Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:50

12
تیر
آمارهایی از اختلالات روانشناختی مردم در پساکرونا

آمارهایی از اختلالات روانشناختی مردم در پساکرونا

براساس اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته، حدود ۳۰ درصد افراد جامعه به نوعی اختلال روانی را تجربه کرده‌اند و این موضوع در افرادی که مبتلا به کرونا بوده یا تجربه کرونا را داشته‌اند معادل ۴۰ درصد بوده است.

بهزاد وحیدنیا -  مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور

 

تحریریه زندگی آنلاین : براساس اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته، حدود ۳۰ درصد افراد جامعه به نوعی اختلال روانی را تجربه کرده‌اند و این موضوع در افرادی که مبتلا به کرونا بوده یا تجربه کرونا را داشته‌اند معادل ۴۰ درصد بوده است. در دنیا برای دوران کرونا و پسا کرونا و مشکلات و اختلالات روانی و به خصوص بحث استرس و اضطراب مطالعات جدی انجام شده است. سازمان بهزیستی نیز از ابتدای پاندمی کرونا سامانه خودارزیابی روانشناختی را فعال کرده و حسب مطالعاتی که در سال گذشته صورت پذیرفت، ۳۰ درصد افراد استرس، اضطراب و افسردگی متوسط و شدید را تجربه می‌کنند.

آنچه امروز به عنوان یکی از مباحث روز دنیای روانشناسی وجود دارد و دولت‌ها باید به آن توجه کنند عوارض روانشناختی ناشی از پاندمی کروناست که اهمیت موضوع را به لحاظ مشکلاتی که مردم در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جسمانی و روانشناختی تجربه می‌کنند، بیشتر می‌کند و لازم است برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص وجود داشته باشد.

توسعه دسترسی عموم به خدمات پیشگیرانه در حوزه سلامت روانی و اجتماعی یکی از اصولی است که در حکمرانی مطلوب باید مورد توجه قرار گیرد، برای اینکه دولت‌ها بتوانند جهت حفظ نیروهای مولد، توسعه توانمندی‌های افراد و کارآمدی آنها در نظام اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند باید به دنبال تحقق خدمات رفاه عمومی و یکپارچه باشند.

بیشتربخوانید:

برای تحقق خدمات رفاه عمومی و یکپارچه، باید زیرساخت‌های لازم جهت تامین خدمات دیده شود تا دغدغه مربوط به دسترسی به آن خدمت نیز کمتر باشد. خدمات مشاوره و روانشناسی از جمله خدماتی است که به بهزیستی روانشناختی و اجتماعی افراد و سلامت اجتماعی جامعه کمک می‌کند. براساس معیارهای دنیا برای اینکه افراد جامعه تجربه زندگی بهتر، تصمیمات بهتر در زندگی پیش رو، انتخاب اهداف مطلوب‌تر و شیوه و سبک زندگی مناسب‌تری را داشته باشند در ابتدا باید به اقدامات پیشگیرانه و پیش از آسیب فکر کنیم تا مردم بتوانند این خدمت را دریافت کنند؛ البته زمانی می‌توان به این مهم دست یافت که بحث بیمه پایه خدمات روانشناختی شکل گرفته باشد.

در حال حاضر براساس بند ج ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه، دولت مکلف بوده آموزش و مشاوره مستمر برای گروه‌هایی از جمله جوانان، نوجوانان قبل، حین و دست کم ۵ سال بعد از ازدواج را زیر پوشش بیمه پایه و تکمیلی دولت قرار دهد.

برای اجرای بند ج ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه قاعدتا باید پیگیری‌هایی جهت تامین منابع صورت گیرد و اساسا لازم است هیات دولت  درخصوص کم و کیف پیاده‌سازی قانون تصمیم گیرد، در حال حاضر زیرساخت‌های تامین خدمت باتوجه به جایگاه برنامه‌ریزی، ظرفیت‌های تخصصی، استانداردهای ترسیمی و سامانه‌های نظارتی در سازمان بهزیستی وجود داشته و مراکز تخصصی در همه حیطه‌ها را توسعه داده است. همچنین با توجه به جنس خدمات مذکور و نقش آن در توسعه سلامت اجتماعی، به نظر پیاده‌سازی بیمه خدمات مذکور در مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی می‌تواند راه‌گشا باشد؛ امید است با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی و نیز مجموعه‌های صنفی و انجمن‌های تخصصی روانشناسی در کشور صورت می‌پذیرد، این به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید:

طرح پلاسما درمانی مبتلایان کرونا در ایران آغاز شد

کروناویروس چقدر روی سطوح زنده می‌ماند؟

 

 

برچسب ها: سلامت روان، افسردگی، اضطراب، سازمان بهزیستی، ویروس کرونا، قرنطینه تعداد بازديد: 142 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز