Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:51

18
اردیبهشت
غربالگری و تشخیص سرطان دهانه رحم

غربالگری و تشخیص سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم به منظور تشخیص بیماری در افراد بدون علامت و تشخیص برای بررسی بیماری در بیمار دارای علائم انجام می گیرد.

 دکتر زهرا مشایخی ؛  جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

 

تحریریه زندگی آنلاین :  غربالگری سرطان دهانه رحم به منظور تشخیص بیماری در افراد بدون علامت و تشخیص برای بررسی بیماری در بیمار دارای علائم انجام می گیرد.

تست های غربالگری به منظور بررسی سرطان در فردی انجام می گیرند که علائمی ظاهر نساخته است. این تست ها به تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک می کنند. زمانی که بافت غیر طبیعی یا سرطان در مراحل اولیه شناسایی می شود، درمان آسان تر خواهد بود. زمانی که علائم ظاهر می شوند، سرطان به نواحی دیگر انتشار یافته است. توصیه تست غربالگری سرطان دهانه رحم توسط پزشک لزوما بدین معنی نیست که فرد به سرطان مبتلا است؛ این تست ها زمانی انجام می شوند که فرد علائم سرطان را ندارد. در صورتی که تست غربالگری سرطان دهانه رحم غیر طبیعی باشد، فرد تست های بیشتری را برای تشخیص سرطان انجام می دهد؛ این تست ها تست های تشخیصی نام دارند.

بیشتربخوانید:

پاپ اسمیر غیر طبیعی چیست؟

 

 

 

 

روشهای غربالگری

غربالگری سرطان دهانه رحم برای تمام خانم هایی که در معرض خطر سرطان دهانه رحم هستند انجام می شود تا تغییرات پیش سرطانی که در صورت عدم درمان ممکن است موجب سرطان شوند را شناسایی کند. در صورتی که غربالگری نشان دهنده ناهنجاری هایی باشد، وضعیت بیمار باید پیگیری شود و اقدامات لازم برای تشخیص و درمان مناسب انجام گیرد تا از پیشروی سرطان پیشگیری شده و یا در مراحل اولیه درمان گردد. مطالعات نشان می دهند که غربالگری سرطان دهانه رحم می تواند در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری کمک کننده باشد. تست هایی که برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شوند شامل:

تست پاپ اسمیر: روشی است که در آن سلول ها از سطح دهانه رحم (سرویکس) و واژن جمع می شوند. در این روش اسپکولوم برای باز کردن واژن وارد آن می شود و سپس یک براش و یا یک تکه باریک چوب برای به آرامی تراش دادن سلول ها از سرویکس و واژن مورد استفاده قرار می گیرد. سلول ها در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند تا وضعیت غیر طبیعی آن ها که نشانه ای از بیماری می باشد، شناسایی شود. در یک روش جدید برای جمع آوری و مشاهده سلول ها، آن ها قبل از این بر روی اسلاید میکروسکوپ قرار بگیرند داخل یک مایع قرار داده می شوند.

 بیشتر بخوانید:

نشانه های اولیه بیماری HIV که هر زنی باید بداند

 

 

 

در صورتی که نتایج تست پاپ اسمیر مثبت باشد، تست اچ پی وی برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود. در این تست وجود دی ان ای یا آر ان ای انواع خاصی از عفونت های اچ پی وی مورد آزمایش قرار می گیرد. سلول ها از دهانه رحم جمع آوری شده و ماده ژنتیکی آن ها برای وجود عفونت ناشی از نوعی ویروس پاپیلومای انسانی که عامل سرطان دهانه رحم است، مورد بررسی قرار می گیرد. این تست ممکن است بر روی نمونه سلولی که برای تست پاپ اسمیر برداشته شده است، انجام گیرد و اغلب در مواردی که نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی است توصیه می شود. غربالگری سرطان دهانه رحم برای خانم های 30 ساله و بزرگ تر به کمک هر دو تست پاپ اسمیر و اچ پی وی که هر 5 سال یکبار انجام می شود در مقایسه با غربالگری تنها به کمک پاپ اسمیر میزان تغییرات پیش سرطانی بیشتری را در دهانه رحم آشکار می سازد.

در صورتی که نتایج تست های غربالگری نرمال نباشند و پزشک به سرطان دهانه رحم مشکوک شود، معاینه سرویکس را برای تشخیص آن آغاز می کند. در این معاینه از یک وسیله بزرگنمایی مخصوص به نام کولپوسکوپ برای بررسی سلول های غیر عادی استفاده می کند. در طول معاینه کولپوسکوپیک، پزشک نمونه ای از سلول های دهانه رحم برمی دارد تا آزمایش های لازم بر روی آن ها انجام گیرد. برای نمونه برداری از بافت دهانه رحم برای تشخیص سرطان دهانه رحم روش های زیر به کار گرفته می شوند:

بیوپسی پانچ که شامل استفاده از یک وسیله تیز برای برداشتن نمونه کمی از بافت دهانه رحم است.

کورتاژ داخل دهانه رحم که از یک وسیله کوچک قاشق مانند یا یک براش باریک برای تراش دادن نمونه بافتی کمی از دهانه رحم استفاده می شود.

 بیشتر بخوانید:

انجام این آزمایشات برای هر خانمی ضروری است

 

 

 

 

 

اگر روش های بالا آزار دهنده باشند، پزشک روش های زیر را برای تشخیص سرطان دهانه رحم توصیه می کند:

سیم حلقوی الکتریکی که با استفاده از یک سیم برق نازک و ولتاژ پایین نمونه بافتی را دهانه رحم می گیرد. عموما این روش تحت بی حسی موضعی در مطب پزشک انجام می شود.

بیوپسی مخروطی روشی است که در آن پزشک می تواند نمونه ای از لایه های عمیق تر سلول های دهانه رحم تهیه کند. این روش تشخیص سرطان دهانه رحم ممکن است در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد.

 بیشتربخوانید:

آیا دیسپلازی رحم ، درمان غذایی دارد؟

 

 

 

 

 

برچسب ها: سلامت زنان، غربالگری، سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر، بیوپسی، علائم سرطان دهانه رحم، دکتر زهرا مشایخی تعداد بازديد: 202 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز