Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:43

30
فروردین
ناگفته های سرطان دهانه رحم (1)

ناگفته های سرطان دهانه رحم (1)

مثل تمامی سرطان‌های دیگر، تشخیص بموقع و زودهنگام این سرطان، كلید درمان موفقیت‌آمیز است.

 گردن رحم، پایین‌ترین قسمت رحم زنان است. بخش بیشتر رحم در لگن قرار دارد اما بخشی از دهانه رحم در مهبل و جایی است كه رحم با مهبل تماس پیدا می‌كند.

سرطان دهانه رحم زمانی ایجاد  می‌شود سلول‌های دهانه رحم به گونه‌ای تغییر یابند كه منجر به رشد غیرطبیعی و یا حمله به بافت و اندام‌های بدن شوند. مثل تمام سرطان‌های دیگر، سرطان دهانه رحم نیز در صورتی كه زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

یكی از ویژگی‌های اصلی سرطان رحم، پیشرفت آهسته آن از بافت طبیعی رحم به شكل سلول‌های پیش‌سرطانی است. پیشرفت و رشد آهسته بیماری امكان پیشگیری و تشخیص و درمان را آسان‌تر می‌كند. طی دهه گذشته در آمریكا این بیماری، به علت تشخیص بموقع بسیار كاهش یافته است. سرطان مهاجم بدین معنی است كه سرطان بر تمامی بافت‌ها، حتی بافت‌های عمیق، تأثیر بگذارد.

حتی سرطان می‌تواند به سایر نقاط بدن نیز گسترش پیدا كند كه این گسترش را متاستاز گویند. سرطان دهانه رحم معمولاً به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نمی‌كند، ولی گاهاً دیده شده كه به ریه، كبد، مثانه، واژن یا مقعد نیز منتشر شده است.

علل سرطان

سرطان دهانه رحم، با تغییرات غیرطبیعی در بافت رحم آغاز می‌شود. خطر ابتلا به این تغییرات غیرطبیعی می‌تواند به عللی همچون عفونت‌های قبلی یا ویروس اچ‌پی‌وی، تماس‌های جنسی در سنین پایین، داشتن چند شریك جنسی، سیگار كشیدن باشد. قرص‌های ضدبارداری نیز می‌توانند از جمله دلایل ابتلا به این سرطان باشند.

ویروس ایدز، باعث ایجاد انواع مختلف زخم‌ها در پوست بدن و دستگاه تناسلی و سایر اندام‌ها بدن می‌شود، و تغییرات سلول‌های دهانه رحم، ممكن است در نهایت به سرطان منجر شوند؛ بنابراین زنانی كه مبتلا به بیماری ایدز هستند، احتمالاً به سرطان رحم نیز دچار خواهند شد؛ زیرا عفونت در این افراد بیشتر است. ایدز باعث پیشرفت سرطان نیز می‌شود، منشأ اصلی بیماری ایدز، تماس‌های جنسی و داشتن شركای متعدد جنسی است كه همین امر منجر به ضایعات دهانه رحم و پیشرفت سرطان می‌شود.

سیگار كشیدن نیز از عواملی است كه باعث ایجاد سرطان رحم می‌شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند روی سلول‌های دهانه رحم تأثیر بگذارند و باعث تغییراتی در آن شوند كه این تغییرات سرآغاز ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم است.

در زنانی كه بیش از پنج سال قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌كنند، خطر ابتلا به سرطان رحم بیشتر است.

علائم سرطان دهانه رحم

مثل بسیاری از سرطان‌های دیگر، شما ممكن است هیچ علائمی از نشانه‌های سرطان نداشته باشید؛ تا زمانی كه بیماری رشد كرده و به مراحل خطرناك برسد. سرطان دهانه رحم معمولاً با درد همراه نیست مگر در مراحل بسیار پیشرفته بیماری.

بهترین علامت این بیماری، خونریزی غیرطبیعی واژینال است كه هر نوع خونریزی به غیر از دوران قاعدگی را شامل می‌شود. مبتلایان به این بیماری ممكن است، ترشحات غیرطبیعی واژن نیز داشته باشند.

در چه مواردی نیاز به مراجعه به مراكز درمانی است؟

دلایل زیادی می‌توانند منجر به خونریزی از ناحیه واژن شوند؛ بنابراین هر نوع خونریزی دلیل سرطان دهانه رحم نیست. خونریزی واژینال پس از یائسگی هرگز طبیعی نیست و در این مورد حتماً باید به پزشك مراجعه كرد. خونریزی زیاد در طول دوره قاعدگی و یا خونریزی فاصله دو دوره قاعدگی نیز از جمله مواردی هستند كه حتماً باید به پزشك مراجعه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

معمولاً در برخی زنان، پس از مقاربت و نزدیكی، به خصوص بعد از رابطه جنسی شدید، خونریزی واژینال دیده می‌شود. اگر گهگاه دچار این مسأله می‌شوید، اصلاً نگران نباشید، مسأله مهمی نیست، اما اگر هر بار بعد از نزدیكی این خونریزی وجود دارد، برای احتیاط و مراقبت بهتر از خودتان با یك پزشك مشورت كنید. اگر خونریزی واژینال همراه با ضعف و سرگیجه است، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

آزمایش و بررسی بیماری

مثل تمامی سرطان‌های دیگر، تشخیص بموقع و زودهنگام این سرطان، كلید درمان موفقیت‌آمیز است. درمان سلول‌های تغییر شكل‌یافته‌ای كه فقط در سطح كوچكی از رحم وجود دارند، بسیار آسان‌تر از درمان سلول‌های سرطانی است كه به بافت‌های دیگر نیز سرایت كرده‌اند. تشخیص سرطان دهانه رحم به وسیله تست پاپ اسمیر، یعنی بخشی از معاینات منظم لگن امكان‌پذیر است.

نام پاپ اسمیر از نام یك آسیب‌‌شناس گرفته شده است كه برای اولین بار این آزمایش را انجام داد. این تست روشی سریع، بدون درد و نسبتاً ارزان از غربالگری‌ سلول‌های رحم زنان است كه با آن می‌توان هرگونه تغییر در سلول‌ها را كشف كرد. در این روش، سلول‌های دهانه رحم را از سطح آن برداشته و روی یك اسلاید جمع‌آوری می‌كنند و مورد بررسی قرار می‌دهند.

اگر در نتیجه آزمایش، حتی كوچك‌ترین اختلالی دیده شود، باید فرد تحت آزمایش‌‌ها و بررسی‌های بیشتری قرار بگیرد. تشخیص سرطان دهانه رحم، مستلزم آن است كه نمونه‌ای از بافت دهانه رحم در زیر میكروسكوپ تجزیه و تحلیل شود. این نمونه از سلول‌های را بیوپسی می‌نامند. كه به روش‌های متعددی می‌تواند گرفته شود. بیوپسی معمولاً توسط یك متخصص زنان برداشته می‌شود و توسط یك پاتولوژیست مورد بررسی و‌ آزمایش قرار می‌گیرد.

معاینه به روش كولپوسكوپی نیز شبیه معاینه لگنی است كه با استفاده از نوعی میكروسكوپ به نام كولپوسكوپ انجام می‌شود. كل منطقه دهانه رحم را با یك نوع رنگ بی‌ضرر، رنگ آمیزی می‌كنند تا دیدن سلول‌های غیرطبیعی آسان‌تر باشد. این میكروسكوپ 8 تا 10 برابر دهانه رحم را بزرگ‌تر نشان می‌دهد تا شناسایی هرگونه بافت غیرطبیعی امكان‌پذیر شود.

این روش در مطب پزشكان متخصص زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. الكتروسرجیكال نیز روش جدیدی از برداشت نمونه سلول‌‌های رحمی است كه در آن توسط یك حلقه، از بافت دهانه رحم نمونه‌برداری می‌شود. نمونه‌برداری حتی می‌تواند اتاق‌ عمل و در بیهوشی انجام شود.

 

برای خواندن بخش دوم - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان سرطان، جلوگیری از سرطان، سرطان دهانه رحم، درمان سرطان رحم، انواع سرطان زنان، دهانه رحم، جلوگیری از سرطان رحم تعداد بازديد: 4368 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز