Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 04:21

16
اسفند
خطر آلزایمر در کمین اضافه وزن و گرگرفتگی دوران یائسگی

خطر آلزایمر در کمین اضافه وزن و گرگرفتگی  دوران یائسگی

یائسگی منجر به تغییراتی در هورمون های زنان می شود که اثرات زیادی روی بدن از جمله توزیع چربی دارد.در حالی که انواع مختلف توزیع چربی اثرات متفاوتی بر سلامت کلی فرد دارد.

 مترجم : مرضیه عارف

 

تحریریه زندگی آنلاین : یائسگی منجر به تغییراتی در هورمون های زنان می شود که اثرات زیادی روی بدن از جمله توزیع چربی دارد.در حالی که انواع مختلف توزیع چربی اثرات متفاوتی بر سلامت کلی فرد دارد ، ترکیب و نوع چربی فرد نیز تاثیر گذار است.یک مطالعه جدید نشان داده است که ترکیب چربی زنان در اواسط زندگی ، در حوالی دوران یائسگی ، می تواند بر احتمال بروز مشکلات شناختی در آینده تاثیر بگذارد.کلید مقابله با چاقی ممکن است تعادل انرژی باشد ، اما پیچیده تر از کالری دریافتی است.

در واقع ، نوع چربی که بدن انرژی خود را در آن ذخیره می کند، بر تعادل کلی چربی و متابولیسم ما تاثیر می گذارد، که به نوبه خود بر سایر جنبه های سلامت ما ، مانند سلامت قلب و عروق و مغز تاثیر می گذارد. چربی سفید چگال تر از چربی قهوه ای است. اما اینکه چگونه توزیع چربی قهوه ای و سفید بر سلامتی پس از یائسگی تاثیر می گذارد ، قبلا ثابت شده بود که مطالعه آن دشوار است زیرا تصویربرداری مشکل است.

دانشمندان با سی تی اسکن با پرتو الکترونی از قلب و آئورت تصاویری گرفتند و آزمایشاتی را برای تعیین چگالی چربی در سه محل مختلف انجام دادند: داخل پرده اطراف قلب ، چربی خارج از پرده و روی چربی که آئورت یعنی بزرگترین شریان منتهی به قلب را احاطه کرده است.

محققان  دریافتند که هر چه میزان چربی قهوه ای کشف شده اطراف آئورت در دوران میانسالی و یائسگی در زنان بیشتر باشد ، این زنان در سنین بالاتر توانایی شناختی بالاتری خواهند داشت و بالعکس، هر چه سطح چربی سفید کشف شده در اطراف آئورت در این زنان بالاتر باشد ، در پیگیری بیش از یک دهه بعد ، قدرت شناخت آنها پایین تر بود.

بیشتر بخوانید:

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

ویتامین های واجب برای زنان

 

 

 

 

انواع سلول های چربی : سفید ، بژ و قهوه ای

همه سلول های چربی یکسان نیستند. برخی از سلول های چربی قهوه ای مملو از میتوکندری ، بخش انرژی ساز سلول ، و ذخایر آهن ( که باعث قهوه ای شدن آنها می شود ) هستند و برای ایجاد گرما برای بدن سوزانده می شوند، فرایندی که به عنوان گرمازایی شناخته می شود.

سلول های چربی سفید برای ذخیره انرژی استفاده می شوند و سلول های چربی بژ برخی از خواص هردو را دارند و عموما برای ذخیره سازی استفاده می شوند ، اما می توانند مانند سلول های چربی قهوه ای در گرمازایی نیز نقش داشته باشند. سوزاندن یا ذخیره سلول های چربی بر روی چاقی و وزن کلی تاثیر دارد.

  بیشتربخوانید:

 

تاثیر هورمون ها بر وزن بعد از یائسگی

هورمون ها در تنظیم سلول های چربی نقش دارند.استرادیول ، یکی از انواع اصلی استروژن موجود در بدن انسان ، نقشی را در تنظیم گرما زایی توسط سلول های چربی قهوه ای و در نتیجه کاهش وزن ایفا می کند.

این هورمون همراه با انواع دیگر استروژن در دوران یائسگی کاهش می یابد. کاهش این هورمون به دنبال یائسگی یا برداشتن تخمدان ها با افزایش میل به غذا و افزایش وزن همراه است.

در عین حال ، درمان جایگزینی هورمون نشان داده شده است که به معکوس کردن توسعه چاقی و اختلالات متابولیک در زنان یائسه کمک می کند. این مهم است زیرا نشان داده شده است که خطر بیماری قلبی عروقی در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد.

با این حال ، طبق یک مطالعه اخیر که بر روی موش ها انجام شده است ، استروژن همچنین می تواند در برابر التهاب در زنان به دلیل اعمال چربی زیر جلدی محافظت کند.

زنان پیش از یائسگی دارای توزیع بافت چربی زیر جلدی ( به شکل بدن گلابی ) هستند و یائسگی بافت چربی را به سمت مرکزی شکم ( شکل بدن سیب ) انتقال می دهد. یائسگی همچنین باعث افزایش چربی های قلبی عروقی می شود.

 بیشتر بخوانید:

یائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می‌شود؟

 

 

 

 

چگونه رسوبات چربی بر مغز تاثیر می گذارد

محققان می گویند این یافته یک ارتباط است و علت را نشان نمی دهد، اما فرض کرده اند که سطوح بالاتر چربی قهوه ای با سلامت متابولیک بهتر و نشانگر های کمتر برای التهاب مرتبط است.

محققان می گویند که پلاک های بتا آمیلوئید یافت شده در افراد مبتلا به آلزایمر ابتدا در اواسط زندگی شروع به ته نشین شدن می کنند و این واقعیت که چربی اطراف آئورت نسبت به سایر بافت های قلبی آزمایش شده به مغز نزدیک تر است ، به این معنی است که ممکن است میزان بیشتری از آئورت داشته باشد.

یافته های این مقاله بسیار جالب است و نشان می دهد که کیفیت و کمیت بافت چربی اطراف عروق آئورت سینه ای می تواند نقشی دو جهته در از دست دادن شناخت و حافظه ( بیماری آلزایمر ) در زنان داشته باشد. چربی سفید ممکن است ملتهب شده و عوامل التهابی را در عروق آزاد کند که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند .

چرا یائسگی نیاز به نظارت دقیق دارد؟

این یافته ها بر نیاز زنان یائسه برای در نظر گرفتن خطر قلبی عروقی مرتبط با چربی اضافی شکم و حمایت متخصصان و مراقبت های بهداشتی برای به حداقل رساندن خطر تاکید می کند.

یائسگی تغییراتی را در نوع و توزیع چربی ایجاد می کند ، به ویژه افزایش چربی احشایی . این تغییرات می تواند پیامدهای قابل توجهی برای خطر قلبی عروقی داشته باشد ، زیرا چربی احشایی از نظر متابولیکی فعال است و با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. درک تاثیر تغییرات هورمونی و انتخاب سبک زندگی سالم در مدیریت خطرات قلبی عروقی در دوران یائسگی حیاتی است.

بیشتربخوانید:

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی هستند

 

 

 

 

گرگرفتگی

محققان گزارش می دهند که گرگرفتگی در هنگام خواب با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

این مطالعه هوشداری برای زنانی است که در طول خواب به طور مکرر گرگرفتگی را تجربه می کنند تا عوامل خطر قابل کنترل برای ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.

بسیاری از زنان حافظه ضعیف تری در به یاد آوردن کلمات دارند و خودشان احساس نمی کنند. اغلب ما فکر می کنیم که شکایات شناختی یک نتیجه ثانویه است . زنانی که گرگرفتگی و تعریق شبانه دارند اغلب خوابشان مختل شده و خواب بی کیفیت می تواند بر حافظه و یادآوری تاثیر بگذارد. قبلا تصور می شد که گرگرفتگی و تعریق شبانه بیشتر آزار دهنده است و مشکلی برای سلامتی ندارد اما اینگونه نیست و باید جدی گرفته شود.

اگرچه این فقط یک ارتباط است و مطمئنا این مطالعه اولیه نمی تواند نشان دهد که گرگرفتگی و تعریق شبانه باعث زوال عقل می شود ، اما همچنان به تقویت دانش ما مبنی بر اینکه گذار یائسگی تاثیرات مهمی بر سلامت کلی زنان دارد ادامه می دهد. و مهمتر از همه این است که علائم یائسگی را نباید نادیده گرفت.

در حال حاضر ، برخی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت مغز ، درگیر شدن در تمام آن رفتارهای سالمی است که می دانیم مهم هستند مانند ، انجام ورزش منظم ، داشتن یک رژیم غذایی سالم ، خواب کافی ، درمان هر گونه بیماری روانی و درمان  هرگونه عامل خطر مانند فشار خون بالا و دیابت.

 

تعداد بازديد: 117 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز