Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:55

17
مهر
کم کردن حجم شکم و پهلوها

کم کردن حجم شکم و پهلوها

ابتدا با محاسبه نمایه توده بدنی این خواننده محترم متوجه می‌شویم که عدد محاسبه‌شده از فرمول، نشانگر وجود اضافه‌وزن در ایشان است.

1- من 28 سال سن دارم با قد 160 و وزن 75 کیلوگرم. اگر بخواهم حجم شکم و پهلوهایم را کم کنم چه توصیه‌ای دارید؟ 

پاسخ دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه

ابتدا با محاسبه نمایه توده بدنی این خواننده محترم متوجه می‌شویم که عدد محاسبه‌شده از فرمول، نشانگر وجود اضافه‌وزن در ایشان است.

همان‌گونه که خوانندگان محترم اطلاع دارند، برای محاسبه نمایه توده بدنی یا (BMI) لازم است وزن فرد برحسب کیلوگرم بر قد او برحسب متر تقسیم شود و نتیجه به‌دست‌آمده مجدداً بر قد او برحسب متر، تقسیم گردد.

عدد حاصله Body Mass نمایه یا «نمایه توده بدنی» است که اگر بین 18.5 تا 24.9 باشد، نشان‌دهنده وضعیت تغذیه معمولی افراد است؛ درحالی‌که BMI کمتر از 18.5 نشانگر لاغری و بالاتر از 25 نیز نشان‌دهنده اضافه‌وزن است.

لازم به یادآوری است که رنج 24.9-18.5 برای افراد معمولی است و مثلاً در افرادی که استخوان‌بندی بسیار درشت دارند و یا مبتلابه بیماری‌های پیشرفته هستند و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای (با سایز بدنی بزرگ‌تر از معمول)، این محدوده مناسب نیست.

محاسبه BMI این خواننده گرامی یعنی تقسیم عدد 75 بر 1.6 (که مساوی 46.87 است) و تقسیم مجدد 46.87 بر عدد 1.6 حاصلش 29.3 را نشان می‌دهد که نزدیک به مرز چاقی جدی است.

درواقع، گرچه عدد نمایه توده بدنی بالاتر از 25 نشانگر اضافه‌وزن است؛ ولی عدد بیش از 30 نشانگر چاقی است و لذا عدد 29.3 حاصله برای BMI این خواننده محترم نشان‌دهنده اضافه‌وزن نسبتاً بالایی است.

مسلماً این خواننده گرامی با داشتن فعالیت مناسب بدنی و همچنین یک رژیم غذایی کم‌کالری مناسب که توسط یک متخصص تغذیه تنظیم می‌شود، می‌توانند وزن خود را به محدوده نرمال برسانند.

طی این فرآیند، چربی‌های اضافی بدن به‌مرور متابولیزه می‌شوند و درنتیجه سایز و وزن بدن کاهش می‌یابد.

بدن اغلب افراد هنگام ذخیره چربی‌های اضافی، عموماً بیشتر آن را در ناحیه شکم و پهلو قرار می‌دهد؛ لذا هنگام کاهش وزن مناسب نیز بدن این چربی‌های اضافی را برداشت می‌کند و درنتیجه فرد علاوه بر وزن مناسب، به سایز مناسب نیز دست می‌یابد.

البته رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی کافی و خواب مناسب از اصول اولیه داشتن یک سبک زندگی (Life Style) مناسب محسوب می‌شوند که افراد با داشتن چنین سبک زندگی مناسبی می‌توانند همواره وزن و سایز مناسبی داشته باشند و از اضافه‌وزن و عوارض آن خود را دور نگه‌دارند.

فعالیت مناسب بدنی می‌تواند شامل یک ساعت راه رفتن روزانه، نرمش، کار با دستگاه‌های ورزشی داخل پارک‌ها، شنا، ورزش‌های هوازی و فعالیت‌های مشابه باشد.

به‌عنوان‌مثال، دراز و نشست‌های روزانه در هنگام رژیم کم‌کالری، به کوچک شدن سایز شکم و پهلو کمک بیشتری می‌نماید.

افرادی که نمی‌توانند یک ساعت کامل به فعالیت بپردازند، می‌توانند در قالب 2 جلسه نیم ساعت در روز این فعالیت‌ها را به انجام رسانند.

پارک اتومبیل در نقطه‌ای دورتر از منزل و محل کار و درنتیجه پیاده رفتن بخشی از مسیر روزانه، یکی از اقدامات قابل توصیه است.

اگر حتی شب‌هنگام متوجه شدیم که روز کم‌تحرکی را پشت سر گذاشته‌ایم، بهتر است حداقل ابتدا نیم ساعت نرمش و یا پیاده‌روی دور اتاق داشته باشیم و بعد برای خواب آماده شویم.

امید که این یادآوری‌ها و توضیحات مختصر برای این خواننده گرامی و دیگر خوانندگان عزیز مفید بوده و به‌سلامت تغذیه‌ای و بدنی آنان کمک نماید.

 

تعداد بازديد: 298 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مشاوره چیست؟

فیلم روز
تصویر روز