Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:35

5
اسفند
شوينده‌های طبيعی را امتحان كنيد

شوينده‌های طبيعی را امتحان كنيد

بسیاری از شوینده‌های صنعتی حاوی مواد شیمیایی است كه انتشار آن به محیط زیست آسیب می‌رساند. سركه یك مایع اسیدی غیرسمی است كه از قدرت تمیزكنندگی برابر با بسیاری از مواد شیمیایی برخوردار است و در عین حال، هیچ اثر جانبی مخربی نیز به همراه ندارد.

این روزها كره زمین بشدت در معرض خطر قرار دارد. اگرچه دستیابی به فناوری‌های جدید نقش بسیار مهمی در بهبود كیفیت زندگی و افزایش طول عمر ساكنان این كره خاكی داشته، اما در حقیقت مانند شمشیری دو لبه است كه از سوی دیگر می‌تواند زندگی ما را در معرض تهدید قرار داده، با خطراتی مواجه سازد.

فعالیت‌های نادرست ما انسان‌ها و تلاش برای به دست آوردن امكاناتی بیشتر به قیمت از دست دادن محیط زیست و منابع طبیعی تمام شده است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به وقوع پدیده گرمایش جهانی منجر شده و این در حالی است كه انتشار این گازها ـ كه علت اصلی آن فعالیت‌های انسانی است ـ ‌همچنان در حال افزایش است.

ضخامت لایه ازن كه حفاظت از حیات موجودات زنده را به عهده دارد، نیز روز به روز كمتر می‌شود. عوامل شیمیایی كه در اتمسفر منتشر می‌شود، حركتی صعودی را در پیش می‌گیرد و در نتیجه، نه‌تنها به لایه ازن بلكه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند.

علاوه بر این محفظه‌های خالی این مواد نیز در سطح زمین پراكنده می‌شود كه به نوبه خود می‌تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد بنابراین شاید وقت آن رسیده باشد كه دست به كار شویم و با استفاده از محصولات طبیعی كه از نظر زیستی قابل تجزیه هستند، خسارات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی و آثار سوء آن را كاهش دهیم.

با انجام این آزمایش ساده متوجه می‌شوید می‌توان از موادی طبیعی مانند سركه به عنوان یك شوینده مناسب استفاده كرد. برای انجام این آزمایش به مقداری سركه رقیق شده، مایع شیشه شوی، دستمال پارچه‌ای و مقداری روزنامه نیاز دارید.

یك سطح شیشه‌ای یا آینه‌ای كه كثیف شده یا گرد و غبار روی آن نشسته را برای انجام این آزمایش انتخاب كنید. آن را به دو قسمت تقسیم كنید.

روی سطح یك قسمت را با روزنامه‌ای كه مقداری سركه روی آن ریخته‌اید، برای مدت زمان یك دقیقه بدقت تمیز كنید تا هیچ اثری از گرد و غبار یا هر گونه لكی باقی نماند.

روی قسمت دیگر مقداری مایع شیشه شوی اسپری كرده، سپس با دستمال پارچه‌ای برای مدت زمان یك دقیقه سطح آن را تمیز كنید سپس هر دو قسمت را با هم مقایسه كنید.

به نظر شما كدام قسمت بهتر تمیز شده است؟ آیا تفاوت قابل توجهی را در این دو قسمت مشاهده می‌كنید؟ به نظر شما كدام یك از این روش‌ها دوستدار محیط زیست است؟ آیا میان نتیجه استفاده از شوینده‌های شیمیایی با سركه كه مایعی طبیعی است تفاوت محسوسی وجود دارد كه اثرات منفی زیست محیطی آن را توجیه كند؟ در اغلب موارد استفاده از مواد شیمیایی در مقایسه با شوینده‌های طبیعی تفاوتی ندارد یا تفاوت آن بسیار ناچیز و اندك است.

بسیاری از شوینده‌های صنعتی حاوی مواد شیمیایی است كه انتشار آن به محیط زیست آسیب می‌رساند.

سركه یك مایع اسیدی غیرسمی است كه از قدرت تمیزكنندگی برابر با بسیاری از مواد شیمیایی برخوردار است و در عین حال، هیچ اثر جانبی مخربی نیز به همراه ندارد.

استفاده از روزنامه به جای دستمال‌های پارچه‌ای نیز می‌تواند راهكار مناسبی برای استفاده از مواد بازیافتی به جای پارچه باشد كه تولید آن مستلزم صرف انرژی زیادی است. (جام جم - ضمیمه سیب)

 

 

جام جم آنلاین

 

 

برچسب ها: خانه تکانی، شوينده های طبيعی، شوینده های شیمیایی، اثر شویندگی سرکه، شوینده ها تعداد بازديد: 596 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز