Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:24

27
مرداد
خانم‌ها در میانسالی مراقبت پوست خود باشند

خانم‌ها در میانسالی مراقبت پوست خود باشند

زنانی که می‌خواهند در نیمه دوم حیات خویش از هر جهت بهترین باشند باید برای ساختن آینده خود تلاش کنند. متوسط زنان سال‌های بیش‌تری از عمر خود را بعد از یائسگی سپری می‌کنند

دکتر فرزاد پور جم - پزشک عمومی

 

تحریریه زندگی آنلاین : زنانی که می‌خواهند در نیمه دوم حیات خویش از هر جهت بهترین باشند باید برای ساختن آینده خود تلاش کنند. متوسط زنان سال‌های بیش‌تری از عمر خود را بعد از یائسگی سپری می‌کنند پس باید کیفیت زندگی در این سال‌ها را بالا ببرند. سلامت پوست آینه تمام‌نمایی از سلامت عمومی بدن است. پزشکان کهن تشخیص بسیاری از بیماری‌ها را از روی رنگ و شکل قوام پوست می‌دادند. ارتباط تنگاتنگی بین تغییرات پوستی و اختلالات هورمونی در بانوان میانسال وجود دارد، گاهی پیگیری و بررسی بیماری‌های پوست و مو سبب تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، استخوانی روحی و روانی می‌شود. پس از 50 سالگی خطوطی بر چهره ظاهر می‌شود. این خطوط سال‌هایی را نشان می‌دهد که در معرض آفتاب و سرما و گرما بوده‌ایم، نشان دهنده غم و شادی‌ها اخم‌ها و لبخند‌هاست. آیا صبح که از بستر برمی‌خیزد و جای بالش را بر چهره خود می‌بینید به این موضوع فکر کرده‌اید که ممکن است به مرور زمان این خطوط قسمتی از چهره‌تان شود. چه کرمی می‌تواند این خطوط را صاف کند؟ چه درمان جادوئی می‌تواند شیارها را از صورت‌تان پاک کند؟

 

 بیشتربخوانید:

ماسک لیفتینگ برای زیبایی پوست

 

جوش در میانسالی

گاهی بانوان در میانسالی دچار جوش و آکنه می‌شود که علت اصلی آن اختلالات هورمونی است. وضعیت پوست شما منطبق بر نحوه زندگی شماست اگر سلامت خود را نادیده گرفته و تحت فشارها بیش از حد روحی هستید، پوست شما گواه این ماجراست.

 

نقش عوامل بیرونی در سلامت پوست

1- آفتاب: از بزرگ‌ترین مشکلات پوست تماس با آفتاب و سایر اشعه‌های UV (لامپ‌های مهتابی) می‌باشد. پیری پوست، کک و مک، خشکی، کدر شدن پوست و سرطان‌های پوستی از عوارض تماس طولانی مدت با اشعه UV می‌باشد.

2- رطوبت: هر عاملی که موجب از دست رفتن رطوبت پوست گردد موجب خشکی و چین و چروکی پوست می‌شود.

از مصرف صابون‌های شدیداً معطر و آرایش‌های غلیظ پرهیز کنید، زیرا رطوبت پوست را می‌کاهد. سعی کنید از انواع مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها استفاده کنید.

3- سیگار: بعد از گذشت سال‌ها در اطراف لب‌های افراد سیگاری خطوط ریز ظاهر می‌شود، زیرا با هر پکی که به سیگار می‌زنند ماهیچه‌های اطراف لب منقبض می‌شود. به علاوه مواد سمی موجود در سیگار باعث اختلالات عروقی و کاهش خونرسانی پوست می‌شود.

4- حالت چهره: اخم کردن، خندیدن، بالا انداختن ابرو، جمع کردن گوشه چشم حتی در افراد جوان هم باعث ایجاد خطوطی در چهره می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

مبارزه با پیری پوست با اسانس های روغنی

 

 

افزایش سن و ظاهر پوست

اولین علامت مشهود افزایش سن در بزرگ‌ترین ارگان بدن یعنی پوست ظاهر می‌شود. فهم چگونگی روند تغییرات بدن و انعکاس این تغییرات در پوست ما را قادر می‌سازد تا از بروز پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم پیر شدن پوست به عوامل مختلف ژنتیک و نحوه‌ زندگی و نگهداری از پوست بستگی دارد. ژنتیک، الگوی پیری چهره را از پیش تعیین می‌کند. خطوط چهره در افرادی با پوست تیره‌تر، ضخیم‌تر و چرب‌تر نسبت به افرادی با پوست روشن کمتر است. در مردان غالباً خطوط چهره دیرتر از زنان ظاهر می‌شود. چرا که معمولاً پوست آن‌ها ضخیم‌تر است و به علاوه با اصلاح کردن صورت مرتباً سلول‌های مرده را از پوست برمی‌دارند. با افزایش سن و سرعت تکثیر، مرگ و جایگزینی مجدد سلول‌ها در پوست کاهش می‌یابد و ترمیم سلولی کمتر صورت می‌گیرد.

 

بیشتربخوانید:

بهترین ماسک های کلاژن ساز خانگی

 

 

پیشگیری و درمان پیری پوست

1- PRP: یک روش نسبتاً نوین و بنیادین سلول‌های درمانی در علم پزشکی در این روش در یک جلسه حدوداً یک ساعته، چند سی‌سی از خون بیمار گرفته شد، و با استفاده از کیت‌های خاص، غلظت‌های پلاکت به 3 تا 5 برابر مقدار اولیه می‌رسانیم، پلاکت‌ها حاوی موادی هستند که عامل اصلی در فرآیند ترمیم و بازسازی بافت‌ها بوده و سبب رشد و تکثیر سلول‌های مختلف پوستی می‌شوند.

2- لایه‌برداری: روشی خاص است که در آن از مواد شیمیایی و یا گیاهی مانند فنل یا TCA یا AHA برای برداشتن لایه خارجی پوست استفاده می‌شود. از این روش برای جوانسازی پوست، رفع چین و چروک و ناهمواری‌های پوست از بین بردن لک‌ها، کک‌ومک‌ها و برطرف ساختن جوش و جای جوش استفاده می‌شود.

3- بوتاکس: توسط تزریق یک سی‌سی آمپول حاوی مواد بوتاکس که در زیر پوست در ناحیه پیشانی و دور چشم تزریق می‌شود کلیه خطوط دور چشم، خط اخم، خطوط پیشانی از بین می‌رود.

4- ژل: این مواد در خطوط عمیق صورت مانند خط خنده تزریق می‌شود و این خطوط را از بین می‌برد و همچنین جهت برجسته‌سازی لب‌ها، گونه‌ها و ... استفاده می‌شود.

5- هیدرودرمی: توسط دستگاه هیدرودرمی ژل مخصوص آبرسان را به اعماق پوست فرستاده و خشکی بیش از حد و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد.

6- صابون‌سازی:  توسط دستگاه هیدرودرمی چربی‌های اضافه پوست در پوست‌های بسیار چرب به شکل صابون از پوست بیرون کشانده می‌شود و سبب بهبود جوش و آکنه و بسته شدن منافذ باز پوست می‌گردد.

7- و استفاده از انواع ماسک‌ها می‌تواند در درمان موثر باشد.

 

برچسب ها: زیبایی پوست، جوانسازی پوست، چین و چروک پوست، ماسک، ماسک کلاژن ساز، دکتر فرزاد پور جم تعداد بازديد: 2519 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز