Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:46

2
اردیبهشت
آزمایش پاپ اسمیر چیست (1)

آزمایش پاپ اسمیر چیست (1)

عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی است که در اثر مقاربت جنسی منتقل می‌شود.

 دکتر فاطمه قائم مقامی

 

 

 

حدود 20 درصد از موارد تست پاپ اسمیر جواب منفی کاذب دارد، یعنی با وجود بیماری، ابتلا به این آزمایش نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

تست پاپ اسمیر چیست و کاربرد آن کدام است؟

سرطان دهانه رحم که دومین سرطان شایع خانم‌ها در سراسر جهان است، پس از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم ، ایجاد می‌شود. فاصله زمانی بین تبدیل ضایعات پیش سرطانی به سرطان واقعی ، طولانی وحداقل پنج سال است. از این‌رو استفاده از روش بیماریابی این سرطان به وسیله بررسی سلول‌های ریزش شده دهانه رحم، در درمان ضایعات، قبل از سرطانی شدن اهمیت ویژه‌ای دارد.

استفاده گسترده از بیماریابی که با تست پاپ اسمیر یا تست سلول شناسی دهانه رحم امکان پذیر است، باعث کاهش 70درصد مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم طی 50 سال اخیر در کشورهای پیشرفته شده است؛ در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم اطلاع از روش بیماریابی و در مواقعی، عدم امکان انجام آن به صورت گسترده در سطح جامعه، کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم به این اندازه نیست.

عوامل سرطان رحم

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی آن مشخصات یک بیماری مقاربتی را دارد. نادر بودن این بیماری در راهبه‌ها و شیوع آن در زنان روسی نشان دهنده این است که فعالیت جنسی، سن اولین مقاربت و تعداد شرکای جنسی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد.

پژوهشگران نشان داده‌اند که شیوع سرطان دهانه رحم در خانم‌هایی با حاملگی متعدد (بیش از 10 حاملگی) و شرکای جنسی متعدد بیشتر از 5‌برابر است.

ویروس ‌های شناخته شده در ابتلا به سرطان دهانه رحم

عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی است که در اثر مقاربت جنسی منتقل می‌شود.

طی 15الی20 سال اخیر شواهد فراوانی بر نقش ویروس پاپیلوم انسانی در ایجاد سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی قبل از آن تاکید داشته است.

تا کنون بیش از 60 نوع از این ویروس شناخته شده است که حداقل 20 نوع آن در دستگاه تناسلی وجود دارند و مطالعات متعددی همراهی این ویروس و سرطان دهانه رحم را نشان داده‌اند. این ویروس به طور کلی به 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شود:

1- گروه با خطر کم که شامل انواع 6،11،42،43،44 ویروس پاپیلوم انسانی است که در ایجاد زگیل تناسلی نقش دارند.

2- گروه با خطر متوسط که شامل ویروس‌های نوع 31،33،51،35،52 پاپیلوم انسانی است.

 3- انواع خطر ناک شامل 16،18،45،46 است.

عمده خطر ایجاد سرطان دهانه رحم متوجه آلودگی با ویروس شماره 16-18 پاپیلوم انسانی است؛ به طوری‌که ثابت شده است خطر نسبی ایجاد سرطان با این دو ویروس 11درصد و عفونت ناشی از سایر انواع معادل 5/3 درصد است.

عامل مستعد کننده غیر جنسی سرطان دهانه رحم کدامند؟

اعتیاد بیمار و یا همسر وی به سیگار، احتمال سرطان دهانه رحم را بیشتر می‌کند. عامل دیگر رژیم و عادت غذایی است؛ به طوری که کمبود ویتامین َA وC  و فولات باعث استعداد بیشتر ابتلا به سرطان دهانه رحم شده و در نتیجه استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی این مواد پروتئینی باعث پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم می‌شود. سطح اجتماعی–  اقتصادی پائین و عدم رعایت بهداشت نیز از عوامل مستعدکننده این نوع سرطان است.

ارتباط استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری و بروز سرطان دهانه رحم ثابت نشده است؛ اگر چه مطالعات نشان داده‌اند که استفاده طولانی مدت از قرص‌های پیشگیری از بارداری خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را 3/1 برابر نسبت به افرادی که از روش‌های ممانعتی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آزمایش پاپ اسمیر چیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حاملگی، پیشگیری از بارداری، سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر، سلول شناسی دهانه رحم، شیوع سرطان، ویروس پاپیلوم تعداد بازديد: 4255 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز