این امکان وجود دارد. اگر خدای ناکرده این اتفاق بیفتد چه کار باید کرد؟

اکثر مسمومیت‌ها در سنین 2- 3 سالگی کودک که سن تجربه مواد پیرامون با دهان است رخ می‌دهد. به طور کلی از زمانی که کودک نوپا می‌شود و به راه می‌افتد، مسوولیت مراقبت از او سنگین‌تر می‌شودعلت شیوع مسمومیت در این سن، علاوه بر حس کنجکاوی کودک می‌تواند ناشی از عدم نگهداری مناسب داروها در خانه باشد. ـ داروها را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنید. داروها به دلیل رنگ‌های زیبا برای کودک جذابیت دارد و ممکن است بخواهد از شما تقلید کند و دارو را دور از چشم شما مصرف کند

داروهای تاریخ گذشته را دور بیندازید.

گاهی ممکن است پدر یا مادر، کودک را در حال بازی کردن با دارو پیدا کنند. چنانچه والدین، کودک را در این حال پیدا کردند و شک داشتند که آیا دارو خورده است یا نه، نباید منتظر بروز علائم مسمومیت در کودک شوند، زیرا در ساعات اولیه‌ی مصرف دارو ممکن است هیچ علائمی در کودک بروز نکند. گاهی دیده شده که بی‌علامتی در کودک باعث عدم مراجعه ی به موقع بیمار به مراکز درمانی می شود و وقتی علائم اصلی پس از چند ساعت ظاهر می‌شوند، یا دیگر کار از کار گذشته یا به دلیل همین سهل‌انگاری و عدم آگاهی باید منتظر عواقبی باشیم که شاید غیرقابل جبران باشد. بنابراین والدین به محض دیدن یا حتی مشکوک شدن به مصرف دارو  توسط کودک، باید هر چه‌ سریع‌تر به اورژانس مراجعه‌ کنند.

 

 

 

 

دكتر لادن سیفی

متخصص زنان – مامایی

 

آیا در یك حاملگی (طبیعی)، خانم حامله حتماً باید فعالیت جسمی داشته باشد؟

استراحت مطلق در این دوران نه تنها ممنوعیت دارد، بلكه بسیار خطرناك است و احتمال لخته شدن خون را در عروق افزایش می‌دهد. فعالیت در حاملگی طبیعی باید در حدی باشد كه خانم حامله احساس خستگی نكند و ضربان قلبش از 110 ضربه در دقیقه بالاتر نرود. هر وقت به دنبال فعالیت جسمی دچار خستگی یا نبض بالای 110 شوند، باید رفع خستگی كنند و سپس به فعالیت ادامه دهند. زنان باردار كم تحرك بیشتر در معرض چاقی هستند و چاقی یكی از عواملی است كه احتمال زایمان طبیعی را كاهش می‌دهد.

خانم 25 ساله ورزشكار رزمی آیا در دوران بارداری می‌تواند به ورزش خود ادامه دهد و تا كی؟

در حاملگی طبیعی، فرد می‌تواند ورزشی را كه قبل از حاملگی انجام می‌داده و بدنش به آن عادت دارد، ادامه دهد؛ اما حین ورزش نباید خسته شود و یا ضربان قلبش از 110 ضربه در دقیقه بالاتر برود؛ زیرا جنین دچار كمبود اكسیژن می‌شود. در ضمن باید مراقب باشد كه ضربه به شكم و لگن وارد نشود. ورزش در حاملگی تا ماه نهم مجاز است. بدیهی است كه اگر حاملگی طبیعی باشد، مطالب فوق كاربرد دارد، اما در مورد حاملگی‌های با خطر بالا، دستورالعمل مورد به مورد متفاوت است.

 

 

 

دكتر سیمین ابراهیم‌زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی

 

خانمی هستم كه تازه دارای فرزند شده‌ام. نحوه مراقبت از پوست او باید چگونه باشد؟

نوزادان پوست حساسی دارند. پوست آنها هنگام تولد چرب و دارای پوسته‌هایی در سر است و جوش‌های سر سفیدی روی گونه‌ها دارند كه در اثر هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود و معمولاً بعد از سه ماهگی از بین می‌رود. در این مدت برای كاهش التهاب پوست و خارش ناشی از آن در ناحیه سر و صورت، نوزاد می‌توان از سلول‌های ضد التهاب و ضد قارچ با دستور پزشك متخصص استفاده كرد. شامپوهای ضد شوره مخصوص كودكان نیز موثر است. برای اكثر نوزادان هفته‌ای سه بار حمام كردن مناسب است. از Panها كه شستشوی دهنده‌های غیر صابونی هستند و مانع خشك شدن پوست نوزاد می‌شوند، استفاده كنید. شامپوهای مخصوص كودكان، چون مانع سوزش چشم می‌شوند و اكثراً PHS دارند، مناسبند. درجه حرارت پوست نوزادان به سرعت با تغییر درجه حرارت محیط تغییر می‌كند. برای جلوگیری از سرد یا گرم شدن ناگهانی پوست آنها، از تغییر درجه ناگهانی اتاق و آب حمام خودداری كنید. حرارت 22-25 درجه، حرارت مناسبی برای اتاق نوزادان است. آب حمام بالای 40 درجه حتی باعث سوختگی پوست نوزادان می‌شود. از دستكاری ضایعات پوسته‌های روی سر و صورت نوزادان خودداری و در این مورد حتماً با پزشك متخصص مشورت كنید. پس از استحمام می‌توان از لوسیون‌های بدن مخصوص نوزادان استفاده كرد؛ اما اگر نوزاد شما پوست چربی دارد (درماتیت سبوریك) از مصرف لوسیون و كرم‌های چرب به پوست او خودداری كنید.

 

 

 

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق تخصص گوارش و كبد

 

آیا سوزش معده در زن باردار اواخر هشت‌ماهگی باعث فشار خون بالا می‌شود؟ درمان و راه چاره چیست؟

سوزش معده در زن باردار باعث فشار خون بالا نمی‌شود. شایع‌ترین علت سوزش معده در خانم‌های باردار بالا رفتن هورمون پروژسترون است و در خانم‌های باردار ریفلاكس شایع‌تر است و برگشت اسید تشدید می‌شود؛ از طرفی افزایش فشار داخلی شكم به علت بارداری، باعث تشدید ریفلاكس می‌گردد. معمولاً به این افراد پیشنهاد می‌شود كه در درجه اول از خوردن غذاهای پر چرب با حجم بالا همچنین از مصرف ادویه‌جات، سركه، خیارشور، پیتزا، نوشابه، پرتقال، سس گوجه، پیاز خام پرهیز كنید و بعد از صرف غذا فوراً نخوابند و اگر خواستند دراز بكشند، به سمت چپ باشد. خوردن امپرازول به این افراد توصیه می‌شود و هیچ خطری برای آنها ندارد. می‌توانند یك دانه قبل از صبحانه میل كنند.

 

 

 

دكتر اكبر كوشانفر

متخصص كودكان و نوزادان

 

دختر 5/17 ماهه من قبلاً به شدت چاق بود؛ یعنی در هفت ماهگی 9 کیلو بود که بالای همه خطوط رشد قرار داشت. اما از 14 ماهگی به بعد هر دو ماه تقریبا300 گرم وزن اضافه کرد ه  است. الان با 79 سانتیمتر قد 5/11 کیلو وزن دارد. من نمیدانم از اینکه وزن او متعادل شده باید خوشحال باشم یا از کندی رشدش ناراحت؟ با توجه به اینکه تنوع تغذیه دارد و هر وقت که دلش بخواد و به هر میزان که غذا می‌خورد، آیا قطره مولتی ویتامین+ آهن کافی است یا باید قطره آهن جدا داده شود؟

رشد و نمو شیرخواران و كودكان با وزن موقع تولد با تغذیه شیر مادر در صورتی كه تغذیه مناسب باشد تا دو سالگی باید ادامه داشته باشد و همچنین از شش ماهگی بهتر است غذاهای تكمیلی برای شیرخواران شروع شود. كودكانی كه معمولا وزن طبیعی دارند و به اصطلاح بالای جدول هستند، توصیه می‌شود كه قطره آهن از شش ماهگی روزی 15 قطره و از بدو تولد روزی 25 قطره ویتامین AD و از شش ماهگی به بعد مولتی ویتامین 25 قطره داده شود. فقط باید دقت كنید قطره آهن را طوری بدهید كه دندان نوزاد سیاه نشود . در مورد كودك 5/17 ماهه با وزن 5/11 كیلو به هیچ عنوان نگران نباشید اگر شیر مادر بخورد و تغذیه خوب داشته باشد، كمبود وزن ندارد و این نوزاد تنها 1 كیلو وزن كم دارد. اگر آزمایش ادرار و خون داده است و بررسی شده و هیچ مشكلی نیست، توصیه می‌شود كه به او غذای مناسب و صبحانه كامل بدهید؛ یعنی یك روز در میان تخم‌مرغ، شیر و عسل، میوه‌ و مركبات. در عین حال در رژیم غذایی كودك مواد پروتئینی بگنجانید؛ مانند گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات شیر، ماست و پنیر و همچنین سبزی‌هایی مثل گشنیز، جعفری، اسفناج و حبوبات مانند عدس و نخود فرنگی تا مواد مغذی مثل آهن به بدن برسد. برای اینكه به وزن مطلوب كودك برسد، حتما باید لبنیات شیر پرچرب، ماست پرچرب در برنامه غذایی او گنجانده شود. استفاده از روغن زیتون در سوپ‌هایش پیشنهاد می‌شود. با این توصیه‌ها می‌توان در عرض پنج الی شش ماه وزن كودك را جبران كرد.

 

برچسب ها: مشاوره، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 623 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز